Hlavní navigace

Příjemný holub za oslím růžkem

16. 3. 2004
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ještě před několika lety byl Internet hrozně malý. Stačilo vytvořit banner, umístit ho na stránku kamaráda a rázem bylo o návštěvnost postaráno. Časem začalo přibývat uživatelů, prezentací, informací a také peněz, takže z klidného místa se stala informační dálnice s nekonečnou řadou billboardů podél cesty.

Je logické, že s množstvím reklam, které lákají pozornost uživatelů, klesá pozornost těch, jimž jsou tato sdělení určena. To zase provokuje reklamní agentury k vymýšlení stále nepřehlédnutel­nějších reklamních formátů, takže jednu dobu jsme mohli snad každý měsíc vidět něco nového – létající bannery, bannery přes celou obrazovku, zvukové bannery, videobannery, bannery s flashovými hrami a spoustu dalších obdélníků a čtverců netradičních rozměrů. Některé skutečně pomohly získat ztracenou pozornost, jiné spíše obtěžovaly a časem se okoukaly stejně jako původní formáty. A nové se snaží o další průlom.

Jedním z těch nápaditých formátů je mnou pracovně zvaný „oslí růžek“, který mi ze všeho nejvíc připomíná právě instantní záložku v knížce. Na rozdíl od reklamního formátu Slideover, který jsme mohli vidět např. na serveru iHNed (viz článek „Webové stránky v ochranné fólii“), tentokrát nemusíme trhat ochranný obal, abychom se dostali k obsahu navštívené stránky. Přesto vás něco nutí koutkem oka pošilhávat do levého horního růžku, kde se nachází „odlepená prezentace“. Co se za ní skrývá?

Samozřejmě je to reklama! Reklama, kterou nemusím překonávat, na niž nemusím čekat, již nemusím vůbec sledovat. Další výhodou je, že jedno kliknutí sice poodhalí, o co se jedná, ale nepřenese mě na žádnou další stránku jako běžný banner. Mohu tedy ukojit svou zvědavost, dodělat, proč jsem přišel, a pak se podívat, co že mi to vlastně ten holub nabízí:

„Na hlavní stránce portálu Seznam.cz se objevil nový interaktivní reklamní formát, tzv. Bent. Jako první využívá tento originální formát společnost Contactel v inzertní kampani s ‚příjemným‘ holubem v hlavní roli.“

(z tiskové zprávy společnosti Seznam)

A jak na reklamu reagují uživatelé? Většina kladně přijala možnost reklamu prostě ignorovat, ale někteří zároveň přiznali, že zvědavost jim nedala a na reklamu alespoň nahlédli. Přesto se chybička našla, jak svědčí některé příspěvky z emailové konference o reklamě:

„Také ji vnímám jako veskrze sympatickou (formát, ne obsah, ten je hloupý), ale trvalo mi dlouho, než jsem pochopil, co s ní mám udělat. V první chvíli jsem totiž myslel, že mám zkusit gestures (stisknout tlačítko myši a odtáhnout růžek vpravo dolů),“ komentuje Martin Kopta.

Robert Němec reagoval: „Pokud to nezvládáme my, odborníci, co pak chudáci obyčejní uživatelé?! Tudíž reklama k ničemu. Hezká, ale málo účinná. Bavili jsme se na přijímacím pohovoru s naším novým copywriterem o televizních reklamách na pánské deodoranty (jednu z nich totiž dělal). Shodli jsme se na jedné, která se nám strašně líbila – ale nemůžeme si vzpomenout na značku! K čemu je reklama, kde si zapamatujete děj, jste z ní nadšený, ale nevíte, s jakým výrobkem ji asociovat?! Naopak se mi líbí reklamy, které jsou totálně ‚nudné', obyčejné, žádného Louskáčka ani Lva nezískají – ale prodávají.“

Na druhou stranu, „běžný“ uživatel Jirka s tím nemá problém: „Otevřel jsem si Explorer a podíval jsem se (v mém prohlížeči se vůbec nezobrazuje), a když jsem ji viděl, jediné, co mě napadlo, bylo, na ni kliknout. Naopak, kdyby někdo očekával, že za to myšítkem zatáhnu, vůbec by mě to nenapadlo. :-)“

MMF24

Na přetřes přišla také suma, za jakou je nový reklamní formát k dispozici. Z veřejně dostupného ceníku se dozvíme, že prostor, který během týdne osloví 1,2 milionu unikátních uživatelů, lze exkluzivně obsadit za půl milionu korun. Na tuto informaci reagoval Vladimír Přichystal: „Mám na dnešní reklamu na Seznamu celkem jednoznačný názor: dobrý reklamní formát, přemrštěná cena a nepovedená reklama umístěná na této pozici.“

Já se domnívám, že při dostatečně nápaditém zpracování netradičního reklamního prostoru se zadavatelům nový formát vyplatí. A jak takový holub za oslím růžkem vypadá, si můžete prohlédnout na firemní stránce.

Líbí se vám nový reklamní formát Seznamu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Marketingový manažer studia ALTAR interactive, tvůrců strategické hry UFO: Aftermath.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).