Vysvětlovat na Lupě co je WiFi je nošením sov do Atén, proto rovnou k podrobnostem. Síť Bluetone WiFi je navržena výhradně pro připojování domácností či firem k Internetu, nikoliv jako hotspoty pro mobilní uživatele v kavárnách, v hotelech a podobně (například Eurotel kombinuje oba přístupy). V okamžiku spuštění bylo funkčních 35 přístupových bodů, do konce června jich má být spuštěno již 55 (kompletní aktuální seznam bodů je na webu poskytovatele), o dalším rozvoji rozhodne zájem zákazníků – zástupci ČRa uvedli, že v případě potřeby je možné osadit klidně i několik stovek ze zhruba 800 vysílačů, které firma provozuje, ovšem nebudou se bránit ani spolupráci s vlastníky dalších vhodných objektů. Mimochodem, svou velikostí se čerstvě spuštěná síť řadí rozhodně do první pětky komerčních WiFi sítí v ČR – byť například údaje ve WiFi databázi udávají u některých poskytovatelů vyšší čísla, což je dáno započítáním jedné lokality podle počtu osazených směrových antén, a což poněkud znemožňuje porovnání. Řada čtenářů bude samozřejmě Bluetone WiFi porovnávat s CZFree.Net, ovšem toto porovnání trochu kulhá – tato síť je komunitní, „dobrovolnická“, bez centrálního řízení a také defacto bez centrálního přehledu všech existujících bodů.
Zajímavé však je, že právě CZFree.Net byl do určité míry inspirací pro ČRa. Ředitel telekomunikační divize, pan Jaromír Charvát konstatoval, že on sám je ve své obci jedním z členů místní CZFree.Net, jelikož se jednalo o nejvhodnější způsob připojení. Inspirace přišla pro ČRa v oblasti nákladové – firma již loni připravila podobný projekt, ovšem s daleko vyššími náklady, které by nebylo možné hradit z poměrně nízkých měsíčních poplatků. Proto se zaměstnanci vrátili zpět „k rýsovacím prknům“ a výrazně snížili náklady na technologie, aniž by se to příliš projevilo na kvalitě. Podle informace od Jaromíra Charváta jsou náklady na zřízení jednoho přístupového bodu zhruba 15.000 korun, což zahrnuje jak technické vybavení, tak práci techniků. Otázka připojení je v tomto případě bezpředmětná, neboť ČRa samozřejmě využívají existující datové sítě (pouze v případě osazení na cizí lokalitu je nutné přivést konektivitu).
Výběr míst pro instalaci bodů se řídil několika pravidly: nabídnout připojení tam, kde zatím nejsou příliš dostupné jiné způsoby (kabelová televize, ADSL) a také se zbytečně nepouštět do sporů se stávajícími WiFi sítěmi. Pokud nebyla v dané lokalitě nalezena volná frekvence pro WiFi, a to i v případě, kdy některý ze stávajících poskytovatelů porušoval generální licenci pro vyzářený výkon, firma přístupový bod jednoduše neinstalovala. Je jasné, že vzhledem k velikosti a významu společnosti si nemůže dovolovat podobné přestupky, jako někteří poskytovatelé a bude striktně dodržovat podmínky GL o vyzářeném výkonu – proto se například jako maximální dosah signálu udávají 2 km od vysílače s nutností přímé viditelnosti.
Inspirace komunitními sítěmi je trošku cítit i v jiných oblastech. ČRa poskytují svým zákazníkům jedinou službu – připojení k Internetu. Vše ostatní, počínaje instalaci až po e-mail si musí zařídit sám. U instalace mu však může pomoci lokální partner, který bude vybrán v každé lokalitě, a bude umět nainstalovat potřebnou anténu a další technické vybavení. Výběr partnerů v současné době probíhá, v seznamu přístupových bodů je zatím jediný partner v Úhošti, kde probíhal testovací provoz. Mimochodem, právě v této lokalitě bylo připojení zprovozněno díky spolupráci s obcí, která poskytla vlastní místo pro umístění přístupového bodu (AP).
