Portál Seznam.cz spustil nabídku reklamy na mobilních telefonech. Zatím nabízí možnost mobilního zápisu v rámci Firmy.cz, klasickou display reklamu optimalizovanou pro mobilní prostředí a kontextovou reklamu prostřednictvím služby Sklik. Problémem ale zůstává fakt, že zatím není příliš jasné, v jaké podobě budou prezentovány výsledky měření a vyhodnocování přístupů na mobilní stránky. Sdružení SPIR se touto problematikou zabývá již více než půl roku a disponuje hned dvěma cestami měření. Navíc je otázkou, zdali má mobilní Internet před sebou světlou budoucnost. Některá mobilní zařízení jsou totiž již dnes schopna pracovat s velkou částí plnohodnotného Webu.
Karel Wolf: Seznam spustil mobilní reklamu – evoluce nebo revoluce?
Společnost Skype minulý týden uvolnila finální verzi svého klienta pro iPhone. Zájem ze strany uživatelů byl v prvních dnech obrovský. Z hlediska funkcí se jedná o plnohodnotného klienta, který nabízí většinu z toho, co Skype umožňuje. Chybí pouze podpora videa a možnost odesílání SMS zpráv. Absence videohovorů je logická, neboť kamera je na iPhonu umístěna na zadní straně přístroje, co se ovšem SMS zpráv týče, Skype se pravděpodobně rozhodl jejich podporu „vypustit“, aby příliš nepopudil mobilní operátory. Někteří dali záhy po uvedení jasně najevo, že se jim koncept klienta pro iPhone vůbec nelíbí. Zákazníci totiž získávají možnost, v některých případech výrazně levnějších hovorů, a operátoři se správně obávají o své zisky.
Nejostřejší kritika zazněla od Deutsche Telekomu, který své zákazníky upozornil, že používání podobných klientů v mobilech, mají smluvně zakázáno. Argumentuje přitom tím, že objem provozu, který by klient generoval, by mohl způsobit zahlcení sítě. To je ovšem nesmysl, protože Skype pro iPhone nakonec funguje výhradně prostřednictvím WiFi. Reakce zastánců síťové neutrality na sebe nenechala dlouho čekat. Například evropská část koalice VON si dokonce postěžovala na praktiky mobilních operátorů u Evropské unie.
Jiří Peterka: Stalo se: Skype pro iPhone znovu nastolil otázku síťové neutrality
Mexická vláda v posledních měsících zintenzivnila boj proti drogovým kartelům. Do boje nasadila vojáky, kteří mají v některých městech nahradit zkorumpované policisty. Právě přes Mexiko proudí do Spojených států většina dodávek drog a to nejen místí provenience, ale i drogy původem z jižní Ameriky. Uhlídat americko-mexickou je téměř nemožné a tak přes ni proudí každoročně tuny drog a desetitisíce nelegálních imigrantů. V Texasu se před několika lety rozhodli spustit projekt, který umožňuje prostřednictvím videokamer, jakémukoliv uživateli Internetu, se podílet na střežení této hranice. Připadávám to zvrácené? Armáda „šmíráků“, která v současné době čítá, více než 100 000 lidí z dvaceti států, ale už například přispěla k zadržení tuny pašované marihuany. Otázkou ale zůstává, zdali by hranice neměli střežit výhradně profesionálové.
Jan Handl: Jak se hlídají hranice mezi USA a Mexikem?
Mikroplatební systémy zažívají celosvětově boom. Na českém trhu ale existuje pouze pár služeb, které disponují českou licencí, neboli povolením ČNB k vydávání elektronických peněz. Jedním z nich je například platební systém PaySec, za kterým stojí skupina ČSOB. Není však jediný. Tento týden jsme otestovali další z českých elektronických peněženek. Systém GoPay slibuje nižší poplatky, větší komfort a lepší integraci. Jak si stojí v porovnání s konkurencí?.
Patrick Zandl: GoPay nastupuje do online plateb na český Internet
Vývoj firemních komunikačních platforem je v poslední době více než překotný. Jsou stále populárnější mezi běžnými uživateli a ti si návyk na určitý druh komunikace a sdílení informací přenášejí do firemního prostředí. Pro online platformy působí i zvyšující se rychlost a penetrace internetového připojení – není důvod komunikovat jinak, jestliže jsou všichni zúčastnění připojeni k rychlým internetovým linkám.
