Hlavní navigace

Pod Lupou: Magazíny o Internetu

26. 9. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Existuje tenká hranice mezi internetovými magazíny o počítačích a internetovými magazíny o Internetu. Laskavý čtenář se jistě s nadhledem začte do srovnání několika webů, jejichž obsah má přeci jen o něco blíže k internetovým než k čistě počítačovým tématům.
ŽIVĚ

723

Výčet webů v předchozím článku o počítačových magazínech začínal magazínem Živě, neboť tuto stránku ze stáje Computer Pressu lze považovat za jeden z vůdčích webzinů s počítačovou tématikou. Podobně je na tom Živě s články na internetová témata. Výraznou zásluhu na tom má jistě i předseda představenstva výše zmíněné společnosti Jiří Hlavenka, jehož články zřídkakdy zůstávají bez výrazné odezvy z řad čtenářstva. Pochopitelně ale není jediným autorem textů rozdělených v sekci Business magazín do tří podrubrik – Události, Analýzy a komentáře a Lidé v IT.

Pod články v této sekci magazínu Živě naštěstí nenajdete záplavu diskusních příspěvků (mnohem více se diskutuje na ryze počítačová témata), a tak nemusíte strávit mnoho času oddělováním zrna od plev. Loňská změna designu Živě se ostatně příznivě dotkla i výpisu seznamu příspěvků od diskutérů. Rozdílným podbarvením jsou od sebe odlišeny reakce diskutujících na prvotní příspěvky. Uvidíme, co přinese nový design, který je podle vyjádření šéfredaktora Tomáše Holčíka právě rozpracován.

Pochvalu Živě zaslouží za skutečně široké Rozšířené hledání. Klíčová slova lze zadávat i za pomoci logických operátorů a vybrat si můžete mezi prohledáváním článků, diskusních fór, poradny, souborů nebo slovníku. U každé z této kategorií lze navíc ještě více upřesnit místa, která se mají prohledávat. Užitečná je funkce Hlídací pes, jejíž úkolem je sledovat, zda se v magazínu neobjevil text obsahující slovo, které jste zadali v příslušném formuláři. Pokud se tak stane, budete o této skutečnosti informování emailem.

SVĚT NAMODRO

724

Připouštím, že magazín Svět Namodro (SnM) by se lépe vyjímal v článku srovnávajícím magazíny s počítačovou tématikou. Chybu, ke které jsem se přiznal v diskusním fóru, tedy nyní alespoň částečně napravuji.

SnM začal vycházet v listopadu 1996 a zhruba do roku 2000 se jednalo o periodikum zabývající se téměř výhradně informačními technologiemi. Poté přišlo období, kdy se magazín široce rozmáchl a čtenáři si mohli vybírat z článků pojednávajících kupříkladu o reklamě a médiích, erotice, filmu či sportu. Od začátku letošního roku se zdá, že se SnM vrací ke svým kořenům, a převahu opět získaly IT články.

I po zeštíhlení obsahu titulní stránka SnM působí lehce zmateným dojmem. K titulkům aktuálních článků se nedostanete dříve než po odskrolování několika obrazovek, a pokud se dokonce rozhodnete pro zobrazení článků jen z vybrané rubriky (IT-Software, IT-Technika, IT-Internet apod.), budete muset projevit hodně důvtipu a trpělivosti při hledání odkazu Seznam rubrik. K orientaci naštěstí pomůže alespoň kalendář, pomocí kterého se dostanete k článkům vydaným ve zvolený den. O grafice, i přes mírné kosmetické úpravy z poslední doby, se nedá říct mnoho pěkného (jedinou výhodou je svižné stahování stránek). Pochválit nelze ani řešení výpisu názorů a ohlasů čtenářů pod články. Nelze si totiž přečíst jen vybrané, ale musíte se prokousávat všemi příspěvky.

SnM se v současné době nachází v nejistotě. Před pár dny odešel z Českého Telecomu zakladatel magazínu Daniel Dočekal (více se dozvíte v článku Daniel Dočekal opouští Český Telecom a Svět namodro) a lze tedy jen spekulovat, zda se magazínu podaří najít své místo v rámci portálu Quick.cz. Podle slov současného šéfredaktora SnM Radka Hromuško by tomu mohla napomoci nová grafika a připravované zpestření a zkvalitnění obsahu.

