Minulý týden ve čtvrtek jste odhalili kompletně svoje karty a představil jarní rozšíření svojí programové nabídky. Z ní je velice patrné, že jste navázali úspěšnou spolupráci s bulharskou službou Satelitte BG. Jak se vám to povedlo?
Ze Satelitte BG už nás kontaktovali počátkem ledna letošního roku a projevili zájem o spolupráci. Podobně nám avizovala už Astra (největší poskytovatel satelitních služeb v Evropě, pozn. red.), že vzniká bulharská platforma s poměrně zajímavými plány do budoucna a s možností simulcryptování (sdíleného kódování, pozn. red.). Na nabídku spolupráce jsme samozřejmě okamžitě reagovali a začali jednat o konkrétních projektech.
Jak jednání probíhalo a které projekty konkrétně jste probírali?
Na počátku bylo nutné ověřit si a odsouhlasit technické parametry, a to ať už z pohledu vysílání, tak i použitých kódovacích systémů, protože tato služba používá dva kódovací systémy – Conax a CryptoWorks. První, co jsme udělali, bylo, že jsme jejich systémy připojili k nám, a tak jsme měli možnost si ověřit, že simulcrypt funguje. Tyto technické přípravy probíhaly už v lednu a někdy v únoru byl jejich systém připojen. Poté se postupně vyjasňovala jejich nabídka. Jednání se vedla s dodavateli programů postupně, a jak je uzavírali, tak nám dávali vědět, které programy připadají v úvahu. Samozřejmě jednali i s dodavateli programů, které jsou na naší satelitní distribuci, například Travel Channel, History a podobně. Podle toho nám dávali avízo, které programy z naší nabídky by pro ně byly zajímavé.
Hovořil jste o ověření technické kompatibility na obou stranách. Naši čtenáři si jistě mohli všimnout toho, že se začaly vytvářet jakési virtuální pozice. Proč se nepřipojí kódování přímo na ten původní program a přistoupí se k této možnosti?
Pochopitelně by bylo možné využívat pouze jednu pozici a tato pozice by měla vícejazyčné EPG. Naši zákazníci ale nejsou vybaveni přijímači, které dokážou zobrazovat EPG podle nastavení lokalizace, tak jsme zvolili raději tento přístup, protože pokud mají virtuální předvolbu vyhrazenou pouze pro nás, tak existuje možnost připojení českého EPG, kde je to potřeba.
To znamená, že pro programy, jako je MTVN HD nebo iConcerts, budete dodávat vlastní EPG v češtině?
To není úplně ten pravý příklad, ale u lokalizovaných programů EPG takto přichází v úvahu.
Co si bulharská strana za tuto spolupráci řekla? Byla tam výměna například 1:1, tedy jeden program od vás za jeden jejich?
Barter funguje podobně, jako jste naznačil. Samozřejmě má trochu jinou váhu program v SD a HD rozlišení. V zásadě se jedná o oboustranně výhodnou spolupráci tohoto charakteru.
V nabídce si nemůže divák nevšimnout toho, že téměř polovina nových stanic, je z kategorie hudebních. Byl to nějaký váš záměr?
Ozývají se žádosti našich zákazníků o rozšíření nabídky v programové oblasti. MTVN HD byl žádán už velmi dlouho. V okamžiku, kdy jsme získali přístup k programu iConcerts, jsme velmi brzy začali mít o nějzájem, protože přináší opravdu velmi atraktivní a zároveň i unikátní obsah. V případě Classicy a Deluxe Lounge hrála velkou roli skutečnost, že programy už jsou na satelitu k dispozici prostřednictvím platformy Astra Platform Services a tím pádem bylo možné simulcrypt velmi jednoduše zřídit a programy bylo za velmi rozumných cenových podmínek možné získat.
Můžete naznačit, co to znamená velmi solidní cenové podmínky?
Řád nebo částku vám říci nemohu, ale u těchto programů funguje takové jednoduché pravidlo, téměř stoprocentně – čím vyšší atraktivita programu, tím vyšší cena. Naše programové náklady musíme pochopitelně nastavit na nějakou rozumnou hladinu, protože fungujeme na českém a slovenském trhu a náš zákazník má určité možnosti, kolik si může dovolit platit, a proto, máme-li možnost program zařadit za velmi dobrých cenových podmínek, i když neoslovuje většinového zákazníka, přistoupíme k tomuto kroku. To je příklad těchto dvou stanic. Jsou velmi žádané, a proto i pro nás velice atraktivní.
Můžete jmenovat nějaké programy, o které není takový zájem, ale bylo výhodné je získat?
