Hlavní navigace

Rok 2011 s Facebookem, co nového přinesl a jak to s novinkami dopadlo

3. 1. 2012
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Facebook a lidé
V roce 2011 Facebook změnil řadu věci, zpravidla razantně a s obvyklou řadou doprovodných problémů. Některé změny byly k lepšímu, některé nesplnily očekávání. Některé byly pro uživatele přínosné.

Leden 2011

lednu Facebook přinesl novou verzi profilových stránek. Vydržela mu do září 2011, kdy uvedl Timeline, respektive do ledna 2012, kdy Timeline bude povinně aktivována všem uživatelům. Nové „revoluční“ profily z ledna 2011 tak nahradí nová „revoluční“ Timeline. Nové profily z ledna 2011 se dotkly později i Stránek (Pages).

Ve stejný měsíc se objevila i nová „interní pošta“ a média se předháněla v předpovědích, že Facebook zlikviduje e-mail. Nezlikviduje, interní pošta na Facebooku je stále stejně nepraktická a obtížně použitelná. A pro uživatele je spojení zpráv a chatu těžce přijatelné.

Detaily viz Všechno co potřebujete vědět o nových Facebook Messages

Leden přinesl i Sponsored Stories (se změnami v dubnu a červnu). Ironií trochu je, že o rok později se Sponsored Stories nejspíš přestěhují přímo na zdi uživatelů.

Pozitivní změnou bylo zavedení Secure Browsing, tedy možnosti přistupovat k Facebooku přes https. Méně pozitivní bylo to, že Facebooku nedošlo jaké problémy toto způsobí pro Aplikace. Řadu měsíců tak trvaly problémy s aplikacemi (nepoužívajícími https) až po konečné rozhodnutí, že aplikace také musí povinně nabízet https variantu.

Tip: Zapněte si HTTPS pro vaše užívání Facebooku

Počet českých uživatelů Facebooku překročil tři miliony.

Odpor uživatelů ke snaze Facebooku zpřístupnit jejich telefonní číslo a adresu bydliště aplikacím vedl k tomu, že zpřístupnění bylo odloženo.

Únor 2011

Novinky pro Pages (Stránky) přinášejí velmi užitečné notifikace, možnost „používat Facebook jako Stránka“ (v průběhu roku se stalo pouze nástrojem dalšího spamu a obtěžování) a automatickou filtraci spamu. Novinkou se i změna vzhledu Stránek do podoby shodné s uživatelskými profily. Pozitivní změna, byť zrušení záložek a převod na položky menu znamená, že vlastní „záložky“ jsou ještě méně viditelné a ještě méně uživateli používané.

Detaily viz Facebook nasazuje nový vzhled Facebook Pages (Stránek) – průvodce změnami

Objevuje se nový Like prvek pro webové stránky a končí tak éra schizofrenního užívání Share pro Sdílení a Like pro Líbí. Nové Líbí sdílí, takže je konečně možné mít jenom jeden webový prvek.

Na Facebook přichází i jedna z nejhorších změn z hlediska použitelnosti. Ztrácí se „odeslání“ komentáře a Enter odešle cokoliv, co jste třeba právě měli jenom rozepsané. Facebook se problém snaží napravit možností opravy komentáře, ale pouze do 12 sekund poté, co jste jej odeslali. Oboje je absurdní.

Facebook Pages (Stránky) povinně přecházejí na novou podobu, končí i FBML.

Facebook do Pravidel doplnil podmínku užití screenshotů Facebooku, smíte je používat pouze po dopředném písemném souhlasu. S jistotou lze konstatovat, že něco takového nebude nikdy dodržováno. Nejenom s ohledem na to, že Facebook žádné kontaktní mechanismy nenabízí.

Březen 2011

Přicházejí (znovu) Questions(Otázky, Ankety chcete-li), výsledek snah z roku 2010, kdy se Facebook snažil spustit konkurenci pro Quora.com. Bohužel, stejně jako u většiny věcí jsou Questions nedotažené, spuštěné v rozpracované podobě. A ani v průběhu roku 2011 se nedočkají žádného další zlepšení použitelnosti.

