Hlavní navigace

Poslední přání českých online her – před definitivní popravou?

26. 5. 2010
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Autor: 21971
Od vpádu lokalizovaných německých her, jakou je například Travian, zažívají české online hry těžké časy. Žádná z nich není dostatečně zisková, hráči pomalu ubývají. Přesto se chystá zbrusu nová hra českého původu a provozovatelé tuzemských her spolu chtějí začít spolupracovat. Co bude dál?

Už při přípravě na tento článek – ještě před ověřením jakýchkoliv faktů a vyslechnutí názorů zasvěcených – začalo být jasné, že drtivou většinu českých online (MMO) her rozhodně nedrží v rukou žádný profesionální management. Pokud se vůbec podařilo sehnat nějaký kontakt alespoň na jednoho z programátorů hry, nezřídka se objevila neochota pustit svůj názor, či dokonce totožnost, na veřejnost. Nepochopení základních principů propagace, neochota komunikovat a spolupracovat, to byly první postřehy z tuzemského online herního světa.

Čest výjimkám – právě o nich bude tento článek. Kromě toho se při pátrání podařilo narazit na několik zajímavých novinek. Provozovatelé tuzemských „onlajnovek“ se chtějí spojit, chystá se nová česká online hra a ty stávající se chystají zahájit propagaci nebo přidat nové vlastnosti.

Porazit Němce? Drahé a obtížné

Jedna z první her, která měla blízko k dnešním online MMO (Massively multiplayer online game) kouskům a na kterou se ještě dnes vzpomíná, byla německá SOL. Češi vstoupili do webového herního světa RedDragonem o 4 roky později. České tituly pak rostly jako houby po dešti, vznikl dodnes poměrné úspěšný DarkElf (v roce 2000) a řada dalších her, například Melior Annis, WebGame (2001) nebo Insect World (2002). Pak ale přišel strmý pád.

Už od samého začátku úspěšní Němci totiž zahájili agresivní reklamní kampaň, přeložili své hry do češtiny (a řady dalších jazyků), nasadili úspěšný obchodní model a hry zjednodušili až „na dřeň“. České webovky se přitom z tohoto útoku dodnes nevzpamatovaly a otřepávají se jen váhavě – nebo vůbec. Myslím, že se českým webovkám moc nedaří. Všude vidím úbytek hráčů. Ono je to čím dál těžší se prosadit, říká Zdeněk Pletka, provozovatel online strategické hry Dark Elf.

Z jeho pohledu jsou problémem hlavně stoupající náklady na technologie. Chytrých a schopných lidí máme v Česku dost, ale otázka jsou finance. Co před deseti lety zvládl naprogramovat jeden student, dneska již není možné. V dnešní době je na vývoj potřeba tým lidí. Dnešní standard grafiky, zvuku a dobré hratelnosti je někde jinde. Chce to mít dobrého investora a tým „profíků“  – a alespoň 2 miliony korun, realisticky připouští Pletka. Celkově je tak vzhledem k budoucnosti spíše skeptický. Vidím to tak, že naprostá většina webových her postupně zanikne z toho důvodu, že nedokáže držet krok se zahraničními hrami ve vývoji, vysvětluje Pletka. Jak dnes vypadá konkrétní situace českých her? Pojďme se podívat na několik příkladů – těch her, jejichž vývojáři nebo provozovatelé byli ochotni prozradit něco o svém provozu.

Jak si stojíme teď?

Jednou z menších her je Insect World. Insect World je akademický nekomerční projekt, projektovaný v rámci bakalářské a diplomové práce, vysvětluje provozovatel hry, který nechce uvádět své jméno a místo toho nabízí přezdívku Gimli2.

