Dvacet let ČT24. Zpravodajská stanice odolává konkurenci, ta ale nabírá na síle

5. 5. 2025
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Autor: Václav Hodina, Česká televize
Veřejnoprávní stanice ČT24 měla za dvě dekády vysílání několik vyzyvatelů. Obstál však jenom projekt CNN Prima News.

Když v pondělí 2. května 2005 spustila Česká televize svůj třetí program, šlo o historický okamžik. Poprvé v českém mediálním prostředí vznikl zpravodajský kanál podle západního vzoru.

Co se dozvíte v článku
  1. Vzpomínáte na 24cz?
  2. Byznys především
  3. Stanice, jakou svět neviděl
  4. Seznam plný zpráv
  5. CNN přichází na scénu

Diváci si k ČT24 museli najít cestu, obrazně i technicky. Televizní vysílání bylo dominantně analogové. Parlament tehdy čerstvě schválil zákony, které České televizi umožnily provozovat další stanice nad rámec tradičních okruhů ČT1 a ČT2. Samotné digitální pozemní vysílání (DVB-T) bylo v počátcích a v době spuštění ČT24 se ještě oficiálně označovalo jako experimentální provoz. Tehdejší kvalifikované odhady uváděly, že digitální vysílání mohlo přijímat asi 11 tisíc domácností v Praze a okolí.

Novou stanici proto mohli sledovat především diváci vybavení satelitními přijímači, klienti kabelových televizních společností nebo uživatelé internetových stránek České televize. Na podzim stejného roku mohla veřejnoprávní televize oficiálně spustit svůj multiplex a kvůli chystané digitalizaci prošel parlamentem také návrh na zvýšení sazby televizních poplatků. 

Od října 2005 se platilo 100 Kč měsíčně, potom se od ledna 2007 částka zvýšila na 120 Kč měsíčně a nakonec od ledna 2008 na 135 Kč měsíčně. V této výši vydržel televizní poplatek až do května letošního roku.

Stanice ČT24 začala jako program s vysílací dobou 18 hodin denně, teprve na podzim 2005 přešla na nepřetržitý provoz. Počet domácností, které mohly sledovat ČT24, pozvolna rostl. Od 30. ledna 2006 byla oficiálně zařazena do elektronického měření sledovanosti. V té době její zásah představoval v průměru 83 tisíc diváků denně, kteří si vysílání pustili aspoň na tři minuty. V prosinci 2006 už zásah vystoupal na 256 tisíc diváků. Průměrný podíl na televizní sledovanosti v roce 2006 byl 0,31 % diváků starších 15 let.

Potřeby zpravodajského kanálu se projevily také na investicích České televize do moderních technologií. Stanice úplně opustila páskovou technologii a přešla na odbavování ze serveru, zahraniční zpravodajové začali své materiály posílat do redakce přes internet, začalo fungovat zpravodajské studio SK9 a podobně.

Stabilní hranici jednoho procenta sledovanosti překonala ČT24 v roce 2008; tehdy její průměrný podíl na trhu dosáhl 1,84 % diváků starších 15 let. Pátý rok vysílání oslavila podílem 3,4 %. A desáté narozeniny slavila v roce 2015 průměrnou denní sledovaností 4,22 %. Metu pětiprocentního podílu zdolala celkem čtyřikrát: v letech 2012, 2013, 2020 a 2021. Právě „covidové“ roky se řadí k nejúspěšnějším okamžikům její historie.

Nejsledovanějším pořadem za celou dobu existence bylo volební studio ke druhému kolu prezidentských voleb 28. ledna 2023. Sledovalo ho 1,3 milionu diváků a podíl na sledovanosti v čase vysílání přesáhl 40 %.

Sledovanost ČT24 v letech 2006-2024, zdroj dat: ATO/Nielsen, výroční zprávy České televize

Sledovanost ČT24 v letech 2006–2024, zdroj dat: ATO/Nielsen, výroční zprávy České televize

Autor: Filip Rožánek, Internet Info

Vzpomínáte na 24cz?