Rychlost připojení firma nikde přesně nedefinuje. Jelikož se jedná o sdílené pásmo, bude faktická rychlost daná počtem připojených uživatelů, rychlostí připojení AP a aktivitou uživatelů. Maximální rychlost bude 2 Mbit/s (download i upload), standardně se však hovoří o 512 kbit/s – většina AP je připojena touto rychlostí, podle rostoucího počtu zákazníků se bude zvyšovat (ČRa podle svých slov nechce zbytečně „namlsat“ první zákazníky na vysoké rychlosti v rádu Mbit a pak řešit jejích stížnosti na „pomalé“ připojení). Na lince nebude rovněž aplikované žádné omezení přenesených dat, ovšem je aplikované dělení kapacity dle priorit – zatímco datové přenosy pro web, e-mail a další služby mají vysokou prioritu, různé P2P služby budou mít proritu nižší, a tak by neměly omezovat provoz. V praxi by tak měl uživatel očekávat rychlosti kolem 512 kbit/s, pokud bude na AP zákazníků příliš, bude se zvyšovat kapacita například přidáním dalších kanalů, rozdělením na další sektory a podobně. Mimochodem, na tiskové konferenci ČRa prezentovaly, že garantuje opravu problému AP do 24 hodin, v praxi je to v podmínkách trošku méně růžové – odstranění poruch má proběhnout do konce následujícího pracovního dne po zjištění problému. I tak je to stále více, než se zavazuje řada jiných poskytovatelů připojení.
K vlastnostem služby patří přiřazování privátních IP adres poskytovatele, k Internetu jsou zákazníci připojeni přes NATP, k tomu jsou zablokované některé „nebezpečné“ porty (TCP 139, TCP/UDP 135, TCP/UDP 1434, TCP/UDP 4444, TCP 445). Pro odeslání pošty je nutné používat jen SMTP servery Bluetone. Připojení zahrnuje jen samotný přístup k Internetu, nejsou nabízeny žádné dodatečné služby, jako je e-mail, webový prostor a další.
Zákazník nemá příliš na výběr ani v oblasti cenových programů – ten je jen jeden, cena se liší podle délky předplaceného připojení. Standardní cena je 499 korun včetně DPH za třicet dní, ta postupně klesá při delším časovém úseku: 1399 korun za 90 dní a 2699 korun za 180 dní (450 korun včetně DPH za 30 dní). Služby jsou založené na předplaceném principu – zákazník se zaregistruje na webu nebo lince technické podpory poskytovatele, převede peníze na účet v eBance a za pět minut může být připojen. Časové úseky připojení se počítají na dny, nikoliv na měsíce, k tomu je možné si zaplatit i jednotlivé dny – například v měsíci, kdy pojede uživatel na dovolenou, si zaplatí nejdříve část, kdy bude doma a po návratu opět další měsíc. Cena za jeden den je 20 korun včetně DPH. Pro zájemce z řad firem je možné nechat zasílat také fakturu v PDF.
Tento platební model je jistě zajímavý a pro některé zákazníky praktický, ovšem má také své méně světlé stránky: například placení po dnech, nikoliv po měsících může přinést nepříjemné problémy. Pokud bude zákazník platit trvalým příkazem například vždy prvního každé čtvrtletí, znamená to, že na konci čtvrtletí se může na jeden-dva dny ocitnout bez Internetu (i když na to samozřejmě bude upozorněn e-mailem a SMS a může si doplatit ony jednotlivé dny). Nemohu se však ubránit dojmu, že pokud by bylo klasické zúčtování po kalendářních měsících (ode dne zprovoznění služby), bylo by to o něco jednodušší.
Nová nabídka ČRa pod značkou Bluetone WiFi je jistě vítaným rozšířením možnosti připojení v řadě lokalit, kde není nabídka tak pestrá, případně nejsou jiné technologie než dial-up/GPRS/CDMA vůbec k dispozici. Rovněž cena je slušná, a byť nelze na sdíleném WiFi nic moc garantovat, přístup firmy se zdá být pro zákazníky zárukou, že by měli i při nárůstu počtu zákazníků na daném AP vždy mít dostatečnou rychlost. Touto nabídkou ČRa ukazují, že to se segmentem domácích zákazníků myslí vážné, můžeme být jen zvědaví, jaké nabídky připraví například pro zákazníky ADSL na LLU.