Jedním z nepřehlédnutelných vítězů krize způsobené pandemií koronaviru byla letos bezesporu e-commerce. Jarní paniku, která nahrála zejména potravinovým e-shopům, na podzim nejprve vystřídaly obavy z plánovaného lockdownu, zavřená část provozoven a přesun části kamenných hráčů na internet a v listopadu a prosinci pak přišlo další palivo v podobě naprosto extrémní vánoční sezóny, která ukázala současné logistické limity.
TIP: Co přinesl končící rok v IT a internetovém byznysu? Nejdůležitější události rekapituluje Ročenka 2020
Na logistické procesy běžící na hraně se přitom připravovaly jak e-shopy a rozvozové služby, tak zákazníci, kteří začali s vánočními nákupy na internetu oproti předchozím letům v předstihu. První letošní rekord v předvánočních nákupech tak přišel již na začátku prosince, a to ve středu 9. 12., kdy lidé nakoupili podle dat společnosti Shoptet v českých internetových obchodech zboží za přibližně jednu a půl miliardy korun.
Týdenní obraty v předvánoční špičce se pro změnu podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) opakovaně dostaly k hranici 7 miliard korun týdně. Podle Shoptetu Češi nakonec před Vánocemi utratili v e-shopech téměř 70 miliard korun a dokončili zhruba 30 milionů objednávek.
Zvýšená ochrana spotřebitelů
Ještě v lednu přitom nic nenasvědčovalo tomu, že by měla být situace pro e-commerce v roce 2020 nějak výjimečná. APEK ohlásil rekordní obrat české e-commerce za uplynulý rok, který dosáhl částky 155 miliard korun, a analytici věštili pro ten nadcházející spíše stagnaci či jen mírný růst. Stojaté vody českého internetu rozvířilo jen nenadálé ukončení činnosti českého e-shopu s elektronikou Lan-shop.cz, které přišlo bez jakýchkoli předchozích upozornění.
Pozornost se také hojně upínala na nová pravidla na ochranu spotřebitele, která začala plošně platit v rámci Evropské unie. Ta přinesla například konec falešných slev, kdy obchody uměle navýší cenu, aby výsledná sleva vypadala vyšší, a v případě napadení postupu se odvolávají na doporučenou maloobchodní cenu, za kterou se ovšem výrobek nikdy neprodával.
Prodejci v případě slevových akcí budou muset uvádět jako původní (přeškrtnutou) cenu nejnižší prodejní cenu za posledních 30 dní před uplatněním slevy. Pravidla dále řeší například stejná práva pro placené služby i služby zdarma, práva v případě přeprodeje zboží na online tržištích (povinnost informovat, zdali kupujete od firmy, nebo soukromé osoby), přidávají povinnost platforem upozorňovat na placené výsledky při vyhledávání zboží nebo zakazují praktiky, jako je přeprodej vstupenek nakoupených hromadně prostřednictvím botů, vkládání falešných recenzí výrobci nebo prodejci či personalizované naceňování zboží bez řádného upozornění zákazníka.
E-commerce skupina Heureka začala také na konci měsíce nabízet investorům dluhopisy s plánem vybrat 2,5 miliardy korun. Celkem jich do konce roku vydala již za 3,2 miliardy korun.
Vánoce na jaře
První signál výjimečného období přišel ještě během prvního letošního kvartálu, v březnu, kdy se e-shopy stále ještě věnují hlavně rozvoji a vylepšování svých systémů po hlavní sezóně.
Internetové obchody musely najednou čelit bezprecedentnímu skokovému nárůstu poptávky, který koreloval s vyhlášením výjimečného stavu 14. března, kdy se kvůli pandemii a rozhodnutí vlády uzavřely kamenné obchody s výjimkou potravin, drogerie, lékáren a čerpacích stanic. Obrat české e-commerce tak jen podle dat Heureky za celé první pololetní vzrostl meziročně o třetinu a Češi během tohoto období utratili na internetu 74 miliard korun.
Nejvíce se na první polovině roku podepsal „panický“ březen, kdy se obrat meziročně zvedl o 40 %. V březnu některé e-shopy dokonce zažívaly špičku přesahující vánoční sezónu.
„Zhruba třetina e-shopů zažila nebývale silné období podobné jako během Vánoc a třetina zůstávala na podobných číslech. Všechno se odvíjelo od sortimentu, který e-shopy nabízely. Dařilo se e-shopům s bílým či dětským zbožím, potravinami anebo filmy, knihami a hrami. Zároveň záleželo také na tom, zda e-shopy disponují kamennou prodejnou,“ shrnul v červenci vývoj za první pololetí ředitel Heureky Tomáš Braverman. Zdvojnásobení obratu (na 390 milionů korun) ohlásila za první čtvrtletí také Zásilkovna.
Potravinové e-shopy jako skokani roku
Navzdory dobrému PR hlavních hráčů (velké trojky) byly potravinové e-shopy dlouho v porovnání se zbytkem české e-commerce díky menším obratům a časté ztrátovosti spíše otloukánkem. To se ale definitivně a trochu nečekaně otočilo právě s jarem 2020.
