Hlavní navigace

Sportovní kanál rakouské televize končí. Poučí se Česká televize z jeho osudu?

6. 9. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

ORF Autor: 115393
ORF
Sportovní kanál rakouské veřejnoprávní televize ORF zanedlouho skončí. Satelitní program ORF Sport Plus, který vysílal nekódovaně a produkoval jen čtyři hodiny premiérového programu denně, dojel na svou finanční náročnost a dělení pozice s dalšími programy. To může být dostatečná výstraha pro management české i slovenské televize, aby své projekty zbytečně nerozmělňoval.

Programu zlomila vaz nedostatečná profilace

ORF Sport Plus nebyl na scéně dlouho. Rakouská televize ho s pompou spouštěla v roce 2006, krátce po vzniku podobného projektu v České republice. I když měly obě televize sportovní zaměření, lišily se především rozpočtem, rozsahem a způsobem distribuce. ORF Sport Plus vsadil překvapivě na nekódované satelitní vysílání, což byl od začátku pro sportovní program velice riskantní krok. Jenže v Německu a Rakousku je ještě stále silná tradice nekódovaného vysílání.

ORF Sport ale neměl pomoci jen sám sobě, ale hlavně měl za cíl přilákat diváky i k dalším projektům, se kterými se dělil o kanálovou pozici. A tak se na jedné pozici střídal přes den s turistickou televizí TW1, v noci zase část vysílacího času přenechával věštění z televize Astro TV. Samotný sport se pod vlastní značkou vysílal jen dvě až tři hodiny večer a stejná porce repríz běžela v noci. Přes víkend i odpoledne. Pro vytvoření diváckých návyků to ale nestačilo.

Letošní Silvestr si ještě užijeme, pak zavřeme krám…

ORF Sport Plus disponoval ročním rozpočtem ve výši sedmi milionů euro. A co za tuto částku vyprodukoval? Ve skutečnosti to bylo jen několik málo přímých přenosů měsíčně, zbytek času tvořily záznamy a reprízy starších pořadů nebo sportovní kronika. V určitých momentech ale dokázal tento kanál překvapit. Jako jediný v Evropě nabídl přímé přenosy finále zámořské hokejové NHL v nekódované podobě, ačkoliv samotná NHL je v Evropě doménou výhradně placených stanic. Rovněž nabízel volné přenosy z Mistrovství světa v hokeji a dokonce i záznamy z MS nebo ME ve fotbale.

Mnohdy byl jedinou alternativou i pro české a slovenské diváky, pokud šlo o zápasy jejich mužstev nebo sportovců v Rakousku. Pokud jde o atraktivitu obsahu, tak dokázal nabídnout za málo peněz relativně hodně muziky (bez kódování), ale s chaotickou strukturou. Nepravidelné vysílání, slabá propagace a vysoká cena za práva pro nekódované vysílaní, to vše mělo neblahý vliv na divácký zájem i špatnou ekonomiku celého projektu. Byť šlo o kanál veřejnoprávní, ORF sama ve finančních problémech si nemohla dovolit ztrátový projekt tak výrazně dotovat.

CS24 tip temata

Poučení pro ČT a STV – sportovní programy ponechte samostatně

Krach sportovního programu rakouské televize ale může být výrazným mementem i pro vedení České televize a Slovenské televize. Obě naštěstí zvolily odlišnou strategii od ORF. Sportovní vysílání umístily na jeden samostatný kanál, i když to někdy stálo více peněz i úsilí. Stačí si vzpomenout například na plány ředitele STV, který chtěl ze sportovní Trojky udělat sportovně-zpravodajský kanál, jen aby ušetřil na programu a vysílacích trasách. Ani někteří kandidáti na ředitele České televize nebyli od podobného nápadu daleko.

V praxi se ale ukazuje, že důležitá pro budoucnost jakéhokoliv úzce zaměřeného programu je jeho správná profilace a dostatečný prostor. Nelze očekávat, že bude ČT 4 úspěšná, pokud se bude o svůj čas dělit se vzdělávacím programem. Rovněž nemůže uspět ani dětský kanál, pokud bude jeho vysílání prošpikováno reprízovými filmy pro pamětníky. Budoucnost v digitální éře patří monotematickým televizím s jasným zacílením. I proto nepřekvapuje, že rakouský sportovní program končí tak neslavně. Strategickou chybu udělali jeho zakladatelé již na samém začátku.

Měly by veřejnoprávní televize dotovat sportovní kanály?

Autor článku

Autor byl šéfredaktorem severu Digitálně.tv, oficiálního státního informačního webu k přechodu na digitální televizní vysílání. V minulosti vedl internetové deníky RadioTV.cz a RadioTV.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).