Telefónica O2, která je dominantním poskytovatelem v oblasti ADSL připojení, chce proniknout i do regionů, kde zatím nemá tak silné postavení. Z historických důvodů ji zde zdatně konkurují lokální WiFi provideři. Navíc existují lokality, kde není Telefónica schopná ADSL vůbec nabízet. Počet přípojek Telefónice sice zatím roste, ale děje se tak hlavně díky aktivnímu masovému marketingu a různým jednorázovým akčním slevám, které jsou samozřejmě značně nákladné. Proto není překvapením, že v Telefónice hledají i jiné způsoby, jak se k novým zákazníkům v regionech dostat. Jelikož Telefónica nemůže nijak jednoduše nabízet regionální slevy tam, kde se dostává pod cenovou palbu místních ISP, zvolila cestu nejmenšího odporu a vyjednává s lokálními providery o převzetí jejich sítí.
Patrick Zandl: Telefonica O2 skupuje regionální WiFi ISP
Telefónica O2 také slavila dílčí úspěch ve sporu s UPC, který se týkal srovnávací reklamy. Na základě předběžného opatření totiž nesmí kabelový operátor tuto formu reklamy až do definitivního vyřešení kauzy používat k propagaci svých služeb. UPC také ztrácí na Telefóniku co se týče počtu nově zřízených přípojek. Jestliže ve třetím čtvrtletí minulého roku na tom byli oba operátoři skoro stejně, za druhé čtvrtletí letošního roku si UPC připsalo pouhých 6600 nových přípojek, na rozdíl od Telefóniky, které přibylo více než 21 tisíc nových přípojek.
Jiří Peterka: Stalo se: nahé ADSL je ve skutečnosti balíčkem?
Společnost T-Mobile po letošním zahájení modernizace GSM sítě konečně začne s výstavbou klasické sítě třetí generace. T-Mobile v minulosti opakovaně tvrdil, že se do klasické mobilní sítě třetí generace pouštět nehodlá, ovšem s postupem času své odmítavé stanovisko přehodnotil a loni koncem roku přišel s plánem na její výstavbu.
Jiří Macich: T-Mobile začne se stavbou UMTS sítě, slibuje až 14,4 Mbit/s
Marketing v sociálních sítích je nyní často skloňované téma. Na propagaci vašeho tématu, značky či produktu nabízí Facebook dva hlavní nástroje: Skupiny a Stránky. Stránka je určena k propojení fanoušků s jejich oblíbenou značkou nebo osobností a mezi nimi navzájem. Skupiny jsou určené spíše pro komunikaci a výměnu informací. Přinášíme návod jak obě služby využít a na co si dát přitom pozor. Obecně panuje názor, že budoucnost mají pro marketing v rámci Facebooku Stránky, které se chovají jako spoty značky, ovšem z hlediska možností virálního šíření jsou vhodnější Skupiny.
Patrick Zandl: Marketing na Facebooku: Stránka versus Skupina
Nova by měla dostat metál za to, že jsme hodně lidí přivedli k Internetu,
myslí si Martin Ondráček, ředitel sekce zpravodajství a publicistiky televize Nova. Protože věřím, že ve chvíli, kdy jsme do toho začali šlapat, hodně lidí, kteří zatím internet neměli, si ho pořídilo právě kvůli tn.cz. Byli zvědaví, co tam bude,
uvedl v rozsáhlém rozhovoru, který si dnes můžete přečíst na našem sesterském serveru DigiZone.cz.
Jiří Macich: Nova by prý měla dostat metál za to, že přivedla lidi k Internetu
Základní varianta přístupu k datovým schránkám přes jejich webové rozhraní, jen na základě jména a hesla, je sice nejjednodušším možným řešením, ale také nejméně bezpečnou variantou. Jak vypadá a jak funguje bezpečnější varianta, využívající uživatelské certifikáty? V článku Jiřího Peterky se dozvíte vše důležité o přihlašování prostřednictvím certifikátu, včetně toho jaká má tento způsob přihlašování úskalí.
Jiří Peterka: Datové schránky: přihlašujeme se s certifikátem
Shrnutí toho nejdůležitějšího, co se v poslední době událo v oblasti portálů. Tak by se dal nazvat článek Patricka Zandla. Ten neopomněl připomenout nedávné prohlášení Ruperta Murdocha, který prý hodlá zpoplatnit přístup na některá svá online média. Okomentoval také představení Wave, nového komunikačního systému od Googlu nebo nedávnou akvizici služby Friendfeed, která skončila v rukou majitelů Facebooku. Ti jí pravděpodobně využijí pro odlehčenou verzi webového rozhraní tohoto populárního komunitního serveru.