Online trh s potravinami se stal skokanem roku minimálně co do celkové růstovosti. Samotné potravinové e-shopy ovšem jarní nápor poněkud zaskočil a přes veškerou snahu pod náporem první týdny kolabovaly.
Souvislosti: Tomáš Jeřábek (Košík.cz): Než jsme nastavili váhový limit, dělaly u nás domácnosti i několikasetkilové objednávky
Rohlík.cz Tomáše Čupra letos podle vlastních odhadů vyrostl obratově o sto procent. Tržby e-shopu se tak přiblížily hranici osmi miliard korun. To je již téměř polovina průměrných ročních tržeb některých menších kamenných řetězců (jak například Globus) nebo šestina obratu těch největších.
Sám Čupr se rozhodl po šesti letech přenechat otěže vedení českého Rohlíku a zaměřit se raději na zahraničí. Po Maďarsku a Vídni je prý na řadě Německo. To se pochopitelně neobejde bez pořádné investiční injekce, Rohlík proto ještě na jaře oznámil plán na vydání dalších dluhopisů a hledá také investory.
Dvojnásobný růst zaznamenal také konkurenční Košík.cz, který letos vedle zákaznické základny a závozových oblastí významně rozšířil (o třetinu) také množství dodavatelů, kteří začali prodávat potraviny online. V červnu společnost dokonce zahájila spolupráci s tržní dvojkou mezi v Česku operujícími kamennými řetězci – Kauflandem.
Velké kamenné řetězce ale začaly s internetem koketovat také jinak, Globus a Makro například letos spustily služby typu „vyber online a vyzvedni na prodejně“. Podobnou cestou se ostatně vydávají i menší kamenní hráči, jedním z příkladů může být třeba řetězec COOP.
Ne všem se ovšem v segmentu online prodeje potravin dařilo, letos v květnu nečekaně ukončila svoji činnost rozvážková služba hotových jídel Uber Eats. V kontrastu s tím konkurenční Damejidlo.cz letos registrovalo růst objednávek o vyšší desítky procent.
Souvislosti: Michal Menšík (DoDo): Loňský obrat překročíme v půlce roku a taxíkům s balíky příliš nevěřím
Navázaný logistický boom
Dalším vítězem letošního boomu rozvozu potravin online je logistický startup DoDo. Ten již koncem roku 2019 kompletně přebral rozvoz potravin pro iTesco (po dlouhou dobu dominantního hráče na trhu online rozvozu potravin v ČR) a nyní vyjednává o přibrání dalších kamenných řetězců.
Logistickému byznysu se letos ostatně dařilo také jako celku. Minimálně dvouciferné nárůsty eviduje prakticky každý přepravce a skupina Packeta, která provozuje v Česku službu Zásilkovna, dokonce v listopadu oznámila meziroční nárůst obratu o více jak 120 procent, tedy na necelé 1,45 miliardy korun.
Rychlý nárůst popularity letos zažíval také třeba byznys s výdejními boxy, které v době pandemie a přetížených kurýrů čím dál častěji nahrazují parcelshopy, osobní předání balíků nebo služby pošty.
Své o tom ví například David Folprecht z Balíkobotu, který s Martinem Coufalem letos založil integrační startup Lockers.ai, zabývající se pokročilou integrací boxů různých provozovatelů a výrobců. Vlastní výdejní boxy již také nejsou doménou pouze největších e-shopů, vlastní boxy začátkem podzimu představila Pilulka i Zásilkovna.
Dvouciferný růst nebyl jen doménou malých hráčů
Ač by se mohlo na první pohled zdát, že letošní extrémní růst byl pouze záležitostí startupů a menších hráčů, kteří zaznamenávají vysoké růsty čistě proto, že stoupají z velmi nízkých výchozích čísel, úplně tomu tak není.
Důkazem je česká e-commerce jednička Alza.cz, která navzdory své velikosti minimálně za první polovinu roku také rostla dvakrát rychleji než před rokem. V listopadu byl přitom meziroční růst zrychlený zhruba o 50 %. V zahraničí se dokonce na některých trzích zvýšil její obrat i o více než 90 %.
Podle listopadových dat ČSÚ letos na českém internetu nakupovalo o 15 % více lidí než před rokem. V roce 2019 nakupovalo online 39 % české populace, letos to bylo již 54 %. Celkově se ale Češi drží v internetových nákupech pod průměrem Evropské unie. Mezi nejsilnější evropské e-commerce trhy patří letos Německo, kde se pro letošek odhaduje obrat až 88 miliard eur (oproti 70 miliardám v roce 2019). Meziroční rychlost růstu se zde letos prakticky zdvojnásobila.
Ne všechny letošní události v e-commerce se ale nesly pod taktovkou koronaviru. V září překvapila Pilulka.cz plánem upsat na pražské burze zhruba 500 tisíc akcií odhadem až za 200 milionů korun. Zájem o IPO ale nakonec výrazně předčil očekávání a společnost v rámci veřejné nabídky ve finále v říjnu upsala 725 040 akcií po 424 korunách a inkasovala tak od trhu přes 307 milionů korun.