Hlavní navigace

Týdenní revize: E-shopy bez vánoční výzdoby a EURid v Praze

15. 12. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Češi letos pravděpodobně utratí na Internetu za vánoční dárky opět o něco více než loni. Proč se ale některé e-shopy nespoléhají na osvědčeného Santa Clause nebo další kýčovité symboly jako kamenné obchody? Cenová regulace hlasového tarifu Mini skončí. Sdružení EURid otevřelo v úterý svou pobočku v Praze. Stanou se domény s diakritikou realitou? Bude příští rok ve znamení boomu videa na českém Internetu?

Ještě jste letos nenapsali Ježíškovi? Necháte se překvapit, jaký dárek vám spadne pod stromeček z bohatého konzumního nebe? Některého čtenáře by mohlo inspirovat přání, které si za okno vystavil Vojtěch Bednář. Nepožaduje žádnou materiální věc, jen změnu přístupu a vnímání zákazníka v souvislosti s Fair User Policy (FUP). Mají ale podobná přání naději na splnění?
Vojtěch Bednář: Nejkrásnější dá­rek

Rada Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) rozhodla o zrušení dosavadní cenové regulace hlasového tarifu Mini. Ta přinesla spíše jeho faktické zdražení než zlevnění, protože původní cenová regulace, uložená v dubnu 2006 tehdy ještě Českému Telecomu (nyní Telefónica O2 Czech Republic), měla za úkol odstranit křížové financování programu Mini, jehož cena totiž dle zjištění ČTÚ nepokrývala náklady. Inkumbent se také vypořádal s požadavkem ČTÚ, aby umožnil zákazníkům využívat tarif Mini v kombinaci s ADSL připojením tak, že při souběhu obou služeb začal účtovat měsíční poplatek ve výši 119 Kč. ČTÚ nyní konstatoval, že křížové financování se podařilo odstranit,f a proto může být původní opatření zrušeno. Návrh je zatím v připomínkovém řízení (je předložen k veřejné diskuzi), nicméně s velkou pravděpodobností bude cenová regulace opravdu zrušena.
Jiří Peterka: Stalo se: končí (anti)regulace tarifu Mini

Minulý týden ukončil spekulace o prodeji dlouhodobé dvojky českého Internetu. Většinový podíl v Centru koupil údajně za 100 milionů euro investiční fond Warburg Pincus. Získal tak majoritu v portálu, který co do počtu uživatelů, ale i výší zisků značně zaostává za českou portálovou jedničkou Seznamem. Nicméně nový majitel se netají tím, že hodlá svou investici zhodnotit a mezitím pokračovat ve strategii posílení pozice Centra jako mediálního domu, mimo jiné prostřednictvím úspěšného zpravodajského serveru Aktuálně.cz. Jak se v posledních letech vyvíjela návštěvnost domovských stránek jednotlivých portálů?
Management blog Petra Šnajdra na Lupě: Jak to s těmi portály je aneb udělejte si názor sami

O implementaci konceptu IDN (Internationalized Domain Names), který by umožnil zavedení háčků a čárek do jmen domén druhé úrovně, se diskutuje poměrně dlouho. Správce české národní domény, sdružení CZ.NIC, se rozhodlo, už na začátku roku 2005 na základě výsledků průzkumuf domény s diakritikou nezavádět. Minulý týden se otázka IDN objevila na kolegiu a valné hromadě CZ.NICu, kde byl přítomen i šéf EURidu Marc van Wesemael, který Jana Hájka ujistil, že zavedení IDN do domény nejvyšší úrovně .eu je jen otázkou času a v současné době mu brání pouze administrativní záležitosti.
Hostujitedyjsem blog na Lupě:Domény s diakritikou – you can run, but you cannot hide

Uvažujete o koupi vánočního dárku prostřednictvím Internetu? Pokud ano, buďte opatrní při výběru e-shopu a ověřte si, zda-li objednané zboží dorazí pod vánoční stromeček včas. Nakupováním na Internetu se dá ušetřit mnoho času, peněz, ale i stresujících zážitků, kterým se při návštěvě klasických kamenných obchodů, zejména pak přeplněných nákupních center v předvánočním období, jen stěží vyhnete. Na druhou stranu některé e-shopy často nabízí produkty, které nemají na skladě, a zajišťují je až na základě objednávky u velkoobchodního dodavatele. Problém nastává v okamžiku, kdy není zboží k dispozici ani u dodavatele a provozovatel internetového obchodu jej i přes tuto skutečnost nevyřadí z nabídky.
Jiří Macich: Trpělivost vánoční dárky přináší

Tradiční média po období váhání a čekání na zkušenosti průkopníků pochopila, že internetovou budoucnost nezastaví. Většina z nich proto buď začala přetvářet své internetové služby, nebo sáhla po akvizicích. Z tohoto pohledu lze říci, že v roce 2007 pokračovala v Česku racionalizace přístupu vydavatelských domů k Internetu.
Aleš Miklík: Český Internet ve zlaté mediální horečce

Provozovatel Wikipedie (Nadace Wikimedia Foundation) učinil první krok pro přechod od licence GNU Free Documentation License k praktičtější a „svobodnější“ variantě Creative Commons, která spočívá především v systému licencí, umožňujících autorovi pohodlně zvolit, která práva si přeje nechat ostatním a u kterých míní využívat státního monopolu. Je to dobrá zpráva pro autory Wikipedie i uživatele jejího obsahu – pokud k licenční migraci dojde, získá Wikipedie výrazně „uživatelsky příjemnější“ a srozumitelnější podmínky užívání svého obsahu.
Jan Kulveit: Wikipedia přechází na licenci Creative Commons