Zrození kanálu ČT24 provázel také jeden neobvyklý spor – a to přímo o jeho název. Žalobu podala firma Region Media, která už od konce roku 2004 provozovala kabelový a satelitní program 24cz. Neuspěla a nedosáhla ani vymazání ochranné známky ČT24, kterou napadala kvůli zaměnitelnosti s vlastním projektem.

Stanice 24cz se zpočátku identifikovala jako takzvaný parlamentní kanál. Divákům totiž nabízela hlavně přenosy z Poslanecké sněmovny a Senátu, informace z Evropského parlamentu nebo rozhovory s ústavními činiteli.

Za dobu své existence se nestihla ani stát pořádnou konkurencí veřejnoprávního programu. Měnila majitele i distribuční platformy, hromadila dluhy. Zkraje roku 2007 do ní vstoupil nový investor s velkými plány. Zůstaly však jenom v rovině úředních a projektových příprav. Od konce srpna 2007 viděli diváci na kanálu 24cz pouze monoskop, televize propustila zaměstnance a její další činnost znemožnily exekuce.

Komentátor Práva Alexander Mitrofanov a jeho kolega z Reflexu Bohumil Pečinka v diskusi na 24cz (Foto: 24cz)

Komentátoři Alexander Mitrofanov (vlevo) a Bohumil Pečinka (vpravo) v diskusi na 24cz, kterou moderoval Antonín Zelenka.

Autor: 24cz

Byznys především

Rozvoj digitálního vysílání přilákal i další zájemce. Také jim se ale jejich sny začaly sypat pod rukama. V dubnu 2006 dostala licenci soukromá zpravodajská stanice Z1. Jenže přípravy na její rozjezd po několika měsících zmařil soud, protože zrušil všechny licence pro chystané digitální stanice. Když se celou zamotanou situaci kolem digitálních koncesí podařilo vyřešit, byl už podzim 2007.

Majitel stanice, firma J&T, obnovil projekt s vizí tříprocentního podílu na trhu. Slavnostní zahájení stanice Z1 připadlo na 1. června 2008. Od začátku dávala hodně prostoru ekonomickému zpravodajství, odebírala dokumenty z produkce BBC, přinášela bleskové zpravodajství o domácích a světových událostech. Postupně zesilovala své zaměření na byznysové dění a burzy.

 Vzor staniční grafiky Z1 v roce 2009

Autor: Z1

Vysílání Z1 bylo průkopnické v tom, že používala formát obrazu 16:9, ve studiu měla dvě robotické kamery a vysílala z diskového pole. Diváci ji mohli kromě DVB-T naladit také na satelitu, v kabelových sítích, v IPTV a na internetu.

Zájem kolísal pod jedním procentem sledovanosti. A nedařilo se nalákat ani dost inzerentů pro reklamní bloky. Slovy tehdejší výroční zprávy: „Reklamní trh nereflektoval možnost oslovení specifické cílové skupiny za vyšší cenu na jednoho diváka, než nabízejí plnoformátové televize a jiná média.“ Do toho se naplno rozběhla světová ekonomická krize.

J&T nařídila v letech 2009 a 2010 rozsáhlé šetření. Drastické škrty znamenaly zrušení mnoha pořadů a propuštění dvou třetin zaměstnanců. Ale ani to nepomohlo dostat stanici z hluboké ztráty, takže přišel neúprosný konec. Televize přestala vysílat 25. ledna 2011. „Zavření Z1 nebyl projev krize, ale hlouposti mojí a Dušana Palcra. Měli jsme před krizí příliš velké očekávání na všeobecný růst a návratnost této investice,“ říkal potom spoluzakladatel J&T Patrik Tkáč.

