Hlavní navigace

Týdenní revize: firemní katalogy a problémy tištěných IT periodik

15. 11. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Kauza poplatků za každý počítač připojený k Internetu, byla podle České televize pouhým nedorozuměním. Jak si vede nový prohlížeč z dílny Googlu dva měsíce od svého představení? Centrum spustilo nový firemní katalog a Mediatel obohatil ten stávající o volání zdarma. Tištěná IT periodika zažívají těžké časy, vydavatelé se stále více soustředí na online verze. Proč majitelé e-shopů přesouvají firmy do daňových rájů?

Minulý týden se v médiích objevily informace o tom, že Česká televize zvažuje vybírání televizních poplatků i za počítače připojené k Internetu. Stejně tak jako před třemi lety, kdy podobné řešení navrhoval veřejnoprávní Český rozhlas, se i nyní vzedmula proti takovému zpoplatnění vlna kritiky. Nakonec se ale ukázalo, že ČT nic podobného nechystá. Média prý jen špatně pochopila výchozí zprávu ČTK. Mezi médii, která informovala o úvahách nad úpravou vybírání televizních poplatků, byl ale paradoxně i zpravodajský web ČT. Podle tiskového mluvčího však veřejnoprávní televize žádnou změnu ve vztahu k navýšení počtu poplatníků nežádá. Proč se ale diskuse o způsobu placení televizních poplatků objevuje právě nyní? Je to náhoda, nebo je v tom nějaká logická souvislost?
Jiří Peterka: Stalo se: kauza poplatků se (ne)vrací

Sociální sítě mapující rodinné vztahy nebo aplikace sloužící k vytváření rodokmenů jsou velmi populární. Patří mezi ně i služba MyHeritage, která umožňuje uživatelům vytvářet jednoduše elektronický rodokmen, sdílet rodinné fotografie, pořádat rodinná nebo dokonce rodová setkání a vyhledávat předky a příbuzné, kteří žijí třeba v zahraničí. Společnost, která službu vyvíjí, vznikla před pěti lety v Izraeli a v současné době ji nabízí v třiceti čtyřech mutacích. Česká lokalizace byla představena teprve nedávno. Co vlastně MyHeritage umí? Nabízí více než obdobné služby? Jaké jsou výhody vytváření rodokmenů prostřednictvím aplikací či podobných internetových projektů?
Jan Handl: MyHeritage – amatérská genealogie
Karel Wolf: Sociální rodinná síť MyHeritage přichází do Česka

Zlaté stránky v online verzi zatím nějak ne a ne navázat na někdejší popularitu svého papírového předchůdce. Problémem je fakt, že online verze firemních katalogů obecně příliš netáhnou. Provozovatel Zlatých stránek, společnost Mediatel, se nyní pokouší tento trend zvrátit. Přichází se službou, která umožní uživatelům telefonické spojení na vyhledaný kontakt prostřednictvím klasické pevné linky. Mediatel přitom využívá podobné technické řešení jako iDnesslužby Klikni a volej. Uskutečněné spojení ale není v případě Zlatých stránek zpoplatněno. Na čem je založen business model volání zdarma? Zdali se jedná o skutečnou killer aplikaci nebo jen o další doplňkový produkt, jehož přínos k růstu návštěvnosti nebude nijak závratný, ukáže až čas.
Karel Wolf: Zlaté stránky přicházejí s voláním zdarma

Mikroblogování neboli zasílání krátkých zpráv prostřednictvím SMS či webu získává u uživatelů na oblibě. Například nejpoužívanější mikroblogovací systém Twitter zaznamenává markantní nárůst uživatelů. Ambice rozvířit stojaté vody českého Internetu má projekt, který je také založený na mikroblogování. Na rozdíl od již existujících českých mikroblogovacích systémů chce nabídnout koncept, kdy na předem zvolené otázky budou odpovídat známé osobnosti. Kdo za projektem stojí? Není mikroblogování tak trochu dočasnou módou?
Jiří Kocourek: Změní Mikroblogy.cz pohled na fenomén mikroblogování?