Podle Gimliho se přihlásí každý den kolem 50 hráčů, celkově registrovaných uživatelů je 383. Vzhledem k charakteru projektu provozovatel neřeší finanční stránku věci. Hosting je díky úzké spolupráci s klubem SiliconHill zdarma a s tím souvisí i připojení do sítě společnosti CESNET, uvádí Gimli. Jediným ziskem jsou podle něho získané zkušenosti z vývoje či nově nabyté kontakty. Insect World je zkrátka nadšenecká práce dělaná na koleně, one-man show nebo přinejmenším práce velmi malého týmu. A takovým zkušený Zdeněk Pletka – a jednoznačně stav trhu – věští bohužel přinejlepším stagnaci, spíše ale další pád. Přesto provozovatel nezahálí. Aktuální verze hry Insect World je relativně nový počin. Původní verze byla od základu přepsána hlavně s ohledem na rozšiřitelnost a bezúdržbovost. S novou verzí přišlo i období odlaďování „dětských neduhů“, říká Gimli. Nové unikátní prvky se právě chystají jako diplomová práce, ale víc zatím nebudu prozrazovat, dodává.

obr. 1 - Insect World

První pokus v Insect Worldu – zatím jsem koupil 50 hovad

O něco lépe než Insect World je na tom Melior Annis. Ve hře se drží už jen pravidelná základna. Hráčů máme asi 1000, z čehož se kolem 700 loguje denně, zbylí hráči se přihlašují alespoň jednou za tři dny. Nováčci prakticky nejsou, popisuje současný stav hry hlavní programátor, který se chce také vyhnout uvedení jména a vystupuje pod přezdívkou Beginner. Situace má podle něj jasné důvody: Není na nás žádná reklama, hra je dosti složitá a většinu zhýčkaných nováčků odradí během pár dní, poznamenává prozaicky.

Melior Annis ovšem nedisponuje žádným obchodním modelem a celá aplikace běží na pracovním serveru Beginnera. Přes tuhý boj na trhu se ale provozovatel nevzdává. Během tohoto roku chceme konečně dodělat nějaký tutoriál a návod pro nováčky, tak uvidíme, jestli alespoň někoho přilákáme, optimisticky poznamenává Beginner. Ze směru inteligentních a složitých her vyvíjených nadšenci slevit nechce. Obecně bohužel vidím trend v jednoduchých hrách, kde jediným měřítkem úspěchu jsou peníze, které jsou hráči do hry ochotni a schopni investovat. Herní styl Travianu mě vysloveně odrazuje, ale je nutno říci, že jejich obchodní model má úspěch. Tímto směrem (placené herní výhody) se ale my rozhodně vydávat nechceme, maximálně jsme uvažovali o nějakých neherních výhodách – například barevném odlišení hráče a podobně, myslí si Beginner. A v jeho uvažování se jasně zrcadlí slabá stránka všech domácích her postavených na několika málo nadšencích, kteří je vyvíjejí: dostatek fundovanosti a technické zručnosti a na druhé straně chybějící obchodní duch a zkušenosti s propagací.

U Melior Annis není bez zajímavosti, že hru měla pronajatou ještě nedávno společnost Mafra. Ta ale až do začátku roku 2010 blokovala zobrazování reklam na jiné herní projekty (potenciální „konkurenci“) a tím znemožňovala spolupráci s ostatními vývojáři. Sama také odmítala pronajatou hru jakkoliv propagovat (byť v rámci barterové výměny reklamního prostoru například na BonusWebu). Výsledky hry jsou tak proto už delší dobou slabé. Počet nově příchozích hráčů od roku 2005 prakticky ustal a hra začala umírat, poznamenává Beginner. Dnes je hra zpátky v jeho rukou a Beginner se chystá pustit se v létě do nové propagace.

obr. 2 - Melior Annis

Melior Annis – na první pohled to vypadá jako povedené makro pro Excel

Úplně jinou ligu hraje WebGame. Množství hráčů osciluje během roku kolem 8–10 tisíc aktivních hráčů v normálním věku, mezihry hraje okolo 3–5 tisíc hráčů, říká Michal Pešek, jednatel společnosti Webgame s.r.o. U WebGame už jde i o peníze. Není to ale žádná sláva, i když hra se stále drží při životě. Obchodní model máme nastaven podobně jako ostatní, tedy placené herní účty, inzerce, prodej reklamních předmětů a nově i e-shop s hrami. Roční zisk víceméně pokrývá splátky investic do zakoupení hry v loňském roce, o slušném zisku zatím nelze hovořit, říká Pešek.