Tohle se velmi špatně měří, protože programy jsou vesměs součástí nějakých balíčků, ale už z povahy daného programu jde například o Golf Channel. Ten má hodně příznivců mezi golfisty. Fandů golfu je u nás méně než fandů fotbalu. Když porovnám program, který přináší golf a program, který přináší vrcholové fotbalové soutěže, tak už ze samé podstaty základny fanoušků vyplývá, že většinového fanouška bude více zajímat program, který přináší fotbal než golf. Podobně je tomu i u hudby. Vážná hudba není doménou většinového zákazníka, nicméně ti zákazníci, kteří ji mají rádi, dosud možností, jak si ji v dobré kvalitě a s pěkným obrazem pustit, měli minimálně, si tento balíček pravděpodobně předplatí, protože se jim jeví jako velice atraktivní.
Když už jsme u té hudby, zmínil jste, což není žádným tajemstvím, že o program MTVN HD jste měli zájem dlouhodobě. Doposud se nacházel ale pouze na pozici 19,2 stupně východně, tedy u partnerské služby Canal Digitaal. Byl hlavním impulsem proto, aby se stát součástí jarního rozšíření, fakt, že se objevil u bulharské služby Satelitte BG?
Do určité míry ano. Distribuce na pozici 19,2 stupně východně nepatří nizozemskému partnerovi, ale je vlastní distribucí MTV z uplinku v Londýně. O připojení z této pozice už jsme jednali velmi dlouho, více než před rokem, ale podmínky simulcryptu na straně MTV byly velmi přísné a složité a pro nás by to představovalo velmi vysoké náklady. Až v okamžiku, kdy se objevil program na platformě Satelitte BG, jsme dospěli k takovým podmínkám, které pro nás byly přijatelné. Bavíme se o stejném programu, ale jiném způsobu technické distribuce.
Co se týká smluv, jak je tedy tohle řešené. Na pozici 19,2 stupně východně byste měli, jak jste již uvedl, dohodu s MTV Networks. Na 23,5 stupně východně je to jak? Máte ji s Bulhary? Stačí tedy provozovateli stanice dát pouze vědět, že ji distribuujete?
Situace je přesně opačná. Ve všech případech zcela bez výjimky má platforma jako je Skylink smlouvu přímo s dodavatelem programu bez ohledu na to, zda ho šíří simulcryptem nebo ve vlastní satelitní distribuci. U všech programů, které zařazujeme, máme smlouvu s dodavatelem programu a pochopitelně po stránce technické (simulcryptu) u nových programů máme smlouvu se Satelitte BG a Astra Platform Services.
Podle testů, které na pozici 23,5 stupně východně probíhaly v minulých týdnech, si mohli zájemci udělat určitou představu o programech, které by se mohly objevit v nabídce. Jednou ze stanic, která se nakonec v nabídce neobjevila, byl Penthouse HD 2. Proč?
Penthouse HD 2 byl na náš systém připojen vysloveně z testovacích důvodů. Potřebovali jsme testovat a nespecifikovali jsme přesně, které programy mají naši bulharští partneři připojit, takže připojili tuto stanici a z toho samotného technického připojení se vynořily nějaké spekulace, že zařadíme tento program, ale neměli jsme to nikdy v úmyslu, protože jeden Penthouse HD už máme. Máme ho v nočním časovém slotu, a pokud bychom zařadili 24 hodinový Penthouse HD, tak by se muselo jednat o prémiový program.
Z jakého důvodu?
Protože zajišťuje 24hodinový obsah tohoto programingu a v tomto případě nepovažujeme za správné, aby se předplatitel balíku programů musel starat o to, aby si například jeho dítě tento program nezpřístupnilo. Prémiový 24hodinový program takového obsahu se aktivuje výhradně na základě vůle zákazníka si tento program předplatit a sledovat. Samozřejmost, že ho pak musíte vlastními technickými prostředky před dětmi chránit, je pak jasná a nezpochybnitelná.
Ptal jsem se z toho důvodu, že v nabídce máte již zmiňovanou „Jedničku“, ale ta je součástí balíku HD Plus. U něj žádný problém nebyl?
Tady ten problém není, protože vysílá až po 22. hodině. U 24 hodinového programu ano, protože dítě vám přijde odpoledne ze školy, prosurfuje si naladěné stanice, nalezne tam tento kanál. A to by byl problém.
Zůstaňme ještě chvíli u konkrétních stanic. Jednou z vašich programových novinek je také HBO Comedy. Proč ve vaší nabídce chybí HBO 2?
Hledali jsme vysloveně něco, co nejvíce chybí a HBO Comedy nám připadalo jako velice výhodný doplněk k HBO a Cinemaxu. HBO 2 může do budoucna přibýt také.
