Týdenní revize: zaostřeno na internetové diskuse

3. 5. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 29
V České republice je už méně než 2 miliony pevných telefonních linek. O Seznam má údajně zájem i Microsoft. Kdo koupil internetovou agenturu Invia.cz? Po vyslechnutí komerčního sdělení můžete volat minutu zdarma. České weby se učí moderovat diskuse, je to ale velmi pomalý a bolestný proces. Dana Bérová se kvůli Peprnetu v noci nebudí. Trestní oznámení za kritické příspěvky na diskusním fóru.

Počet pevných telefonních linek v České republice, zřizovaných a provozovaných společností Telefónica O2 (TO2CR), neustále klesá. S tímto faktem se inkumbent potýká již od konce roku 2000. S rozvojem alternativního způsobu telefonování v podobě mobilů či později internetové telefonie není tento trend příliš překvapivý. V roce 1994 tehdy ještě SPT Telecom dostal za úkol zřídit více jak 4 miliony přípojek, tohoto počtu však nikdy nedosáhl a to nejen díky alternativním technologiím, ale také kvůli neustále dražším pevným telefonům a jejich službám. V prvním čtvrtletí letošního roku došlo k prolomení symbolické hranice, když klesl počet pevných telefonních linek pod 2 miliony. Ačkoli Telefónica poslední zveřejněné údaje interpretuje jako zpomalení tempa úbytků (ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2007 byl pokles opravdu o 41 tisíc nižší), ve skutečnosti tempo opět nabírá na obrátkách (ve srovnání s čtvrtým čtvrtletím 2007 je patrný nárůst o 7 tisíc).
Ať tak či onak, pro Telefóniku to není dobrá zpráva, obzvláště v souvislosti s poklesem zájmu o ADSL připojení. Tempo přírůstků nově zřizovaných ADSL přípojek totiž od konce roku 2006 (s výjimkou posledního čtvrtletí minulého roku) stále klesá. Telefónica se samozřejmě snaží takový vývoj zvrátit a oslovit nejen zákazníky, kteří ještě nemají vysokorychlostní připojení k Internetu, ale i ty, kteří využívají některou z konkurenčních platforem.. Za tímto účelem například od začátku dubna zrušila u všech svých ADSL služeb datové limity. Přestože nově zřizovaných ADSL přípojek je méně než v minulosti, Telefónice se úspěšně daří držet dominantní postavení na trhu ADSL připojení a svou pozici neustále upevňuje, bohužel na úkor svých konkurentů, kteří své pozice vyklízí.
Jiří Peterka: Stalo se: pevných linek je už méně než 2 miliony

Spekulace o prodeji Seznamu, které odstartovaly dvě zprávy vydané Českou tiskovou kanceláří (ČTK), opírající se o informace dvou utajovaných zdrojů, nadále pokračují. Jako možní zájemci o koupi české portálové jedničky byli označováni: fond Warburg Pincus, který nedávno koupil portály Centrum a Atlas nebo provozovatel televize Nova, americká společnost CME a dokonce i skupina European Directories, která ovládá Mediatel, vydavatele Zlatých stránek. Nyní se objevila spekulace, že by o Seznam, ale také o ruskou vyhledávací jedničku mohl projevit zájem softwarový gigant Microsoft. Ten se snaží již několik měsíců ovládnout vyhledávač Yahoo. Microsoft stejně jako majoritní vlastník Seznamu Ivo Lukačovič však jakékoliv domněnky o možné koupi, resp. prodeji rezolutně odmítají. Ačkoli Ivo Lukačovič svůj podíl prodat nechce, může být k prodeji teoreticky donucen okolnostmi.
Libor Nováček: Skončí Seznam v rukách Microsoftu?
Internet blog na Lupě: Prodám Seznam. Zn.: Levně
Jiří Macich: HN: Steve Ballmer bude jednat s Ivo Lukačovičem

Možnost vstoupit prostřednictvím Internetu do virtuálního trojrozměrného světa využívají denně miliony uživatelů. Mezi největší 3D světy na Internetu bezpochyby patří projekt Second Life, vyvinutý společností Linden Lab. Second Life je obrovský virtuální svět, kde si hráč může dělat prakticky cokoliv. Může chatovat, cestovat, stavět budovy, vyrábět předměty, prodávat zboží – zkrátka může žít svůj „druhý život“. Do „hry“ je možné dokonce vložit i skutečné peníze, které se promění na speciální herní měnu. Tento postup může být i opačný, takže hráč tak může (bude-li mít štěstí a bude-li úspěšný) vydělat i nemalou sumu peněz reálných. Second Life kromě běžných uživatelů objevily i některé firmy, které si zde budují své virtuální pobočky, jejichž prostřednictvím propagují své výrobky či služby. Má ale smysl dělat byznys ve virtuálním prostředí? A mají vůbec podobné virtuální světy budoucnost?
Jan Kuneš: Second Life vyhrává cenu pro nejvyhypovanější projekt