Příjmy z inzerce podle něj přitom tvoří pětinu všech příjmů, zbytek pokrývá zpoplatnění herních výhod. A co říká Pešek na německou konkurenci? Oni co se týče počtu hráčů a celosvětových příjmů hrají jinou ligu. Těží z obrovské inzerce a líbivého grafického zpracování, na druhou stranu z jejich her je příliš znát orientace na zisk. Pokud se chce hráč umisťovat na předních místech, musí si platit množství herních výhod. Výhody jsou proti neplatícím hráčům takové, že to zásadním způsobem narušuje vyváženost hry. Po počátečním citelném propadu množství hráčů kvůli německé konkurenci se situace stabilizovala, tvrdí Pešek. O tom, že se jen tak v konkurenčním boji WebGame nevzdá, svědčí úvahy o spolupráci a společném postupu s jinými českými tvůrci her. Chystáme se inicializovat setkání tvůrců online her v ČR, kde bychom se rádi domluvili na bližší spolupráci, která je podle nás nezbytná pro jakýkoliv další rozvoj na českém trhu, informuje o novém postupu Pešek. Budoucnost přitom hodnotí pozitivně. Podle něj má WebGame ještě slušný potenciál a po období určité stagnace půjde zase nahoru.

obr. 3 - Webgame

WebGame – tohle bez VŠE nedáte

Další velkou českou hrou, která se stále drží, je DarkElf. „Pravidelných hráčů má DarkElf kolem 5000, registrovaných hráčů máme 30 tisíc (přičemž mrtvé registrace mažeme),“ prozrazuje něco k číslům Zdeněk Pletka, provozovatel DarkElfa. Obchodní model má dobře promyšlený, základní hraní je zdarma a hráč si může přikupovat drobné výhody a nadstandardní herní služby. Hráči si ale nekupují za peníze služby přímo. Místo toho existuje ve hře virtuální měna, kterou je možné si střádat na herním účtu. Vymyšlené to máme tak, že dobrý hráč nemusí do hry investovat žádné peníze, protože si kredity vydělá svými herními úspěchy (konkrétně za každou dobytou zem, či v aukci prodejem hrdinů nebo artefaktů), popisuje systém Pletka. Inzerce podle něj tvoří asi pětinu příjmů, tedy stejně jako u WebGame. Přesto si ale WebGame na sebe s rozumným ziskem nevydělá. Zaplatí se provoz, vývoj už ne. Konkurence je obrovská, chtělo by to tak pětkrát víc hráčů, uvádí Pletka.

obr. 4 - Darkelf

DarkElf – Krakonoš vám poradí, co dělat s přiděleným Kapřínem

Pán hradu – vyjde to?

Přesto, že německé hry vypálily těm českým rybník a ty teď mátožně hledají cestu ven, vznikají i nové aktivity. Zvedl jsem „hozenou rukavici“ od zahraničních her a po roce a půl vývoje budeme v červnu spouštět revoluční českou webovou hru, která by měla posunout současný standard zpracování zvuku i grafiky o pěkný kus dále (dabované postavy, chození s jednotkami po mapě a stavění na mapě bez refreshe obrazovky), prozrazuje Zdeněk Pletka, co chystá dál. Připravovaná hra bude spuštěna na adrese www.panhradu.cz.

cif - září

Uvidíme také, jak a jestli proběhne setkání tvůrců českých her avizované Michalem Peškem. „Konkurence je tak obrovská, že protlačit hru ve světě znamená investovat další miliony a nabrat tým vývojářů. Kdo půjde do rizika?“ ptá se Zdeněk Pletka a sám to zkouší první. Uvidíme jestli mu to vyjde, každopádně – kdo bude chtít uspět, bude si muset udělat domácí úkoly v oboru obchod a marketingová komunikace. A spolupracovat s ostatními.

obr. 5 - Pán hradu

Testovací rozhraní nové naděje – na ostrý start si musíme počkat do června

Hrajete některou českou online hru?

Autor článku

Autor je publicista, pracoval jako redaktor Lidových novin. Jeho články najdete v Respektu, Lidových novinách a řadě dalších tištěných i internetových periodik.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).