Hlavní navigace

Týdenní revize: Microsoft se nevzdává, Toshiba ano

23. 2. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Microsoft se pokusí ovládnout Yahoo prostřednictvím správní rady. Ve hře se ale objevil další hráč. Počet registrovaných .eu domén roste, některým však chybí obsah. Internetové kavárny jsou na pozvolném ústupu, mají šanci přežít? Evropská unie chce levnější SMS a datové služby v rámci roamingu, zároveň usiluje o reformu autorských poplatků. Toshiba vzdala boj se Sony o nástupce DVD. K platbě u lékaře postačí i mobil.

Námluvy mezi Microsoftem a Yahoo stále pokračují. Na počátku byla veřejná nabídka na konci může dojít k nepřátelskému převzetí nebo k nečekanému rozuzlení. Alespoň tak by se dala charakterizovat situace okolo ovládnutí jednoho z posledních internetových vyhledávačů, které přežily výbuch bubliny na přelomu tisíciletí. Částka dosahující téměř 45 miliard dolarů (to je podle aktuálního devizového kurzu téměř 760 miliard korun, částka jen o 276 miliard korun nižší než plánované příjmy státního rozpočtu České republiky na letošní rok) se zdála představitelům Yahoo příliš nízká a proto ji odmítli. Někteří analytici označili nabídku Microsoftu dokonce za manévr, který měl pouze připravit půdu po druhé dějství. Jinými slovy softwarový gigant chce Yahoo ovládnout, ale nehodlá do tohoto obchodu investovat tolik peněz, kolik by si přáli majitelé vyhledávače. Na první pohled zapeklitá situace.

Microsoft pravděpodobně využije možnosti tzv. nepřátelského převzetí, neboli obejde tvrdohlavý management Yahoo tak, že prostřednictvím akcionářů prosadí do správní rady své zástupce. Na vyjednávání ale už moc času nemá. Nominace do dozorčí rady Yahoo totiž končí již 13. března. Situace se ale může ještě poněkud zamotat, protože management Yahoo vyjednává o spolupráci nejen s Googlem, ale i s mediálním magnátem Rupertem Murdochem. Kdo vyjde z této „štvanice“ jako vítěz? Bude to Microsoft v roli hladové šelmy, rozvážný Google v roli opodál vyčkávajícího medvěda nebo mediální skupina Ruperta Murdocha v roli vychytralé lišky? Jisté je jen to, že králíček bude uloven.
Vojtěch Bednář: Kost, která se vzpříčila v krku
Blog Michala Černého na Lupě: Microsoft zahajuje nepřátelské převzetí Yahoo?

Evropská unie opět přitlačila na mobilní operátory. Na světovém mobilním kongresu v Barceloně vystoupila s významným projevem evropská komisařka Viviane Redingová, která upozornila telekomunikační firmy, že pokud do začátku července samy dostatečně nezlevní datové služby a textové zprávy v rámci roamingu, navrhne jejich direktivní regulaci po vzoru regulace hlasových služeb. Jinými slovy bitva, ze které vyšla minulý rok Evropská komise vítězně, když prosadila regulaci roamingu na území Unie, pokračuje i na poli SMS zpráv a datových služeb. A tentokrát se podle reakcí velkých mobilních operátorů zdá, že regulační opatření ani nebudou třeba. Změny v datovém roamingu už přislíbily jak Vodafone, tak T-Mobile i španělská Telefónica.
Jiří Peterka: Stalo se: EU chce levnější data a SMS v roamingu

V dubnu tomu budou přesně dva roky, kdy byla po mnohaletých jednáních spuštěna volná registrace domény nejvyšší úrovně (TLD) .eu. Pokud bychom úspěch poměřovali počtem registrací, jejich měsíčními přírůstky a počtem obnovovaných domén, lze .eu doménu označit za úspěšný projekt. Podíváme-li se ale na společnou evropskou doménu z jiného pohledu, dostává výrok o úspěšnosti menší trhlinky. Podle kritiků má .eu doména problémy s obsahem. Velké množství internetových stránek pouze odkazuje na stránky v jiné doméně nebo se na nich objevuje neunikátní či duplicitní obsah. Je v současné době evropská doména důstojnou konkurencí pro zavedené generické domény nebo je její význam srovnatelný s doménami typu .biz či .info?
Martin Vyleťal: Doména .eu – počet registrací roste, chybí ale obsah

