Hlavní navigace

O okenářích, kominících a tunelářích

23. 11. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

A třeba se diskuse o auditech návštěvnosti vedou jen proto, aby se zamlžily skutečně důležité otázky, totiž: jsou uživatelé webu spíše vytrvalí diváci, nebo rychle přepínají mezi kanály? Reklama, kterou jste ukázali člověku, který webem jen proletěl, asi nebude mít takový dopad jako ta, která na návštěvníka mohla působit několik minut.
V současné době je stále možné sledovat trend, kdy se servery a jejich lidé nabízející mediální a inzertní kampaně, prezentují svými pageview, nebo ještě lépe dosahovanými unikátními IP adresami. Své argumenty podporují analýzami o sociodemogra­fickém složení svých návštěvníků a jejich profilech, získaných na základě přesných výzkumů. Předhánějí se v možnostech cílení reklamní kampaně a efektivnosti svých nástrojů.

Tento týden proběhla výměna názorů na téma pokles návštěvnosti Atlasu a bannerová slepota, několik týdnů uplynulo od doby diskuse o nových verzích výměnných systémů, hodně vody uplynulo od doby, kdy byly vedeny fundované diskuse na téma auditu návštěvnosti serverů a přístupu k LOGům. Jak je to tedy s těmi přesnými statistikami nepřesných čísel, co všechno je možné (ne)přikopírovat k LOGu a poslat jej na audit?

Před nedávnem mne zaujala otázka: Jak dlouho zůstávají lidé na serverech, které mi doporučujete pro mou reklamní kampaň? Kolik z tisíců návštěvníků zůstává na jednom webu déle jak jednu minutu?

Otázku mi položil jeden klient a pro jeho zájem jsem jej zařadil do skupiny klientů tunelářů, kteří chtějí vědět, jaký bude mít efekt jeho kampaň. Zákazníky lze rozdělit z pohledu zájmu o efektivnost internetového podnikání do třech skupin.

Okenáři – ti, co vyhodí své plánované prostředky oknem. Zákazník ví, kam vyhodil své peníze, ale pak už netuší, co se s prostředky děje, jakou efektivitu mu přinášejí a jak jsou čerpány v rámci kampaně. Stačí mu, aby měl k dispozici statistku celého paketu a možné reklamní plochy.

Kominíci – ti, kteří svoje plánované prostředky vyhodí komínem. Zákazník tak ví, kterým směrem své prostředky vyhodil – tedy nahoru – a chvíli věděl, co se s jeho prostředky stalo v rámci kampaně. Stačí mu představit specializovaný server s personalizací, dobrou návštěvností a statistikami hovořícími o jeho jednotlivých sekcích.

Tuneláři – ti, kdož své plánované prostředky honí tunelem. Peníze zákazník prožene tunelem, a tak po celou dobu přesně ví, co se s nimi děje, jak jsou zacílené a kam jsou směřované v průběhu celé kampaně. Zákazníkovi je třeba představit server s personalizací, cílenou kampaní a statistikami po jednotlivých profilech.

Proč bychom měli poskytovat také údaje o počtu minut setrvaných návštěvníkem na serveru? Ani okenáři, ani kominíci, ba ani tuneláři tuto hodnotu nevyžadují.

Inzerent – nebo náš zákazník --, kterému nabízíme službu, by se měl seznámit s tím, kolik minut prožije na webu návštěvník. Důvodem je efektivnost jeho vynakládaných prostředků s ohledem na námi nabízené řešení jeho reklamní kampaně, nebo nové služby, které zavádíme. Bannerová a obsahová slepota, údaje o klikatelnosti na banner, o unikátních adresách a pageview získají jiný rozměr pohledem přes brýle času.

Příklad:

Zadávám si reklamní balíček – bannery, klíčové slovo, PR články a preferenční výpis na server, který má 100.000 pageview za den a 20.000 UIP za den. V celkové hodnotě 100.000 Kč na dobu jednoho měsíce.

Server má skladbu svých návštěvníků:

minuty návštěvníků
1 70,7 %
2–5 12,7 %
6–15 11,0 %
16–30 3,6 %
31–45 1,1 %
46–60 0,3 %
61 0,6 %

Vynakládaná efektivita na celou kampaň se tak posunuje zcela jinam – 70.000 korun vynakládám na to, abych oslovil návštěvníky, kteří tam jsou méně než jednu minutu – mám o to zájem? Musím si tedy jako zadavatel přepočítat, zda a jakým způsobem hledám zákazníka – respektive, zda mi je schopen takto získaný potenciální zákazník zajistit návratnost mých služeb.

Časy strávené na webu se změní na základě obsahu serveru a jeho cílení. Jiné budou na cestopisech, jiné na mapách a jiné na katalogu. Po vyslání několika kontrolních dotazů směrem k serverům, nebyla moje poptávka po poskytnutí těchto údajů o čase naplněna.

Zákazník by tak měl více zvažovat, kolik prostředků vydá a jak je rozprostírá do internetových projektů, které nechce dotovat. Měl by se přirozeně zeptat na dobu strávenou na stránkách návštěvníkem, jak hluboko jde uživatel po stránkách serveru a pozapomenout na modlu pageview a unikátních adres.

CIF24

Vezměte si do ruky stopky a nechte si od průměrného člověka (internetového neprofesionála) navštívit web, na kterém realizujete svou kampaň. Nechte jej, aby se k informaci dostal přes menu a nabídky.

Přehodnotíte své nástroje a prostředky vynakládané do prezentace na Internetu. Možná tak i disputace na téma, co je správné číslo o návštěvnosti, získá jiný rozměr včetně otázky o tvorbě cen za reklamu v jakékoli formě – některé kategorie nebudou asi nikdy zakoupeny. Získaní zákazníci totiž poskytovateli nezaplatí náklady na režii svého řešení na Internetu. Mám rád tuneláře, brzy jich bude víc – doufám.

Kolik procent návštěvníků zůstává na vašem webu déle než jednu minutu?

Autor článku

Autor je potápěčem a kameramanem, který se na suchu věnuje krizovému managementu, personálnímu poradenství a virtuálním komunitám Dobrodruh.cz, aby získal prostředky pro projekt Modraplaneta.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).