O internetové telefonii se obvykle píše v souvislosti s levným voláním koncových uživatelů, snižování nákladů pomocí IP telefonie je však důležité i pro operátory. V tom jim může pomoci tzv. veřejný infrastrukturní ENUM. Ten funguje na podobné principu jako klasický uživatelský ENUM, který umožňuje směrovat telefonní hovory na základě telefonního čísla v prostředí Internetu, kdy sami uživatelé přiřazují vlastním telefonním číslům své identifikátory v Internetu. Infrastrukturní ENUM se však týká pouze operátorů a směrování hovorů mezi nimi. Jaký je vývoj v této oblasti a jaká je situace s jeho zaváděním v Evropě a v České republice?
Jan Rudinský: Telefonní sítě a VoIP sblíží I-ENUM

Internetová agentura Invia.cz, specializující se na prodej tuzemských i zahraničních zájezdů byla prodána polskému investičnímu fondu. Finanční skupina MCI Management SA, která za Invii zaplatila okolo 73 milionů korun má s podnikáním v oblasti online cestování zkušenosti díky svému serveru TravelPlanet.pl. Jak ovlivní tato transakce další české online prodejce zájezdů? Invia hodlá do budoucna rozšiřovat své aktivity do dalších zemí a chystá se také na varšavskou burzu.
Jan Ambrož: Invia byla prodána, kupec pochází z Polska

Reklama na nás útočí dennodenně na každém kroku. Například reklama na Internetu v posledních letech zažívá obrovský boom a inzerenti do ní rok od roku investují stále více prostředků. Reklamní agentury se snaží prostřednictvím různých distribučních kanálů namíchat inzerentovi ten „správný koktail“, který účinně zasáhne zvolenou cílovou skupinu. Kromě Internetu objevují inzerenti i další distribuční kanály a mezi ně patří i telefonní hovory. Telefónica O2 spustila službu s názvem Kvídovo volání, která umožňuje až 20 jednominutových bezplatných hovorů do pevných či mobilních sítí týdně. Telefonování hradí inzerent, nicméně uživatel si musí vyslechnout reklamní sdělení – sponzorský spot zadavatele v délce do 5 sekund a produktový spot zadavatele v délce do 20 sekund. Pro využívání služby je nutná registrace, která obnáší zadání řady profilujících údajů.
Jiří Peterka: Z čí kapsy to platí Kvído?

Internetové diskuse reprezentují jeden z nejpalčivějších problémů na síti. V zahraničí je již celkem běžné, že diskuse mají své moderátory proto, aby se předešlo jejich zneužívání a zahlcování nesmyslnými nebo vulgárními příspěvky. Na českém Internetu si na moderování či cenzurování diskusí zatím zvykáme. K tomuto problému je třeba přistupovat velice citlivě, protože jakékoliv zásahy do diskusí by měly brát v potaz svobodu slova a možnost vyjádřit svůj názor. Na druhou stranu není možné přecházet příspěvky uživatelů, jejichž často jediným cílem je spamovat či urážet ostatní účastníky diskusí. Přístupy velkých českých serverů k diskusím se sice poměrně výrazně liší. Emoce však vzbuzují bez rozdílu.
Michal Černý: České weby se učí moderovat diskuse
Blog Michala Černého na Lupě: Ad Moderování diskusí
Kateřina Hrubešová: Lupa a komentáře po deseti letech

Dana Bérová, poslední česká ministryně informatiky a současná Business development director společnosti Gartner, byla hostem čtvrtého letošního Netclubu. Moderátor Miloš Čermák zavzpomínal na kauzu kontroverzní dotace serveru Peprnet.cz. Velká část diskuse NetClubu se točila kolem současné práce Dany Bérové ve společnosti Gartner i jejím dalším aktivitám, více se můžete dočíst na blogu Netclubu.
Aleš Miklík: Dana Bérová: kvůli Peprnetu se v noci nebudím

Úspěch nového mikroplatebního systému PaySec závisí především na tom, jak se k němu postaví provozovatelé internetových obchodů. Většina oslovených obchodníků se shoduje na tom, že míč je na straně ČSOB, která musí přesvědčit dostatečný počet uživatelů, aby platební systém k nákupům využívali. Některé e-shopy se staví k PaySecu zatím zdrženlivě, jiné už možnost platby prostřednictvím platebního systému umožňují a oceňují především rychlost transakce. Neshoda však panuje v tom, zda-li se systém hodí jak pro mikroplatby, tak pro makroplatby.
Jiří Macich: PaySec: prodejci zatím vyčkávají

Odstraňte z diskuse příspěvky, které se nelichotivě vyjadřují na adresu naší firmy nebo na vás podáme trestní oznámení. Tak by se dal stručně charakterizovat spor, který vypukl mezi výrobcem kuchyní společností Oresi a provozovatelem internetového diskusního fóra. Zástupci společnosti Oresi mají za to, že kritické příspěvky, které na serveru Poradte.cz na adresu výrobce napsalo několik uživatelů, jsou skrytým útokem konkurence. Trestní oznámení na provozovatele fóra podali proto, že se v titulku diskuse objevil název firmy, což považují za možné neoprávněné užívání ochranné známky.
Jan Potůček: Oresi vs. Poradte.cz: zakáže soud kritické příspěvky v diskusích?
Jan Potůček: Oresi: Parazitovat na nás můžete, ale jenom pozitivně

Jak spravovaná diskusní fóra upřednostňujete?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).