Facebook spouští Deals ve snaze vybudovat konkurenci Groupon.com ve slevovém/hromadném nakupování. Spuštění je samozřejmě omezeno jenom na některé části světa (zejména USA) a nepřežije dál než do srpna 2011.

Do ČR dorazily (po mnoha měsících) Facebook Places.

Duben 2011

Like pro webové stránky má doplněk v podobě Send (Odeslat) pro „sdílení e-mailem“. Jedna z mnoha zbytečných věcí, kterou Facebook uvedl do života. Like tlačítko mimochodem oslavilo jeden rok existence.

Přicházejí nové Skupiny (Groups) a zároveň odpočítávání úmrtí starých – nové Skupiny jsou zcela jiné a pro původní Groups to znamená, že řada bude smazána a „některé“ (klíč k určení má Faacebook) budou moci později migrovat na novou podobu.

Květen 2011

Facebook se pokouší konkurovat službám jako Foursquare.com či Gowalla.com už nějaký ten měsíc, v květnu doplňuje k Pages možnost být zároveň i Místem (Place) a samotná Místa (Places) získávají doporučovací prvek.

Firemní Stránky je možné nyní štítkovat (tagging) na fotografiích. V praxi to vede k vysoké míře spamu. Velmi často se projevující nahráním fotky exkrementů a označením coby určitá Stránka. Z hlediska správců stránek pouze další zdroj problémů a věc, kterou je nutné hlídat. Praktickou hodnotu tato funkčnost nemá žádnou.

Užitečnou novinkou je možnost zapnout ověření přihlášení k Facebooku (z doposud nerozpoznaného zařízení) pomocí zaslaného SMS kódu.

Chyba Facebooku zpřístupnila kompletní údaje uživatelů aplikacím a obzvlášť nepříjemné je to, že chyba byla zneužitelná řadu měsíců. Dostatečně dlouho na to, aby si řada firem vytvořila kompletní a detailní databáze.

Burson-Marsteller se pokusil umístit anti-Google materiál do USA Today na objednávku Facebooku. Nepovedená PR anti-kampaň se obrátil jako proti Burson-Marsteller, tak proti Facebooku.

Červen 2011

Facebook začíná ladit to, co se později stane „Ticker“ prvkem. Pod názvem „Happening Now“ se na pravé straně profilu objevuje přehled aktivit přátel v reálném čase.

Evropská Unie začala šetřit automatické rozpoznávání a označování obličejů lidí na fotografiích.

Červenec 2011

Hry na Facebooku povinně přecházejí na kredity (Credits).

Facebook uvádí Video Calling (video telefonování) a novou verzi chatu pro Skupiny (Groups) umožňující do konverzace přidat i přátele mimo Skupinu. Video telefonování je „Skype Lite“, tedy odlehčená verze Skype, kterou je nutné instalovat do systému. Součástí instalace je i „Facebook Updater“ – skrytý software, který Facebook může použít pro aktualizace čehokoliv, aniž by o tom uživatel věděl.

Novinky se dotkly i Chatu, výsledkem je nová verze, která je zcela nepoužitelná. A nepoužitelnou zůstane ještě několik měsíců.

Bezpečnostní nedostatek zpřístupnil videa uživatelů, která neměla být viditelná veřejně komukoliv.

Srpen 2011

Facebook uvádí Facebook Messenger, mobilní aplikaci, která zbytečně duplikuje funkčnost klasické mobilní aplikace Facbeooku.  Pro ČR samozřejmě není dostupná. Chvíli po spuštění se navíc ukazuje, že Facebook Messenger je… jenom další díra do soukromí

Nová verze nastavení soukromí je po delší době na první pohled zjednodušením, uživatelům umožní snadněji „uzamknout“ účet pro nechtěné oči (či uši). Vede skutečně k tomu, že řada uživatelů si své účty „zamkne“ na „pouze pro přátele“. Skutečnost je ale taková, že je to stále tentýž Facebook a jakékoliv nastavení soukromí je jenom iluze.