Stanice, jakou svět neviděl

Uplynulo několik let a zlevnění televizních technologií společně s rozvojem chytrých telefonů inspirovalo myšlenku na další pokus o zpravodajskou stanici. S nápadem na projekt Z24 přišel Pál Milkovics, provozovatel hobby stanic Mňam TV a Mňau TV.

Vysílací studio mělo být v jednom z velkých pražských obchodních center, které by za to na oplátku mělo reklamu ve vysílání stanice. 

Projekt „bez politické korektnosti“, do kterého se měl zapojit i někdejší generální ředitel TV Nova Vladimír Železný, však zůstal jenom teorií. „Politická korektnost je strach říkat pravdu, který je příznačný pro veřejnoprávní média. Nabízejí příliš mnoho informací a ze své zkušenosti vím, že zbytečně moc souvislostí diváka spíše mate,“ popisoval Vladimír Železný, jak by se Z24 měla lišit od ČT24.

Novináři dostali jen pár ilustračních obrázků, stanice Z24 nikdy neodstartovala. Tisková konference v březnu 2017 byla první a poslední akcí, kde většina novinářů o této „investici v desítkách milionů korun“ slyšela. V éteru se neobjevila ani v červnu 2017, ani v srpnu 2017, ani v polovině roku 2018. Majitel to nejdřív vysvětloval „překážkami ohledně distribuce“, potom projekt vzdal úplně.

Seznam plný zpráv

Nečekaným nováčkem televizního trhu se před několika lety stala internetová firma Seznam.cz. O vlastní stanici začala přemýšlet v roce 2017. Její projekt ze začátku trochu zápasil s tím, jak se vlastně jmenuje. Střídavě se o něm mluvilo jako o Seznam.cz TV, TV Seznam nebo Televizi Seznam.cz. Situaci neulehčovalo ani přechodné přejmenování služby Stream.cz na Televizi Seznam nebo záměr provozovat vlastní IPTV platformu.

Stanice zahájila vysílání 12. ledna 2018, podstatnou část programu tvořilo zpravodajství a publicistika. Ve vysílání nechyběl ani typický proužek s přehledem nejnovějších zpráv.

„Formát naší televize se odlišuje od tradičního modelu zpravodajských stanic, v programu se střídají živá interaktivní studia a kvalitně, do hloubky zpracované příběhy, fenomény a kauzy ve formě delších pořadů,“ říkal tehdejší ředitel zpravodajství Jakub Unger. Do týmu přilákal mnoho známých novinářů.

Televize je od svého začátku dostupná kromě digitálního terestrického vysílání také u satelitních, kabelových a IPTV operátorů. Vedení firmy však nebylo spokojené s velmi nízkým podílem na trhu (v prvních letech se pohyboval okolo 0,2 až 0,3 % diváků). Navíc polovinu diváků tvořili lidé starší 55 let.

Po úpravě koncepce se Televize Seznam postupně začala odklánět od zpravodajství. Zrušila živé zpravodajské bloky, zařazovala fotbalové přenosy nebo seriály. Ponechala si večerní zprávy a některé publicistické magazíny.

V prosinci 2022 ale zrušila televizní zpravodajství úplně. Její program se od té doby opírá o legendární filmy a seriály, magazíny a tvorbu natočenou původně pro internet. Změna strategie se jí vyplatila, například v březnu 2025 byl její podíl na trhu 2,17 %.

Poněkud svérázným projektem byla stanice Barrandov News. Tento televizní kanál původně neměl s aktuálním děním vůbec nic společného. Zahájil vysílání 5. září 2015 pod názvem Barrandov Muzika a měl být konkurencí teleshoppingové hudební televize Šlágr. Už 1. ledna 2017 se ve snaze rozšířit diváckou skupinu přejmenoval na Barrandov Family. Dlouho to nevydrželo, 29. října 2018 se název změnil znovu, tentokrát na Barrandov News. V programu byly reprízy diskusních pořadů Jaromíra Soukupa. Podíl na sledovanosti byl 0,23 %. Provoz kanálu definitivně skončil v noci z 30. listopadu na 1. prosince 2020.