Jaký podíl trhu se podařilo získat novému prohlížeči z dílny Googlu? Po dvou měsících od uvolnění Google Chrome jsme analyzovali vybrané statistiky. Na základě dat shromážděných monitorovací službou Navrcholu.cz lze konstatovat, že díky obrovské vlně publicity dosáhl už 3. září Google Chrome podílu 0,64 %. V prvních dnech se ale do statistik promítli uživatelé, kteří horkou novinku pouze zkoušeli. Poté podíl poklesl a v říjnu dosáhl jen 0,55 %. Na severoamerickém trhu ale Google Chrome dosahuje podobných výsledků jako prohlížeč Opera. Data Navrcholu.cz za říjen také potvrzují dlouhodobý trend poklesu podílu dominantního Internet Exploreru. Další události tohoto týdne v oblasti internetových prohlížečů přinášíme v následujících zprávičkách.
Jiří Macich: Google Chrome láká především uživatele Firefoxu 2
Jiří Macich: Má mít Opera osobitý design?
Jiří Macich: Google Chrome přináší správce záložek
Jiří Macich: Přichází Firefox 3.0.4, Firefox 2.0.0.18 a SeaMonkey 1.1.13
Jiří Macich: Mozilla Firefox slaví již čtvrté narozeniny
Jiří Macich: Nové Safari 3.2 konečně přináší ochranu proti phishingu

Když dva dělají totéž, není to totéž. Alespoň tak by se dal nazvat souboj videoslužeb na Internetu. Popularita Youtube ukazuje, jak důležité je zvolit správný koncept a způsob fungování podobných služeb. Konkurenční Joost, který na rozdíl od Youtube vznikl primárně jako výdělečný projekt, a kladl důraz na licencování obsahu, nyní ustupuje do pozadí. Youtube jej dohání v technické kvalitě videa a převyšuje v návštěvnosti a počtu uzavřených partnerství. Proč Joost neuspěl? Nahradí jej Hulu.com?
Patrick Zandl: Youtube posiluje, Joost ustupuje

CIF 2008 Logo
Rádi bychom vám připomněli, že 20.listopadu se bude v pražském Konferenčním centru City konat Czech Internet Fórum 2008. Přednášky se budou týkat změn na českém internetovém trhu za uplynulý rok, šancí českých hráčů v souboji s globální konkurencí, sociálních sítí a jejich využití v byznysu a problémů mobilního Internetu v Česku či vývoje a trendů v podílech kontextových reklamních systémů. Přednášet zde bude například Jiří Hlavenka, Patrick Zandl, Ondřej Filip, Daniel Dočekal či David Antoš.

Jedním z problémů zabezpečeného DNS (DNSSEC) je jeho záznam NSEC, který umožňuje postupně zjistit kompletní obsah domény. Některé subjekty odmítají podepisovat své domény především kvůli němu. Tyto problémy má vyřešit NSEC3, jenž zajistí stejné služby jako NSEC, ovšem bez možnosti zneužití.
Pavel Satrapa: NSEC3 – DNSSEC, který nic nevyzradí

Trend v oblasti tištěných technologických periodik je nemilosrdný. Zájem ze strany čtenářů o tyto tituly dlouhodobě klesá a bylo jen otázkou času, kdy z českého trhu zmizí další z nich. Nyní už je jasné, že od prosince už nebude vycházet časopis PC World a svoji technologickou přílohu zruší i vydavatelství Mladá fronta Dnes. Jako jeden z hlavních viníků postupného upadání papírových periodik je označován Internet. Navíc český trh s tištěnými technologickými tituly byl v devadesátých letech hodně předimenzovaný a mnoho vydavatelství dlouho nenašlo odvahu se skomírajících titulů zbavit, Internet tento proces pouze uspíšil. Budeme se s technologickými magazíny setkávat už jen na počítačové obrazovce?
Karel Wolf: Konec papírových IT periodik v Česku II
Michal Černý: Zaniknou papírová média?
Jiří Macich: Tištěný PC World v České republice končí

BRAND24

Centrum Holdings včera spustilo ostrou verzi firemního katalogu Najisto.cz, který integruje původní katalogy Centraa Atlasu. Spojení databází by mělo podle představitelů společnosti vynést Centrum Holdings do pozice katalogové dvojky na českém Internetu.
Karel Wolf: Centrum: chceme být benchmarkem mezi firemními katalogy

Majitelé českých e-shopů, stejně tak jako jejich zahraniční kolegové, objevují kouzlo využití daňových rájů. Zakládají společnosti například v Nizozemí nebo na Kypru a to nejen z důvodu nízkého či nulového danění zisků z příjmů. Účelem převedení firem do daňových rájů může být totiž také zakrytí skutečné vlastnické struktury nebo příprava na prodej firmy novému vlastníkovi. Chystá se podobný prodej i v oblasti českých internetových obchodů?
Marek Šalanda: E-shopy s vlastníky v ráji

Sestavovali jste někdy svůj rodokmen?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).