Jan Kodera: Vliv webu 2.0 na firemní komunikační a kolaborační platformy
Problematice datových schránek se na Lupě v poslední době intenzivně věnujeme. Systém, který má razantně změnit způsob komunikace mezi jednotlivými úřady státní správy, ale také mezi úřady a právnickými osobami bude oficiálně spuštěn na začátku letních prázdnin. Už nyní, resp. na 12. Ročníku konference ISSS (Internet ve státní správě a samosprávě), byl odborné veřejnosti poprvé představen náhled datových schránek. Jednalo se ale o značně omezené preview které ukázalo jen menší část z funkcionalit budoucího systému. Do schránek bude možné přistupovat prostřednictvím webového rozhraní nebo z jiných aplikací státní správy. Podívejte se, jak budou datové schránky vypadat.
Jiří Peterka: Datové schránky v obrazech
Mezi pevnými a mobilními operátory to opět vře. Tentokrát nejsou ve hře propojovací poplatky, ale snaha pevných operátorů nabízet svým zákazníkům konvergované služby. Jinými slovy se snaží o to, aby jim bylo umožněno zařadit do portfolia služeb i služby mobilní. V současné době je totiž situace asymetrická. Mobilní operátoři mají v nabídce i konvergované služby a ukrajují tak z koláče výnosů v pevném sektoru. A to se pevným operátorům samozřejmě nelíbí. Problém je navíc v tom, že výnosy v pevném sektoru stagnují či se zmenšují a dělí se mezi stále větší počet poskytovatelů, výnosy v mobilním sektoru neustále rostou a dělí se o ně pouze tři velcí mobilní operátoři.
Minulý týden projednával Hospodářský výbor PSP technickou novelu zákona o elektronických komunikacích. Její součástí je i zdánlivě drobná úprava, která by měla pomoci řešit problém, týkající se přístupu k mobilním sítím a jejich službám ze strany pevných operátorů. Proč nemůže regulátor v tomto případě ČTÚ jednoduše nařídit mobilním operátorům, aby těm pevným umožnili vstup do svých sítí?
Jiří Peterka: I pevní chtějí konvergovat a přežít
Jiří Macich: APKT, ČRa, Volný a GTS Novera jednohlasně podporují novelu telekomunikačního zákona
Každý web potřebuje čas od času projít omlazovací kůrou. V minulých dnes jí prošel i komunitní server Žena-in.cz. Změnil se vzhled i redakční systém a jeho uživatelky si nyní hlasitě stěžují na to, že co dříve fungovalo, je dnes najednou problém. Proč se provozovatel rozhodl rozeštvat komunitu uživatelek, kterou si budoval několik let, je ve hvězdách.
Patrick Zandl: Žena-in v přechodu á la Radek Hulán
Webdev blog na Lupě: Žena-in aneb jak se to nemá dělat!
Hostem dubnového NetClubu byl bývalý obchodní ředitel Seznamu Tomáš Kapalín. Hned na úvod přišla otázka týkající se jeho náhlého odhodu ze Seznamu nebo důvody roztržky s šéfem Seznamu Ivem Lukačovičem. Tomáš Kapalín se nyní věnuje komunitnímu portálu Líbímseti.cz, ve kterém drží 34 % podíl. Historicky má vazby na projekt Monster.com a pohybuje se na trhu letenek a cestovního ruchu v Bulharsku.
Patrick Zandl: Tomáš Kapalín – Ten, co uspěl i po Seznamu
NetClub blog: Fotogalerie z dubnového setkání NetClubu
Google, jen vyslovení tohoto slova nahání některým ochráncům soukromí husí kůži. Dlouhodobě kritizují snahu Googlu využívat data a údaje o uživatelích jeho služeb například pro lepší cílení inzertních služeb. Jaké informace vlastně Google o svých uživatelích uchovává? A jak to udělat, když o sobě některé informace jednoduše poskytovat nechceme? Na tyto a mnohé další otázky odpovídal v úterý v Praze Peter Fleischer, který je v Google zodpovědný za politiku ochrany soukromí uživatelů.
Karel Wolf: Je Google skutečně hrozbou pro vaše soukromí?
Když minulý rok J.V. Čep, s tehdy neznámou mediální skupinou Dignity, kupoval od telekomunikační skupiny Tiscali, která se rozhodla stáhnout z některých evropských trhů, včetně České republiky, server Tiscali.cz, bylo to prezentováno jako jeden z kroků k vytvoření nového mediálního impéria. Později však z většiny plánovaných akvizic či spoluprací sešlo a tak hlavním aktivem Dignity je v současné době vlastnictví zmiňovaného webového portálu Tiscali. Počátkem roku 2009 vznikla společnost Tiscali Media, která má zaštiťovat někdejší webové servery provozované Tiscali. V únoru 2009 se ředitelem společnosti stává Kamil Koupý. Od března začal nový tým pracovat na změnách, které mají zastavit technické zastarávání portálu. Od dubna prodává reklamu na webech Tiscali exkluzivně Mafra.
Patrick Zandl: Tiscali Media chce zpět podíl na trhu