Hlavní navigace

Týdenní revize: nepříjemná realita českého broadbandu

5. 1. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Silvestrovský žertík o "nahém" ADSL od Telefóniky O2 a následné reakce neplánovaně zasadily další střípek do mozaiky bídného stavu českého vysokorychlostního připojení. Hlad uživatelů po široce dostupné a rozumně postavené nabídce broadbandu však zřejmě ještě dlouho nebude uspokojen. To ve webových službách lze očekávat zajímavější vývoj. Ovládne Google další trhy, nebo i naše soukromí?

Nahé ADSL je připojení, u kterého neplatíte paušál za telefonní linku, ale pouze za samotné ADSL. Od dominantního operátora jsme se jej zatím nedočkali, přestože více či méně zaručené zprávy jej v průběhu let už několikrát ohlašovaly. Malá silvestrovská hříčka o jeho spuštění proto vyvolala nemalý zájem nejen mezi čtenáři, ale i u některých alternativních operátorů. Jak by také ne, vždyť první informace hovořily o doplňkových službách jako virtuální platební kartě pro bezpečné online platby. A navíc nemělo mít ani žádné objemové limity!
Jiří Peterka: (Ne)stalo se: konečně nahé ADSL!

Bohužel však šlo skutečně pouze o vtip: Telefónica O2 zatím nahé ADSL nenabízí. Nabízí je však někteří její konkurenti z řad alternativních operátorů, třeba T-Mobile, Radiokomunikace či Volný. Hlasovou službu, má-li o ni zákazník zájem, u něj pak plní internetová telefonie (VoIP). Zákazník se však nějakému paušálu za linku obvykle nevyhne, pouze je pojmenovaný jinak či skrytý v jiném poplatku.
Jiří Peterka: Na kolik přijde nahé ADSL?
Blog Jiřího Wagnera na Lupě: Nahé ADSL podle AT&T

A dopřáli jsme si ještě silvestrovské zasnění: pohled o několik málo desítek let dopředu, kdy je připojení ke globální komunikační síti chápáno jako jedno ze základních lidských práv. Už dnes by se jistě našli internauti, kteří by si život offline nedokázali představit. Jak by asi mohla vypadat budoucnost, kde tohle platí pro každého? A dočkáme se jí skutečně někdy?
Vojtěch Bednář: Až se zítra ráno probudíte

Probuzení po Silvestru bývají krušná a střet s realitou v prvních novoročních dnech může skutečně bolet. Český Internet je daleko nejen za dobou, kdy bude připojení životní nutnost, ale i za většinou evropských zemí včetně těch východněji položených. Rozvoj broadbandu je brzděn řadou faktorů včetně legislativních, ekonomických, sociálních i tržních. Místo hledání viníků by nám však mohlo více pomoci úsilí o nápravu, má však o ni někdo kromě uživatelů ve skutečnosti zájem?
Karel Wolf: Neradostné vyhlídky českého broadbandu

Připojení v Česku je omezeno také častým nasazením fair use policy (FUP) a datovými limity. Odhlédnuto od problému s připojením je však český Internet plný dalších rozvíjejících se segmentů. Jak se bude dařit poskytovatelům obsahu, správcům autorských práv, či jaký bude pohled na Internet jako takový? S přihlédnutím k dosavadnímu vývoji lze očekávat setrvalý, avšak čím dál méně překvapivý rozvoj.
Vojtěch Bednář: Internet v roce 2008: rychlý, přístupný, bez revolucí

Z globálního pohledu se zdá být rozvržení karet o poznání zajímavější. Řadu trumfů sice drží Google, ale na paty mu šlapou jak odvěcí rivalové, tak novicové posledních trendů: třeba sociální sítě (Facebook). Ze služeb, které Google nejspíš bude dále rozvíjet, lze kromě YouTube očekávat také online kancelář. V lokálním měřítku pak bude vždy záležet na kvalitě lokalizace a přízni místního trhu.
Michal Černý: Bude rok 2008 dalším rokem Google? 

V oblasti desktopových aplikací je Google stále relativní nováček, avšak ani v novém prostoru neztrácí chuť bojovat. Jeho nedávno uvedený balíček programů pro základní využití počítače pod názvem Pack lze postavit proti konkurenčnímu balíku Windows Live Suite Microsoftu. Obě řešení mají své přednosti a nedostatky a my jsme je pro vás seřadili vedle sebe. Kdo bude vaším favoritem?
Jiří Macich: Google Pack vs. Windows Live Suite

U již zmiňovaného YouTube je situace o něco jednodušší, či spíš složitější. Google zde příliš nemá konkurenci a vzestup tohoto serveru pro sdílení videa koresponduje s obecným posilováním role videa ve webovém obsahu. Publikování na YouTube lze využít pro celou řadu účelů a nápadů, jak využít pozornost desítek milionů očí, je jen o málo méně. Dočkáme se také nového žurnalistického formátu, rychlého video skeče, jak mnozí předpovídají?
Michal Černý: Youtube novou formou žurnalistiky?

UX DAy - tip 2

Jízdní řády jsou jednou z podivně neuzavřených kapitol českého webu: státem pověřený provozovatel několikrát změní partnera pro zpřístupnění dat veřejnosti a sám usne na vavřínech s technickým vývojem služby. Výsledkem je, že aplikace IDOS je bez ručního zásahu jen obtížně zpracovatelná pro novější typy mobilních zařízení.
Blog Mobilní Stránky na Lupě: Jízdní řády IDOS na iPhone nefungují

A naposledy Google, tentokrát z odvrácené stránky. O tom, že se vyhledávače stávají až příliš důležitými strážci globálních vědomostí, již pochybuje jen málokdo. Dominance Googlu se však v některých zemích dostává za hranice, kdy lze jeho konkurenci brát ještě vážně. Nemůže se v takové pozici stát obávaným Velkým bratrem, na němž bude záviset, která témata se dostanou „do oběhu“ a který bude vědět o každém vašem pohybu v kyberprostoru?
David Antoš: Tvůj velký bratr Google

Jak často používáte některý z vyhledávačů?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).