Hlavní navigace

Ministerstvo: otevřená data o jízdních řádech má poskytnout jejich správce

9. 9. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Kromě dat o jízdních řádech autobusů by měly být ve strojově čitelné podobě dostupné i u kolejových vozidel. Ministerstvo dopravy chystá novelu příslušného zákona.

Když ve sbírce předpisů začátkem července vyšla nová vyhláška o jízdních řádech veřejné linkové dopravy, vypadalo to na velké vítězství těch, kteří se dlouhodobě snaží o zpřístupnění celostátních jízdních řádů ve strojově čitelné podobě. Jenže je to teprve začátek dlouhé cesty.

Celostátní informační systém o jízdních řádech (CIS JŘ) již více než 13 let spravuje pro Ministerstvo dopravy brněnská společnost CHAPS. Smlouva uzavřená za sociálnědemokratického ministra dopravy Jaromíra Schlinga státu zaručuje bezplatné vedení CIS JŘ. Oplátkou za to, že státu nic neúčtuje, mohl CHAPS z jízdních řádů rozjet vlastní byznys.

O získání dat CIS JŘ ve strojově čitelné podobě se v minulosti neúspěšně snažilo hned několik firem. Dlouhodobě o ně usiluje například největší tuzemský internetový hráč Seznam.cz, který chce jízdní řády implementovat do své mapové služby Mapy.cz.

Ministerstvo dopravy už loni v listopadu deklarovalo svůj zájem data zpřístupnit. Mluvčí resortu Tomáš Neřold na slavnostním vyhlášení ankety Křišťálová Lupa uvedl, že ministerstvo připravuje vyhlášku, která zpřístupní data o jízdních řádech ve strojově čitelné podobě.

Vzhledem k politické situaci a změně vlády se schválení vyhlášky protáhlo, ale nakonec byla koncem června opravdu schválena a v červenci se objevila ve sbírce předpisů.

Odklad kvůli zajištění kontinuity 

Zatímco celá vyhláška vstoupila v platnost 1. září, pasáž týkající se zpřístupňování dat má odloženou platnost na 1. září 2015. Ministerstvo to vysvětluje tím, že potřebuje čas, aby upravilo svůj smluvní vztah s firmou CHAPS nebo našlo jiné řešení a přitom nenarušilo fungování systému.

„Účinnost § 9 odst. 8 byla odložena o 1 rok z důvodu zajištění kontinuity fungování CIS JŘ (IDOS) pro veřejnost, protože úpravu stávajícího smluvního vztahu se společností s CHAPS s následnou samotnou úpravu informačního systému, anebo případnou realizaci veřejné soutěže na nového provozovatele CIS JŘ, nebylo reálné stihnout do 1. 9. 2014,“ říká Tomáš Neřold.

K druhému zmiňovanému scénáři – veřejné soutěži – by došlo v případě, že by CHAPS o provozování CIS JŘ za nových podmínek ztratil zájem. Jednatel společnosti Tomáš Chlebničan v nedávném rozhovoru pro Lupu připustil, že pokud by povinnost zveřejňovat data padla na bedra provozovatele CIS JŘ, CHAPS by musel zvážit, zda za těchto podmínek pro něj správa CIS JŘ dává ekonomický smysl.

„Museli bychom si udělat velmi pečlivou úvahu, zdali se nám provozování CIS JŘ za této situace vyplatí. Aktuálně se o data a systém CIS JŘ stará sedm lidí na plný úvazek. Ve chvíli, kdy bychom usoudili, že z ekonomického pohledu je pro nás provozování systému s povinností zveřejňovat data neudržitelné, museli bychom podle toho jednat,“ uvedl Chlebničan.

Zároveň ale dodal, že z vyhlášky není úplně zřejmé, kdo by měl data o jízdních řádech ve strojově čitelné podobě vlastně poskytovat. Podle Chlebničana by mohla být interpretována i tak, že povinnost zveřejňovat data padne na dopravce či úředníky. To by ale celý proces pochopitelně velmi komplikovalo.

Zástupci ministerstva ale mají jasno. Podle Neřolda by měl data z CIS JŘ, způsobem umožňující dálkový přístup, poskytovat právě provozovatel CIS JŘ.

Dojde i na vlaky a metro

Je tu ještě jedna komplikace. Nová vyhláška se totiž týká pouze autobusových a nikoliv vlakových spojů. Pokud by neprošly potřebnou úpravou i zákony vztahující se k drážní dopravě, týkala by se povinnost zveřejňovat data pouze autobusů. Ministerstvo už ale novelu zákona o drahách, která bude požadavek na zpřístupnění dat obsahovat, v tuto chvíli připravuje.

„Vyhláška č. 122/2014 Sb. se týká pouze autobusových jízdních řádů (provádí pouze zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě). Ministerstvo dopravy v současné době připravuje obdobnou úpravu i v zákoně o dráhách a jeho prováděcí vyhlášce, tak aby na stejném principu jako v autobusové dopravě byly zveřejňovány i jízdní řády v drážní dopravě (tj. vlaků, tramvají, trolejbusů, metra a lanovek),“ říká Neřold.

Kdy bude novela zákona o drahách schválená nelze v tuto chvíli předjímat, nicméně vše nasvědčuje tomu, že by měla vstoupit v platnost nejpozději v září příštího roku, stejně jako zmiňovaná pasáž nové vyhlášky o jízdních řádech veřejné linkové dopravy. 

V jaké podobě by měla být data zpřístupněna?

To by mohl být dlouho očekávaný průlom, na který zájemci o otevřená data čekají. Jednatel Chapsu Tomáš Chlebničan sice dlouhodobě tvrdí, že firma data na požádání zveřejňuje: „Pokud nás někdo požádá, dáme mu odkaz a má možnost si stáhnout jakoukoli vývěsku, která proběhla systémem CIS JŘ. Data jsou dostupná ve formátu .xls. Kdo tvrdí, že tento formát není strojově zpracovatelný, neříká pravdu,“ říká.

Jenže CHAPS má jízdní řády k dispozici i ve formátu JDF, ve kterém mu dopravci, resp. úředníci, data zasílají. A právě o údaje v tomto formátu Seznamu a dalším jde.

Zdá se, že ministerstvo je v tomto požadavku s žadateli o data zajedno. Na otázku, v jakém formátu by měly jízdní řády být zveřejňovány, tak aby byla splněna podmínka „umožňující automatizované zpracování“, zástupce ministerstva odpověděl:

„V databázovém formátu – buď veřejně dostupný databázový formát, anebo databázový formát vytvořený provozovatelem CIS JŘ se zveřejněnou datovou strukturou tohoto formátu.“

Dotáhnout otevření dat do konce

Kdy nakonec budou data opravdu zpřístupněna, si dnes nikdo netroufne odhadnout. Bude záležet především na tom, jak se k celé situaci postaví dosavadní provozovatel CIS JŘ, společnost CHAPS. Pokud se s ministerstvem nedohodne, dojde k vypovězení smlouvy a vypsání veřejné zakázky na provozování CIS JŘ. 

MMF24

Jenže podle informací Lupy je výpovědní lhůta smlouvy mezi firmou CHAPS a ministerstvem plných 18 měsíců a navíc se mohou objevit komplikace při veřejné zakázce – její výsledky může například některý z účastníků napadnout, což by výběr provozovatele CIS JŘ zdrželo. Ale to samozřejmě předjímáme hypotetické scénáře.

Co je ale jisté už dnes, je odhodlání ministerstva dotáhnout otevření dat o jízdních řádech vlaků, autobusů, lanovek a metra do konce.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).