Patrick Zandl: Portály zbrojí na další desetiletku
Jiří Macich: Facebook kupuje službu FriendFeed
Jiří Macich: Google vs Apple: spojenectví přerušeno, tasí se kolty
Jiří Macich: Omylem prozrazený Facebook Lite ještě více připomíná Twitter
V českém internetovém prostředí se začínají objevovat romány tvořené velkým množstvím autorů, často blogovou formou. Tím posledním a nejviditelnějším je Blogový román na iDnesu. Ten má téměř všechny marketingové atributy, které jej předurčují k úspěchu. Předně je to osoba populárního spisovatele, která dokáže sama o sobě přilákat velké množství čtenářů (a hlavně čtenářek). Což ostatně potvrzuje fakt, že druhou kapitolu románu se pokusilo napsat na 800 autorů.
Michal Černý: Kolektivní romány na pokračování v českém Internetu
Nedávno zveřejněnému záměru společnosti Google vstoupit do oblasti operačních systémů se dostalo v médiích velkorysého prostoru. Také na Lupě jsme se tomuto tématu podrobně věnovali. Pokoušeli jsme se například odpovědět na otázku, proč se Google pouští do přímého souboje se společností Microsoft a zdali má Google se svým novým operačním systémem proti Windows vůbec šanci uspět. Pouští se Google do obrany útokem?
Jiří Hlavenka: Proč to ten Google vlastně dělá?
Tomáš Búřil odchází z pozice obchodního ředitele Seznamu pravděpodobně ke konkurenci. Od září by měla být jeho nový působištěm firma Centrum Holdings. Búřil také rezignoval na funkci předsedy výkonné rady Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), nahradí ho Ján Simkanič ze společnosti Internet Info.
Patrick Zandl: Změny ve výkonné radě SPIRu
Libor Nováček: Tomáš Búřil zakotvil v Centrum Holdings
V aktuálním díle Webovinek jsme představili například sémantický vyhledávač, jehož ovládání rozhodně běžného uživatele nenadchne, ale pokud potřebujete získat na konkrétní hledaný výraz uspořádané informace, budete překvapeni, co všechno dokážou analýzy textů. Spolehlivě třeba zařadí výsledky do určitého tématu a vychrlí řadu relevantních dat. Za zmínku stojí také nově spuštěný český web, který za poplatek umožňuje hlídat data nejen z insolvenčního rejstříku.
Lubomír Hauerland: Webovinky 23: Lokalizuj nebo zemři
Když v polovině května vyšel na Lupě rozhovor s generálním ředitelem Rio Media, zdálo se, že se zákazníci populární VoIP služby 802.VOX, jehož provozovatele skupina letos ovládla, nemusí obávat budoucnosti. Petr Opletal sliboval, že nový vlastník se bude snažit využít popularity 802.VOX a ještě ji posílit. Nyní už je jasné, jaké změny stávající zákazníky čekají. Ode dneška 802.VOX přichází o tolik žádanou tarifikaci 1+1, kterou nahradí tarifikace 20+1 do pevných sítí a 30+1 do sítí mobilních. Zavádí se také minimální měsíční konzumace, ve výši 20 Kč za první číslo a 5 Kč za každé další na zákaznickém účtu.
Jiří Peterka: 802.VOX mění své podmínky
Diskuse na Lupě: Nový majitelé 802 a Volného prasí co se dá
Někteří klienti Telefóniky O2 si stěžují na blokování přístupu na různé webové stránky. Místo nich se zobrazuje hláška: „Přístup byl odepřen Vaším internetovým poskytovatelem. Toto URL je na seznamu Internet Watch Foundation mezi stránkami, které zobrazují sexuálně zneužívané děti. Takové stránky jsou ve všech státech EU nelegální.“ Seznam Internet Watch Foundation používá u nás například Vodafone pro notně kritizované blokování přístupu na některé údajně nelegální weby. Martin Žabka, tiskový mluvčí Telefóniky, Lupě potvrdil, že firma opravdu v rámci pilotního provozu blokuje stránky, které se objevily na blacklistech IWF. (Na nichž se v minulosti objevila například i Wikipedia) Existuje i lokální blacklist, na kterém s operátorem spolupracuje Policie ČR a Saferinternet. Telefónica prý blokuje pouze stránky, které obsahují dětské porno. Jenže uživatelé si ve čtvrtek stěžovali na blokování celých domén, nikoliv jen konkrétního obsahu na nich, což je třeba u filehostingových serverů problém. Podle Martina Žabky se v tomto případě jednalo o technickou chybu. Tématu se budeme podrobněji věnovat příští týden.
Jiří Macich: Klienti Telefóniky O2 si stěžují na blokování webů
Jiří Macich: Telefónica O2 potvrdila filtrování stránek