Podle ředitele OgilvyInteractive může být internetová reklama pro uživatele nenásilná a užitečná zároveň. Budoucnost marketingu vidí v propojených médiích a na českém Internetu mu chybí názorová autorita. Otcové zakladatelé jsou druh na vymření, říká Tomáš Jindříšek a dodává, že do začínajícího projektu by dnes již nejspíš neinvestoval: „Konkurence už je velká a návratnost investicí nejistá.“
Aleš Miklík: Tomáš Jindříšek: nový server bych dnes už nezakládal

Internetové kavárny zažívaly v České republice období boomu. V dobách, kdy širokopásmové připojení bylo výsadou privilegovaných institucí a velkých společností, to byly právě internetové kavárny, které mohly nabídnout kvalitní připojení. Nyní je ale situace naprosto jiná. S rozvojem vysokorychlostního připojení na různých technologiích a s rozšířením pokrytí, ztratily kavárny konkurenční výhodu. Mají tedy vůbec při současné penetraci otevřených WiFi sítí a pokračujícím rozvoji mobilního připojení nějakou perspektivu? Pokud dokáží k internetovému připojení přidat i zajímavé a žádané služby, pak jistě ano.
Karel Wolf: Internetové kavárny na rozcestí

Pět let trval souboj dvou titánů. Aspoň takto by se dal parafrázovat vývoj nástupce DVD. Společnost Toshiba totiž oznámila, že přestane vyrábět přehrávače a rekordéry technologie HD DVD. Toshiba musela přiznat porážku poté, co se studio Warner Bros. Entertainment rozhodlo vydávat své filmy pouze na discích Blu-Ray, konkurenčním formátu, který vyvinula společnost Sony. Analytici označují tento krok za chytrý s tím, že Toshibě minimalizuje ztráty. Pro uživatele je to dobrá zpráva, protože jednotný formát zrychlí přesun k vítězné technologii a zvýší prodej DVD s vysokým rozlišením obrazu. Proč zvítězilo Blu-Ray?
Jiří Hlavenka: HD-DVD poraženo, a není to moc dobrá zpráva

Videoservery patří mezi nejúspěšnější projekty na Internetu. Když v říjnu 2006 Google koupil Youtube za 1,65 miliardy dolarů, málokdo tomu věřil. Na českém internetu podobně senzačně působila zpráva o částečné akvizici Stream.cz vedoucím českým portálem. Ředitel konkurenčního projektu N-joy.cz vidí slabá místa dnešních videoserverů v nedokonalém vyhledávání a slabém obsahu, generovaném uživateli. Na N-joy by proto měl do budoucna přibýt profesionální obsah, doplněný dalšími informacemi. Pouhé spojení s velkým portálem nestačí, naráží David Hác na spolupráci Streamu se Seznamem.
Aleš Miklík: David Hác: budoucnost online videa je v profesionál­ním obsahu

Rozvoj internetových služeb přináší uživatelům komplikace ve formě registrací. Od internetových obchodů přes diskusní servery až k sociálním sítím jsme nuceni nejprve vyplnit registrační formulář včetně uživatelského jména a hesla a teprve poté, můžeme využít všech služeb, které daný server uživatelům nabízí. Problém je ale v tom, že míra zabezpečení prostřednictvím nároků na podobu hesla je rozdílná, někde si vystačíte pouze s písmeny, jindy musíte zadat číselnou a písmennou kombinaci. Zapamatovat si všechna hesla dá zabrat. Proto vznikají projekty jako je například OpenID, které umožňují přihlašovat se na všech stránkách stejným loginem. Zatím je implementován pouze u několika významných služeb, ale lze očekávat jeho další rozšiřování. Setkáme se do budoucna s OpenID i na českém Internetu?
David Antoš: OpenID klepe na dveře