Hry na Facebooku se dotkly změny, stejně tak jako aplikací – vedle změn v „canvasu“ (prostor, kde aplikace fungují) se objevují nové možnosti vytváření „oblíbených“ a hlavně možnost vkládat zprávy do toku zpráv. Důvodem jsou větší a větší problémy her při zviditelnění se a hlavně nesmírně obtížné dostávání hráčů zpět k dalšímu hraní.

Probíhají přípravy na září a změny co budou ohlášeny na F8 – Facebook redesignuje levý sloupec (a nejenom ten)

Facebook odstranil možnost vložit odkaz použitím separátní volby při vkládání status. Odkazy jsou připojeny, pokud je nakopírujete přímo do textu statusu. Další z řady zbytečných změn jdoucích proti použitelnosti.

Facebook Deals končí, zhruba po čtyřech měsících (ne)existence.

Září 2011

Na F8 konferenci Facebook představuje TIMELINE a slibuje její zavedení „do několika týdnů“. Skutečnost je taková, že se mu to podaří až v polovině prosince. A ani po několika měsících Timeline nefunguje jak má – ztrácejí se z ní informace, nejde spolehlivě vkládat odkazy.

Zároveň s Timeline je oznámena nová podoba Open Graph platformy a pokračuje tak kompletní odklon od dřívějších po­doby API – ať už Javascriptového nebo FMBL. Součástí nové platformy je i bezešvé sdílení – velmi rychle se ukáže, že jde o další nedomyšlenou aktivitu Facebooku. Uživatelé nechápou, proč jimi navštěvované weby sdílejí do jejich profilu informaci o každé stránce, kterou navštívili či každé skladbě, kterou si přehráli. Až po několika týdnech jim dochází to, co bylo zřejmé hned na F8 – tedy, že na novém Facebooku budete povinně sdílet všechno.

Souhrn novinek z F8 najdete v F8: Přichází nový Facebook, co můžete v příštích týdnech/měsících če­kat?

Užitečnou novinkou je možnost Odběrů (Subscribe) u uživatelů – není tak nutné navazovat oboustranné (a ručně schvalované) přátelství. Zájemce o statusy jiného uživatele se může přihlásit k jejich odběru a bude tak dostávat vše, co dotyčná osoba zveřejní jako veřejné. Facebook Stránky pro firmy to nijak neohrozí, ale pro osobnosti, umělce, novináře a řadu dalších jednotlivců se to velmi hodí.

TIP: Facebook Page (Stránka) nebo klasický profil a jít cestou Subscription (Odběrů)?

V odpovědi na Kruhy u Google+ se Facebook pokouší znovu uvést do života Seznamy – říká jim Smart Lists a uživatelům automaticky vytváří seznamy přátel. Což jako obvykle vede k vytváření absurdních a zbytečných seznamů „přátel“ a samotné Seznamy jsou stále stejně nepoužívané jako už roky/dva předtím.

Facebook si nechal patentovat šmírování lidí. Až příští měsíc si toho všimnou zahraniční média.

Komentáře a Líbí u jednotlivých statusů na Stránkách (Pages) už nejsou omezeny na fanoušky. Kdokoliv může komentovat a „lajkovat“. Pozitivní pro uživatele, méně pozitivní pro firmy – stránku není není nutné „Lajknout“, aby bylo možné komentovat.

Revoluční změna, délka statusu se zvyšuje z 420 na 500 znaků. A o chvíli později přichází další rozšíření, na 5000 znaků. A ještě později dokonce na 50 000 znaků.

Revoluční změna (sic) – Poke se ztrácí. Konec šťouchání, které nikdy nemělo žádný smysl. Tedy pokud nepočítáte to, že dlouho dobu byl dírou do soukromí, protože umožnilo po omezenou dobu sledovat uživatele, aniž byste byli v jeho přátelích.