Na vašem Facebooku kdosi odpovídal za vaši společnost, že je to proto, že HBO 2 vysílá pouze to samé co HBO, ovšem s určitým časovým posunem. Je to tak?
Připadalo nám, že větší hodnotu zákazníkovi přinese právě HBO Comedy než HBO 2. Není to špatný program, ale přednost jsme dali HBO Comedy.
Takže ze strany HBO nebyl žádný problém v tom smyslu, že si z jejich nabídky budete „vyzobávat“ jednotlivé programy a nedáte tam kompletní nabídku?
S HBO máme uzavřenou smlouvu na různé kombinace a v tomto směru máme relativní volnost výběru.
Začátkem dubna jste oznámili další objednávku satelitní kapacity u společnosti Astra. Jak ji plánujete využít? V souvislosti s touto frekvencí byla na některých webech řeč o takzvaném „barrandovském“ uplinku.
Tyto informace se již dostaly na veřejnost. Společnost Towercom plánuje vybudovat uplinkovou stanici v Praze na kopci Barrandov v blízkosti dvou velkých vysílatelů – Novy a TV Barrandov. Tento uplink by měl sloužit pro uplinkování programů, které mají zdroj signálu v Praze, aby se modulace nemusela tahat optikou z Prahy do Bratislavy a uplinkovat odtud.
Jde o náhodu, že se tento uplink staví blízko dvou zmíněných vysílatelů, které jste zmínil, to znamená Nova a Barrandov?
Není to úplná náhoda. Není úplně jednoduché si vymyslet, kde postavíte uplinkovou stanici. Potřebujete řadu povolení a koordinace. Například i televize Óčko zde má již svůj uplink. Měření a povolování už jednou úspěšně proběhla, takže z tohoto pohledu se nám tato lokalita jevila jako nejvhodnější a s majitelem areálu byla velmi dobrá dohoda, takže proto toto umístění.
Naše redakce měla možnost hovořit s technickým ředitelem TV Barrandov Michalem Kratochvílem a ten nám už v podstatě řekl, že je téměř stoprocentní, že tato stanice se objeví ve vysokém rozlišení na nové frekvenci. Je to pravda?
Když se podíváte na programy, které dnes na této frekvenci vysíláme, tak jde o ty, které mají původ na kopci Barrandov. Dnes je tam TV Barrandov v SD, je tam Nova, je tam Nova HD, Nova Sport HD. To jsou programy, které jsme dosud nákladně přepravovali do Bratislavy. Nyní je budeme přepravovat pouze několik desítek metrů. Pro program TV Barrandov HD se pro tento uplink hodí zdaleka nejvíce ze všech. O zařazení TV Barrandov HD jednáme a pracujeme na jeho přípravě.
Kdy by se měl Barrandov HD na této frekvenci objevit? V tiskové zprávě jste uvedli, že tento kmitočet funguje v současné době na bázi takzvaného mobilního uplinku a jeho definitivní podoba se připravuje.
Ve skutečnosti je to tak, že mobilní uplink je postaven v Bratislavě a veškeré linky, které přepravují modulaci z Prahy do Bratislavy, jsou živé a fungují tak, jako fungovaly předtím. Výstavba fixního uplinku by měla být zahájena co nejdříve a usilujeme o to, aby byl Barrandov HD spuštěn co nejdříve. Dokonce nevylučuji ani tu možnost, že bychom jeho modulaci určitou dobu dopravovali do Bratislavy a dočasně ho uplinkovali odtud do zprovoznění fixního uplinku. Uvidíme, jak plán výstavby nakonec dopadne. Co se týká termínu, v tuto chvíli ho ještě nejsem schopen poskytnout, protože to záleží na faktorech, které stavbu uplinku doprovázejí.
Pozice Novinka a Novinka HD, které se na této frekvenci objevily, jsou programy, jež už jste oznámili, nebo jde ještě o nějaké překvapení?
Souvisí to s programy, u kterých jsme věděli, že mají svého pražského vysílatele, a že poptávají satelitní distribuci. Chtěli jsme, aby, když naši zákaznici přelaďují, pokud program bude zařazen v nejbližších týdnech, měli již tuto pozici naladěnou a v případě, že nebude, mohli jsme ji využít pro jinou stanici v příštích měsících.
Nevylučujete tedy, že tato pozice je určena i pro vysílatele, kteří to mají tedy takzvaně, co by kamenem dohodil?
Samozřejmě. To se nabízí jako nejjednodušší a nejlogičtější varianta.