Podle odhadů analytiků utratí letos Češi za vánoční dárky opět více peněz než loni a půjde prý o opravdu rekordní sumu. Můžete se o tom ostatně přesvědčit v každém větším obchodním centru, která už nyní praskají ve švech. Češi si chtějí na Vánoce dopřát a díky rostoucí ekonomice a vyšším platům si to mohou dovolit. Utrácet se bude více i na Internetu – celkově až čtyři miliardy korun. Neměly by však být Vánoce spíše svátkem klidu a míru než obchodu, peněz a konzumu? Poskytuje v tomto smyslu Internet jistou formu útěchy?
Jan Handl: Vánoce za čtyři miliardy

Z pohledu bezpečnosti se letošní rok nikterak nevymykal každoročnímu průměru. Uživatelé nemuseli čelit žádné opravdu masivní virové epidemii, nicméně zabezpečení spojené s pohybem na Internetu se zvolna stává hlavním bezpečnostním problémem vůbec a svým rozsahem začíná zastiňovat zranitelnosti operačních systémů nebo aplikačního softwaru pro PC. Objevily se nové formy spamu v podobě obrázků či PDF souborů a zároveň se zvýšil počet phishingových útoků, jejichž prostřednictvím je možné získat citlivé údaje, včetně přihlašovacích hesel do různých aplikací, např. internetového bankovnictví.
Pavel Houser: Internetová bezpečnost v roce 2007: kdo koho koupil a proč

Videu na Internetu je předpovídána světlá budoucnost. Jak se vnímání mediální síly Internetu a internetového videa v posledních letech dramaticky změnilo, je možné pozorovat při porovnání prezidentských kampaní ve Spojených státech amerických dnes a před čtyřmi lety. Diskuze s občany v přímém přenosu založené na dotazech zaslaných prostřednictvím YouTube ukazují ohromný potenciál videa na Internetu. Jak vypadá situace kolem videa na českém Internetu? Mají české videoslužby v globální konkurenci vůbec šanci se prosadit?
Martin Schreier: 2008: rok odloženého nástupu videa na Internetu

Technologickým nadšencům to může připadat neuvěřitelné: média starého světa mají stále přednosti, které jejich digitální alternativy neumějí nahradit. Proto není nejpopulárnější televizí v Česku YouTube, ale Nova, proto nemají digitální rádia významný podíl. V textových médiích se možná situace začíná měnit. Proč zatím nejsou elektronické knihy příliš populární? Přinese rozšíření elektronického papíru zkázu klasickým tištěným médiím?
David Antoš: Konec digitálního masochismu

Sdružení EURid, spravující doménu nejvyšší úrovně .eu, otevřelo toto úterý svou pobočku v Praze. Z ní bude poskytovat podporu registrátorům i držitelům domén nejen v ČR, ale i na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku. Co říkají aktuální statistiky o evropských doménách? Jak si v jejich využití vede Česká republika?
Jiří Peterka: EURid sídlí (už i) v Praze

Obchodní centra včetně hypermarketů a supermarketů se snaží rok co rok prodlužovat období předvánočních nákupů, které jim přináší pohádkové tržby. Není proto neobvyklé, že se s vánoční výzdobou v některých obchodech můžeme setkat již na konci října. V polovině listopadu se už obtloustlí Santové s pytli přetékajícími dárky, umělohmotné stromečky, koledy a další kýčovité nebo zneužité symboly Vánoc, mající za úkol podpořit chuť zákazníka nezřízeně utrácet, objevují téměř v každém větším obchodě. Při návštěvě internetových obchodů je vše – jak se zdá – trochu jinak. Proč volí e-shopy trochu odlišný přístup k zákazníkům? Vymezují se vůči svým kamenným konkurentům, nebo v celoročním shonu na Vánoce zapomněly?
Michal Černý: Zaspaly obchodní domy Vánoce?

BRAND24

Jaké trendy lze očekávat v oblasti internetové bezpečnosti v příštím roce? Určitě se uživatelé nezbaví spamu, který bude v různých formách od klasické textové zprávy přes obrázky, PDF či MP3 zvukových nahrávek i nadále zahlcovat více či méně intenzivně jejich e-mailové schránky. Spam by se navíc mohl stát větším bezpečnostním rizikem v případě, že by obsahoval určitou formu spywaru či adwaru. Takový spam by se v roce 2008 mohl objevit. Pokračovat budou také snahy o získání citlivých údajů za pomoci phishingu nebo vishingu (phishing prostřednictvím VoIP). Ohroženy budou také aplikace fungující v rámci serverů sociálních sítí či mobilní zařízení – notebooky, PDA, mobilní telefony atd.
Petr Jarný: Přežijí naše data rok 2008?

Kromě prodeje Centra v letošním roce došlo i k dalším zajímavým akvizicím. Například majoritní podíl ve vydavatelství Anima Publishers odkoupila česká pobočka německého mediálního domu Axel Springer. Na český Internet se také zaměřil Google, když lokalizoval některé své služby do češtiny, naposledy se jednalo o Google News, která agreguje zprávy z řádově stovek různých zdrojů, a to bez lidského zásahu, který by mohl výběr informací negativně ovlivnit.
Jan Makovička: 2007: nejzajímavější události na českém Internetu

Kolik dárků nakoupíte letos prostřednictvím internetových obchodů?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).