Říjen 2011

Facebook představuje dlouho očekávanou mobilní platformu – vhodnou zejména pro hry, využívající HTML 5 a umožňující řadu pokročilých věcí v mobilním prostředí. Ještě dlouho ale bude trvat, než cokoliv užívajícího tuto platformu uvidíme.

Pozitivní novinkou je zavedení nové metriky pro Stránky – „Talking about this“ se pokouší lépe určit, kolik lidí „mluví“ na Facebooku o Stránce (značce). Metrika má nedostatky (například započítávání nových fanoušků, sedmidenní zpoždění), ale je podstatně lepší než původní suché počty fanoušků.

Facebook doplnil možnost strojového překladu příspěvků a Správcům stránek tak opět přibude další starost.

Diskuze (Discussions) a Reviews (Recenze) na Facebook Page končí k poslednímu říjnu. Facebook rušení doprovází doporučením používat pro komunikaci zeď Stránka. Jakkoliv je to vhodné s ohledem na „Talking about this“, je to jenom další ukázka toho, jak Facebook ignoruje uživatele. Discussions  byly pro velké množství firem velmi užitečným nástrojem.

V Timeline se objevuje mapa s místy, která jsou spojena se záznamy v profilu uživatele. Pro řadu uživatelů bude později zdrojem překvapení nad dalšími vrátky do jejich soukromí.

Média po celém světě s překvapením zjišťují, že Facebook šmíruje uživatele i po odhlášení. A že dokonce vytváří profily i lidem, kteří nejsou uživateli Facebooku. Po několika týdnech popírání nakonec Facebook zavádí změny v udržování cookies po odhlášení.

Facebook vaše “smazaná” data (samozřejmě) nemaže, přišel na to australský student práv. Postaral se ale o šetření Facebooku Evropskou Unií.

Sdílení aktivit uživatelů v reálném čase má další nepříznivé důsledky, objevují se weby, které nelze bez Facebooku použít (Spotify jedině s Facebook účtem. Nepříjemný trend nastupuje).

Listopad 2011

V „tickeru“ (tok informací v reálném čase na pravé straně profilu) se objevují Sponsored Stories. Tak trochu příznak postupného stěhování, později Facebook vše přesune přímo do toku zpráv uživatele, takže reklamy bude mít zamíchané mezi zprávami od přátel, Stránek, Skupin i Aplikací.

Americké FTC dospělo k názoru, že Facebook potřebuje dozor. Skončilo tak několikaměsíční šetření praktik Facebooku ohledně soukromí. Praktik popsatelných slovy „budeme co nejvíce tlačit na pilu“ a „co se podaří protlačit, to bude dobře“.

Facebook Stránky (Pages) ztratí možnost importu přes RSS.

Anonymous (alespoň někteří) slíbili konec Facebooku na 5. listopadu 2011. Nestalo se nic.

Facebook stále pracuje na Facebook Phone. Původně ho chtěl rozdávat zdarma, ale z takto velkých plánů nakonec sešlo.

Prosinec 2011

O dva měsíce později se konečně objevuje veřejně dostupná nová podoba, Timeline. Vypadá dobře, ale praktické využití je podmíněno mimořádnou pozorností věnovanou tomu, co v ní zveřejníte, velkou měrou využívání vizuálně atraktivních a velkých fotografií. Timeline se objevuje i v mobilních klientech.

Výsledek kontroly Facebooku irským Úřadem na ochranu osobních údajů je … poněkud rozpačitý. Facebook slíbil, že zlepší ochranu soukromí a nakládání s osobními údaji. A to je asi tak všechno.

KL24

Facebook koupil Gowalla.com, respektive koupil lidi a Gowalla.com bude zrušena. Přesto je možná vhodné si ještě před zrušením smazat na Gowalle účet.

Chyba Facebooku (opět) umožňuje prohlížet cizí fotografie, i ty, co nemáte vidět, a jde jenom o další ukázku toho, že cokoliv na Facebook umístíte, musíte předpokládat, že dříve nebo později se to stane věcí veřejnou.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).