V souvislosti s novými televizními stanicemi, ale také změnami ve vaší službě vůbec, přichází také velká nevýhoda satelitu u nás a tím je poměrně časté přelaďování, kterého v následujících dnech nebude málo. Jde o definitivní stav, nebo čeká na zákazníky ještě něco dalšího?
V oblasti satelitní distribuce se nikdy o definitivním stavu nedá hovořit. Televizní stanice neustále vznikají i zanikají, mění se parametry, končí některé smlouvy, nové smlouvy se navazují a tak dále, takže změny frekvencí a změny parametrů bezpochyby nekončí a v rozumné míře budou pokračovat i v příštích letech. V rozumné míře proto, že nikdy nechceme absolvovat skokové změny bez souběžného vysílání, pokud to není nezbytně nutné.
Dojde v dohledné době ještě k nějakým dalším změnám?
V řádu měsíců určitě k nějakým změnám dojde. Nikoliv jednoho nebo dvou měsíců, ale ještě v letošním roce určitě ano.
Máte už nějakou konkrétní představu?
Prozatím ne, protože variant je více a ani bych neřekl, že některá z nich je pravděpodobnější.
Máte už v plánu některé další programy, které by mohly obohatit nabídku. Je mi jasné, že konkrétní byste asi v tomto případě nebyl, zkusme to tedy trošku jinak. V jarní nabídce se objevil program Nat Geo Wild HD. Proč jste divákům nejprve nenabídli klasický National Geographic HD?
Původně jsme měli v plánu zařadit oba tyto programy současně. Oba tyto programy měly být na platformě Satelitte BG k dispozici. Původní plán počítal s tím, že bude používán FEC (ochranný interval, pozn. red.) 5/6 u HD traspondéru, a že bude mít tím pádem 66 Megabitů a tyto programy tam budou moci být společně. Po vzájemné dohodě došlo ke změně technických parametrů na FEC 3/4, to znamená, že dnes je to transpondér ve stejných parametrech jako ten náš. To však znamená, že se kapacita snížila na 60 Megabitů a tam už by nebylo možné zařazení obou programů bez snížení kvality obrazu. Proto jsme se rozhodli prozatím odložit start tohoto programu do okamžiku, až Satelitte BG otevře nový transpondér, což se plánuje na období června – července.
Kromě tohoto programu dojde ještě k nějakému dalšímu rozšíření nabídky, které se uskuteční dříve než na podzim?
Vše nasvědčuje k tomu, že rozšíření programové nabídky už nebude směřováno pouze ke dvěma termínům, kdy jsme vydávali magazíny Skylink. Nyní máme možnost informovat zákazníky ve čtrnáctidenním rastru díky novému magazínu Skylink TV, a proto můžeme programy zařazovat tak, jak budou přicházet. Oproti poslednímu dvěma letům, kdy krize odložila nebo znemožnila start několika HD programů, se zdá, že s projekty, které jsou rozjednané, se roztrhl pytel a řekl bych, že je jich možná k jedné desítce, ale z pochopitelných důvodů nebudeme moci zařadit všechny z nich.
Objevily se nějaké stanice, s jejichž zástupci se již dříve jednalo, ovšem z důvodu ekonomické krize se tyto projekty odložily?
Samozřejmě. Nastala spousta takových případů. Discovery HD Showcase bude konečně lokalizován do češtiny, stejně jako Animal Planet HD. V úvahu připadají i další programy. Vliv odeznění krize je jasný.
Zmínil jste Animal Planet HD. Znamená to, že se zařazením počítáte do jeho nabídky?
Je to jako u ostatních programů otázka jednání a podmínek. Animal Planet HD je nový a atraktivní, takže o něm má určitě smysl jednat. Jako u každého programu v naší nabídce záleží na podmínkách, které budeme schopni vyjednat. Jedná se především o cenu.
National Geographic HD, Nat Geo Wild HD, Discovery HD Showcase, Spektrum HD a další, vše v češtině. Zdá se tedy, že v poslední době se s lokalizovanými HD stanicemi skutečně roztrhl pytel. Čím se podařilo programmery přesvědčit, aby zařadili českou stopu? O kanálech National Geographic v HD se v souvislosti s lokalizací hovořilo o horizontu dvou let.
Jednání uspíšilo to, že se oteplilo v oblasti ekonomiky, ale velkou roli hraje také poměrně velice slušný nárůst zákazníků s HD nabídkou, který slibuje, že se lokalizace v relativně krátké době stane návratnou. V době, kdy se počty zákazníků pohybovaly v jednotkách tisíc, nebylo tohle možné.
Co se tedy týká HD programů, v současné době máte kolik tisíc nebo desítek tisíc zákazníků s touto nabídkou?