Vybírání autorských poplatků zřejmě čekají velké změny. Alespoň se o ně pokusí evropský komisař pro vnitřní trh Charlie McCreevy. Pro počítačové piráty a distributory nelegální hudby a filmů je špatnou zprávou, že McCreevy nehodlá autorské poplatky zrušit nýbrž jen reformovat tak, aby se odstranily jejich dosavadní disproporce mezi jednotlivými členskými zeměmi a našel se nějaký jednotný model pro jejich stanovení a výběr. McCreevy také nedávno přišel s iniciativou prodloužit ochranu autorských děl prostřednictvím autorského zákona z dosavadních padesáti let na devadesát roků.
Jiří Peterka: EU chce reformovat autorské poplatky

Snaha Microsoftu získat Yahoo je zatím neúspěšná. Na českém Internetu si ale softwarový gigant vyzkoušel spolupráci s portálem již v roce 1999, když se spojil se serverem Atlas.cz. Ten se stal součástí sítě The Microsoft Network. Po dvou letech intenzivní marketingové spolupráce se ale Microsoft s Atlasem rozešel. Oficiálním důvodem byla „odlišná teritoriální strategie“. Ve skutečnosti se Microsoft rozhodl začít budovat svůj vlastní do češtiny lokalizovaný portál MSN.cz.
Radim Hasalík: Kotrmelce Microsoftu na českém Internetu

Česká média informují o nejlidnatější zemi světa – Číně poměrně často. Ať už v souvislosti s ochranou lidských práv, zdravotně závadnými výrobky, uměle udržovaným kurzem juanu, či nedávnou sněhovou kalamitou. To, že ale v Číně existuje rádio (Radio China), které vysílá hodinu denně v češtině, ví asi málokdo.
Management Blog Petra Šnajdra na Lupě: Překvapení ze země paradoxů

Blogy jsou v současném době módní záležitostí. Většina internetových zpravodajských deníků nabízí svým čtenářům možnost, aby své názory prezentovali nejen v diskuzích pod články, ale též přímo na svých blozích. Internetová média také pochopila, že blogy a zejména pak blogy VIP osobností mohou přispět ke zvýšení návštěvnosti. Jak ale ukazují například VIP blogy na Aktuálně, přimět veřejně známé osoby k pravidelným příspěvkům je úkol nesnadný. Bloggeři mají oproti novinářům určité výhody. Netíží je omezené množství znaků, objektivita nebo čtenost článku. Jaký je ale v blozích skryt potenciál pro rozvoj žurnalistické etiky?
Michal Černý: Mohou být blogy šancí pro žurnalistickou­ etiku?

BRAND24

Regulační poplatky za návštěvu lékaře, za pobyt v nemocnici či položku na receptu vyvolávají i téměř dva měsíce po zavedení rozporuplné reakce. Společnost je silně polarizovaná. Opozice se ohání tím, že poplatky jsou protiústavní, vláda si naopak pochvaluje, že s jejich zavedením ubylo v ordinacích pacientů. Realita je nicméně taková, že pacienti poplatky platit musí a zdravotnická zařízení hledají způsob, který by nejen pacientům ale i samy sobě vybírání poplatků ulehčily. Jedním ze způsobů bezhotovostní platby je úhrada prostřednictvím SMS zprávy.
Jiří Peterka: SMS lékař neléčí, ale pomáhá aspoň s placením

Co může být snem většiny marketérů? Uživatelé hrající si s tématem značky, pokud možno konzistentně a bez nepříjemných efektů. Jak moc je ale taková představa reálná? V každém případě není nic zadarmo: když už přesvědčíte spotřebitele, aby vám zaslali vlastní video nahrávky nebo fotky, musí za to dostat náležitou odměnu.
Tomáš Hejda: Uživatelem generovaný obsah láká zadavatele

Bude se Microsoft snažit o "nepřátelské převzetí" Yahoo?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).