CNN přichází na scénu

Před několika lety se televize Prima dozvěděla, že majitel americké stanice CNN prodává různým televizním partnerům práva na značku k provozování zpravodajského kanálu.

„Když jsme před šesti lety seděli ještě v nevzhledné budově na Palmovce a já přišel s myšlenkou na spolupráci se CNN, tak to znělo jako trošku nepravděpodobná vize,“ vzpomínal minulý týden generální ředitel Primy Marek Singer.

Přípravy CNN Prima News se rozjely naplno, včetně programování internetového portálu a stavby zcela nového studia v pražských Strašnicích. Stanice byla od začátku koncipovaná jako multiplatforma: její televizní část byla na stejné úrovni jako online obsah. Prima angažovala nové vedení zpravodajství a najala známé novináře.

Jenže ve chvíli, kdy se blížil začátek české CNN, vypukla celosvětová pandemie Covid-19. Následná protiepidemická opatření znamenala mimo jiné zákaz cestování, omezení pracovního života na minimum a ztíženou logistiku. CNN Prima News musela několikrát posunout začátek vysílání.

Slavnostní start nakonec připadl na 3. května 2020 v 18.55. První měsíce vysílání měly rozpačité výsledky, průměrná sledovanost se pohybovala okolo 0,35 %. Neosvědčilo se například přebírání profilových pořadů z mezinárodního vysílání CNN, moderátoři jako Christiane Amanpour nebo Richard Quest zkrátka na české publikum nezabírali.

Po třech měsících tedy česká CNN vyměnila vedení, upravila koncepci a k jejímu zpravodajství se začali vracet věrní diváci Primy. Někteří moderátoři z projektu odešli. 

Velmi úspěšné bylo internetové zpravodajství a působení na sociálních sítích: například na jaře 2021 patřil web CNN Prima News mezi čtyři nejnavštěvovanější zpravodajské portály v zemiPodobně jako veřejnoprávní konkurence začala i CNN Prima News dělat rozsáhlá kontinuální vysílání nebo velké předvolební diskuse. K dalším personálním změnám ve vedení přistoupila stanice v roce 2023.

Nejvyšší sledovanost měla zatím Partie Terezie Tománkové z 4. června 2023. Zapnulo si ji 358 tisíc diváků starších 15 let, což v době vysílání představovalo podíl na sledovanosti 24 %.

Zpravodajská stanice Primy vydržela zdaleka nejdéle ze všech pokusů o nonstop komerční konkurenci ČT24. Skupina Prima je s výkonem kanálu spokojená a chválí ji také americký parter, který čerstvě prodloužil licenci na používání značky CNN o dalších pět let.

ČT24 je podle údajů ATO/Nielsen silnější v televizním vysílání. V březnu 2025 byla její průměrná celodenní sledovanost 4,63 % diváků starších 15 let. CNN Prima News měla ve stejném měsíci průměrnou sledovanost 2,44 %.

WT100_25_SE

Na webu a sociálních sítích je naopak silnější CNN Prima News. V dubnu byl podle dat Netmonitoru její web šestým nejnavštěvovanějším zpravodajským portálem na českém internetu. Navštívilo ho 2,8 milionu reálných uživatelů. Web ČT24 byl ve stejném období až na 18. pozici mezi zpravodajskými portály, zavítalo na něj 731 tisíc reálných uživatelů. 

Větším vyzyvatelem je pro Primu internetové zpravodajství TV Nova, jejíž portál TN.cz byl na čtvrtém místě návštěvnosti (2,9 milionu reálných uživatelů).

Sledovanost CNN Prima News od května 2020 do konce roku 2024, zdroj dat: ATO/Nielsen, TV Prima, údaje v procentech

Sledovanost CNN Prima News od května 2020 do konce roku 2024, zdroj dat: ATO/Nielsen, TV Prima, údaje v procentech

Autor: Filip Rožánek, Internet Info
  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).