Toto číslo nesdělujeme. Deset procent z celkového počtu platících zákazníků, si objednává HD. Počítáme s tím, že toto procento nám významně poroste díky tomu, že do nabídky jsme dali výhodný balíček KOMBI, který velmi významným způsobem přibližuje HD nabídku těm, co mají aktuálně předplacené MULTI.
Na čtvrteční tiskové konferenci jste se označili jako největší satelitní služba. Nepovažujete to ale trochu za zavádějící? Nejvíce platících zákazníků má přece Digi TV a vy a CS Link máte výhodu především v tom, že při aktivaci získá zákazník v ceně karty základní nabídku programů. Nebylo by tedy fér uvádět, že počet platících zákazníků máte kolem 250 tisíc?
Je to otázka úhlu pohledu, jak srovnáváte velikost platformy, zdali je to ve výnosech, počtech zákazníků a podobně. Počet platících zákazníků zveřejňuje z našich konkurentů pouze UPC. Digi TV ani CS Link je nezveřejňuje, takže se držíme stejné praxe. Co do celkového počtu uživatelů služeb satelitní televize patří Skylinku prvenství, co do počtu placených služeb jsme dvojka na trhu.
Určitě jste před pár dny zaznamenal dopis, který byl podepsán výkonným ředitelem vaší konkurence Danielem Kličkou ze společnosti Media Vision (CS Link). V něm se distancoval od dokumentu, který jste ve spolupráci s firmou Irdeto poslali odborné veřejnosti vy, jež souvisí s přechodem na kódovací systém Irdeto. Co na tento krok říkáte? Byl snad CS Link pod původním dopisem uveden neprávem?
Nevím. Nijak zvlášť bych to nekomentoval. Irdeto je vlastníkem systému CryptoWorks a jako vlastník systému o něm může rozhodovat bez ohledu na to, zdali se to líbí mě, vám nebo komukoliv jinému. Právo rozhodnout o konci CrytpoWorksu bych Irdetu rozhodně nebral. Irdeto udělalo toto rozhodnutí už ho v roce 2006. Od roku 2007 běží pětileté období útlumu tohoto systému. Nemusí se nám to líbit, ale za těch pět let bylo dost času na to, abychom se na konec CryptoWorksu připravili. Udělali jsme pro to maximum. Víc k tomu říci nedovedu.
V souvislosti s přechodem na kódovací systém Irdeto jste udělali velice dobrý obchodní tah – nové programy nabídnete pouze na nových kartách. Vidíte to ale skutečně jako dobrý tah k donucení zákazníků, aby přestali využívat původní systém CryptoWorks?
Slovo přinutit mám velmi nerad. Opravdu nechceme nikoho nutit a také nikoho nenutíme. Chceme motivovat zákazníky k tomu, aby si karty vyměnili a motivujeme je tím způsobem, že poskytujeme výhodu, když budou mít novou kartu. Systém Irdeto přináší pochopitelně mnohem větší zabezpečení. Myslím si, že nedává smysl připojovat nové a atraktivní programy k systému, který má zabezpečení na nižší úrovni a jehož podpora v příštím roce skončí.
Motivace je tedy taková, že zákazníci si sice budou muset kartu zaplatit, ale placenou nabídku dostanou v její hodnotě v podstatě zdarma.
K výměně nikoho nenutíme. Je to opravdu motivace, bude-li chtít zákazník získat něco navíc. Výměna je spojena v současné době s navrácením vynaložených prostředků, takže je z pohledu zákazníka bezplatná. Je to dobrá a příznivá nabídka a věřím, že na ni zákazníci budou pozitivně reagovat.
Jak to do budoucna vidíte s kódovacím systémem CryptoWorks? O přechodu a možném prolomení CryptoWorksu se hovoří již dlouhodobě. Máte už nějaký dlouhodobý plán, jak by se situace měla dále vyvíjet?
Už mnoho let se připravujeme na to, že nás bude živit placená televize, a že prodej karet nepůjde zdaleka tak dobře, jako šel dosud. Placená televize by měla být základním pilířem, který bude financovat náš provoz a rozvoj. Z tohoto důvodu jsme nuceni se velmi zajímat o to, zda tento přísun financí není ohrožen pirátstvím. Je všeobecně známo, že systém CryptoWorks je na konci životnosti, a že se do jeho bezpečnosti již mnoho let neinvestuje a také je známo, že existuje řada úspěšných pokusů o jeho prolomení. Z tohoto pohledu jsou tedy naše kroky naprosto logické a vedou k ochraně obsahu placené televize.
Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz