Hlavní navigace

Sex a hry: To je, co nás na webu zajímá

10. 12. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Zatímco svět žil vzpomínkami na 11. září 2001, přípravou na Oktoberfest a powerballem, český web se v září letošního roku oddával sexu a hrám -- alespoň takový pocit ve vás mohou zanechat data o nejčastěji vyhledávaných slovech, která redakci Lupy poskytlo Tiscali, NetCentrum, Empyreum a Seznam.

Vkus uživatelů webu se mění jen pomalu. Loni na podzim jsem v článku Co hledám, zapomínám tvrdil, že nejčastěji hledaná slova souvisejí se sexem, počítačovými soubory, doménovými jmény… Letos bych to mohl úspěšně zopakovat. Preference uživatelů se výrazně nemění ani podle zvoleného poskytovatele, ani podle služby.

Nejčastěji hledaná slova
No Tiscali/ftxt Tiscali/katalog Empire Centrum Webfast Seznam
1 sex sex na hry hry sex
2 porno erotika cd sex práce seznamka
3 erotika porno v sms download jizdni rady
4 seznam pozadí naplochu download práce siemens sms
5 seznamka www.atlas.cz a porno prodej telefonni seznam
6 www.atlas.cz www.seznam.cz pro zdarma mp3 referaty
7 hry pes praha loga sex erotika
8 seznam.cz psi práce obaly crack free foto
9 reality ivka mp3 nokia loga precislovani
10 sex (cz) gay sex seznam praha zakony

Ani na dalších příčkách se žádné překvapení nekoná. Zajímavé je však 30. místo ve fulltextu a 15. místo v katalogu Tiscali pro slovo mafia. Pokud neznáte, jedná se o úspěšnou počítačovou hru české provenience. Moje spekulace o vysokém umístění slova ve výsledcích se opírají o propagaci, jíž se hře dostalo v herním magazínu Tiscali. Všimněte si také, že hry předstihly sex i u služeb NetCentra.

Pozitivní je také zjištění, že lidé se na web obracejí i v případě aktuální potřeby, jak to dokazuje klíčové slovo práce (WebFast 2., Centrum 4., Empire 8., Tiscali/ftxt 15. místo) nebo přečíslování a telefonní seznam na Seznamu (9. a 5. místo). Coby budoucí učitel považuji za nepřehlédnutelnou také informaci o frekvenci vyhledávání referátů – v září začala škola. Účastníky nově vzniklé konference na téma optimalizace webu pro vyhledavače by zase mohla potěšit informace, že poskytování čehokoli ke stažení může pomoci k vyšší návštěvnosti (download: Empire 4., Centrum 14., WebFast 3. místo).

Těžkou situaci mají prodejci mobilních telefonů a logotypů pro jejich display. Klíčová slova jsou sice jasná a patří k nejčastějším (sms, nokia, siemens, melodie, loga, obrazky, mobil), avšak konkurence už nutí obchodníky k nákupu placených odkazů a optimalizace stránek přichází ke slovu. Zajímavé pozice dosahují také klíčová slova spjatá s multimedii (cd, video, dvd, mp3), zajímavé pozice obsadil také úřad (Empire 31., Centrum 19.).

Už dlouhou dobu diskutují odborníci o otázce, kolik uživatelů změní výchozí nastavení portálu pro vyhledávání. Podstatnou se otázka stává na Seznamu, který poskytuje jako výchozí službu katalog nevyhovujících parametrů, nebo u Tiscali, které naopak zvolilo fulltextový vyhledavač. Ačkoli na tuhle otázku vám žádný z provozovatelů neodpoví, ze srovnání žebříčků (výchozího) fulltextu a (volitelného) katalogu u Tiscali je patrné, že nastavení mění jen minium uživatelů. Jak jinak si totiž vysvětlit nenadálý zájem o hledání fráze technické lyceum strážnice, která se objevila na třináctém místě v katalogu Tiscali.

773
Převzato z Google Zeitgeist.

Čtenáře jistě zarazí nesoulad mezi výsledky Empire a ostatních. Skutečnost je ale taková, že slova, která u Empire vidíte na prvních místech, ostatní prostě museli z výsledků vypustit. Krátká, často se opakující slova – jako předložky, spojky, číslice, spojovník nebo v cizích jazycích členy – jsou označována jako stop words. Tento typ slov vyhledavače buď ignorují, nebo místo určitého slova hledají prostě jakékoli ze stop words. O pravdivosti výsledků dodaných Empyreem svědčí podobná statistika, kterou k říjnové návštěvnosti zveřejnil Google.

Katalog Tiscali – prvních deset kategorií
Kategorie Podíl
Zábava 3.60 %
Obchod a prodej 3.59 %
Počítače a Internet 2.51 %
Auto-Moto 2.29 %
Školství a vzdělávání 1.89 %
Zdraví a ženy 1.57 %
Kultura a společnost 1.42 %
Sport a relaxace 1.26 %
Služby a informace 1.24 %
Počítačové hry 1.15 %
Ostatní 79,48 %

Vzhledem k velké prioritě katalogů ve vyhledávání bude určitě zajímavé podívat se na kategorie, v nichž návštěvníci nejčastěji končí. Zdá se, že uživatelé Tiscali jsou především technicky zaměření.

Z mého pohledu nejzajímavější data poskytlo NetCentrum; nechávám si je jako třešinku na dortu. Pokud si u katalogu Tiscali všimnete, prvních deset kategorií pohltí 20 procent návštěvnosti. Kolik ale při vyhledávání používají návštěvníci slov? Přímo na Centru si můžeme ukázat, že obyčejný uživatel katalogu se příliš neliší od uživatele vyhledavače. Jak uživatel fulltextu na Centru (24,3 procent), tak i uživatel katalogu (23,7 procent) většinu svých dotazů opakuje, poměr unikátních dotazů ku všem nepřesáhne ani čtvrtinu. Takového návštěvníka můžeme bez uzardění označit za typického uživatele portálu. Uživatelé, kteří si vědomě a záměrně vybírají fulltextový vyhledavač, bývají při kladení dotazů unikátnější – na webfastu poměr unikátních dotazů činí 43,2 procent. (Srovnejte s 26 procenty unikátních dotazů z loňských výsledků Alenky.)

UX DAy - tip 2

Důvod, proč se dotazy neustále opakují, je prostý. Přes 40 procent dotazů položených na Centru ať už v katalogu, nebo ve vyhledavači sestávalo z jednoslovných výrazů. Fráze zadané do uvozovek byly položeny jen ve třech procentech případů. Nejvíce dotazů spojuje výskyt znamének plus (+) a mínus (-), přičemž v druhém případě může jít i o spojovník. Opět se ukazuje, že složitější dotazy kladou uživatelé, kteří záměrně vyhledávají fulltextem (uvozovky byly použity v 8,4 procentech dotazů na WebFastu).


Autor za poskytnutí informací pro článek děkuje společnostem Tiscali, NetCentrum, Empyreum a Seznam.

Používáte složité dotazy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).