Hlavní navigace

Monopol na data o jízdních řádech skončí teoreticky příští rok

9. 7. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Podle nové ministerské vyhlášky, která dnes vyšla ve sbírce zákonů, budou data o celostátních jízdních řádech zveřejňována způsobem, umožňujícím automatizované zpracování.

Monopol na data z Celostátního informačního systému o jízdních řádech (CIS JŘ) skončí. Ministerstvo dopravy splnilo svůj slib, který v listopadu loňského roku zazněl z úst tiskového mluvčího resortu Tomáše Neřolda. Ten tehdy uvedl, že ministerstvo vydá vyhlášku, která zpřístupní data o jízdních řádech ve strojově čitelné podobě.

O zpřístupnění dat dlouhodobě stojí společnost Seznam.cz. V nové verzi mapové služby Mapy.cz, která šla do ostrého provozu týden před začátkem letních prázdnin, jsou zakomponovány jízdní řády MHD vybraných měst a vlakových spojů. Zatímco data jízdních řádů MHD získává přímo od jejich provozovatelů, jízdní řády vlakových spojů má k dispozici díky spolupráci s projektem Bileto.

Nová vyhláška o jízdních řádech veřejné linkové dopravy, kterou ministr Antonín Prachař podepsal v červnu, vyšla dnes ve sbírce zákonů. Z hlediska konce monopolu je nejdůležitější § 9, odst. 8, ve kterém se praví:

Jízdní řády jsou neprodleně po jejich postoupení do celostátního informačního systému o jízdních řádech zveřejňovány způsobem umožňujícím dálkový přístup. Jízdní řády podle odstavců 4 a 5 jsou uveřejňovány v podobě podle § 6 odst. 3 způsobem umožňujícím automatizované zpracování a současně v podobě podle § 3 až 5. Jízdní řády podle odstavce 6 jsou uveřejňovány v podobě, ve které byly do celostátního informačního systému o jízdních řádech postoupeny ministerstvem.

Zatímco vyhláška začne platit 1. září 2014, konec monopolu tak rychlý nebude. Zmiňovaný § 9 odst. 8 totiž nabyde účinnosti až o rok později, tedy 1. září 2015.

Jenže ani to nemusí být definitivní termín, kdy začnou být data jízdních řádů dostupná ve strojově čitelné podobě. Historicky drží monopol na data jízdních řádů brněnská společnost CHAPS. Na ní teď bude záležet, jak rychle se data zpřístupní. Pokud na novou vyhlášku přistoupí, budou data příští rok opravdu dostupná. Pokud ale CHAPS nebude chtít CIS za nových podmínek provozovat, nebo ministerstvo smlouvu jednostranně vypoví, začne běžet výpovědní lhůta, kterou si smluvní strany stanovily na 18 měsíců.

Business Development Director Seznamu Michal Feix je ovšem – aspoň podle vyjádření na Twitteru – optimista:

Je tu ale ještě jedna překážka, která může způsobit zdržení. Vyhlásit povinnost zveřejnit data ve strojově čitelné podobě totiž ministerstvo může výhradně v jediném termínu v roce, a to v prosinci, kdy dochází k celostátním změnám jízdních řádů.

V případě, že CHAPS nebude mít zájem CIS JŘ provozovat, bude muset ministerstvo hledat nového správce. Buď začne systém spravovat samo, nebo zachová současný model a pověří jeho správou soukromou firmu.

KL24

Pokud by zvolilo variantu se soukromým subjektem, bude muset vypsat výběrové řízení. A to tak, aby výsledky soutěže byly známy před vypršením smlouvy a přechod na nového správce byl hladký. Že tady žádný háček nečíhá? Omyl: pokud by se například do výběrového řízení přihlásil jen jeden uchazeč, musel by se tendr opakovat.

Ministerstvo se už nyní musí připravit na fakt, že pro ně bude zpřístupnění dat znamenat nové výdaje. Dosud CHAPSu za vedení CIS JŘ nic neplatilo, pokud ale dojde v souvislosti s novelou vyhlášky ke změně správce, bude muset sáhnout do svého rozpočtu. Je totiž vysoce nepravděpodobné, že by se mu podařilo najít někoho, kdo by CIS JŘ spravoval za nových podmínek zadarmo.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).