NETEM

725

Zakladatelem magazínu postaveného na principu zahraničního webu Slashdot byla legendární postava českého undergroundu Ladislav Zajíček. Do stávající podoby se magazín Netem přerodil z denního zpravodajství ze světa vědy a výpočetní techniky News on 'Net. Jako šéfredaktor se Ladislav Zajíček snažil vybudovat magazín jiného typu, než bylo (a stále je) obvyklé, což se mu dařilo především díky jeho kontroverzním článkům s nesmiřitelnými názory. Minulý čas je zde na místě, neboť v prosinci loňského roku podlehl zákeřné chorobě (viz Zemřel Ladislav Zajíček).

O jeho nenahraditelnosti jasně vypovídá návštěvnost Netem, která se v říjnu 2001 pohybovala kolem 1 500 UIP/den, přičemž v současné době je návštěvnost zhruba pětkrát nižší. Stále se ovšem jedná o netypický webzin, který lze označit za veřejnou zpravodajskou diskusní službu. Na Netem mají registrovaní uživatelé (registrace je zdarma) oproti neregistrovaným značná privilegia. Mohou si web personalizovat (změna počtu zobrazených článků, změna grafické podoby stránek apod.), přispívat do diskusních fór a dokonce je tu možnost být za své příspěvky honorován od ostatních čtenářů virtuální měnou (Qéčka).

Podle vyjádření ředitelky odboru komunikace PVT (tato společnost web provozuje) Jany Šaldové jsou čtenáři a přispěvatelé magazínu příznivci Ladislava Zajíčka a snaží se diskutovat na podobná témata jako v začátcích on sám. Je však těžké najít někoho, kdo by pokračoval v jeho práci ve stejné atraktivitě a kvalitě.

E-KOMERCE

726

Obsah serveru lze rozdělit do dvou skupin. Na jedné straně je to zpravodajství, články věnující se novým technologiím, marketingu, médiím nebo reklamě a na straně druhé to jsou přílohy obsahující kalendář chystaných akcí souvisejících s „novou“ ekonomikou nebo třeba profily významných českých společností poskytujících řešení pro oblast internetu a IT. O tom, že hlavním účelem existence magazínu není prodej reklamní plochy, nepřímo svědčí slova zakladatele společnosti provozující tento magazín Emila Čelustky, který mi sdělil, že údaje o návštěvnosti nesledují. Obsahově kvalitním článkům ale na čtenosti nepřidá světle šedivý text umístěný na tmavě šedém podkladu.

EBIZ

727

Popis tohoto magazínu by se spíše hodil do článku zařazeného do rubriky Pohřebiště, neboť jeho dny byly sečteny koncem června letošního roku. Internetový magazín o elektronickém obchodu Ebiz od srpna 1999 uveřejňoval články, jejichž autory byli profesionálové z oboru (obchodníci z internetových prodejen, dodavatelé systémů pro e-business, lidé z IT firem). Po necelých třech letech se ale provozovatel webu (firma Villusion) rozhodl opustit vedlejší aktivity a věnovat se především vývoji aplikací (firma provozuje mimo jiné platební systém I Like Q). Od začátku letošního roku byl navíc kvůli klesajícímu reklamnímu objemu magazín ve ztrátě.

BRAND24

Ač je novým vlastníkem domény ebiz.cz od 18. 9. 2002 společnost Computer Press, vydávající mimo jiné tištěný časopis e-biz, stále je předmětný magazín na výše zmíněné adrese dostupný. Bohužel již bez článků.

název magazínu provozovatel datum založení autoři (interní/externí) návštěvnost
E-KOMERCE ABC Systems, s.r.o. 1999 1/12 n/a
LUPA Internet Info, s.r.o. 04/98 2/5–10 2 601*
NETEM PVT, a.s. n/a 1/10 300**
SVĚT NAMODRO Český Telecom, a.s. 11/96 3/3 4 605*
ŽIVĚ Computer Press, a.s. 10/96 2/5–50 7 348*

* počet unikátních IP adres za den (zdroj: iDot, červenec 2002)
** počet unikátních IP adres za den (zdroj: PVT, a.s.)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako soukromý projektant ve sdružení EnergoPro Projekční kancelář, aktivně se zajímá o webový obsah a stále bloguje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).