Na začátku každého webového projektu vás čeká pečlivá příprava. Může se odehrát jen ve vaší hlavě, nebo na útržcích papíru. Podstatné ale je, abyste nějaký plán skutečně měli. Nespoléhejte na to, že je všechno jasné. Všechno není jasné nikdy a na začátku nebývá jasné nic.
Webové stránky si lze pořídit velmi rychle. Stačí mít dost peněz, nebo šikovného synovce, někdo si dokonce vystačí sám s programem MS Word. Stejně snadno si lze pořídit špatné stránky. V obou případech bývá na začátku totéž — nedostatek vůle celý projekt pořádně připravit.
To samozřejmě neznamená, že dobré stránky nemohou vzniknout rychle. Mohou, ale teprve tehdy, když znáte odpovědi na čtyři základní otázky: proč, pro koho, co a jak. A konkrétní odpovědi, prosím, ne žádné možná
, tak nějak
, snad
, nebo myslím si
… Takže, dejme se do toho.
Proč
Vy samozřejmě víte, proč své stránky chcete, takže se už-už chystáte přeskočit na další odstavec. Počkejte chvilku! Napište si to vaše „proč“ na kousek papíru. Máte… výborně. Teď si to po sobě znovu přečtěte. Je z vaší odpovědi patrný cíl stránek?
Zkusme to jinak: dejte váš papírek přečíst někomu jinému. Pochopí z něj, co vám stránky přinesou, k čemu budou dobré? Pokud ano, je asi všechno v pořádku, pokud ne, zkusme to ještě jednou. Následuje pár příkladů možných cílů stránek. Vezměte si nový papír a zkuste se inspirovat.
Řekněme, že máte malou stavební firmu. Půjde tedy v prvé řadě o byznys:
Potřebuji nalézt nové zákazníky a získat více zakázek, a to i ve vzdálenějších regionech republiky. Chci také na zákazníky udělat dobrý dojem a usnadnit jim komunikaci s námi. Pomocí webových stránek je lépe přesvědčím o naší serióznosti a budu moci zvýšit ceny.
Nyní zkusme amatérskou kapelu s profesionálními ambicemi:
Ví o nás jen pár kamarádů a místní hostinský. Chceme se dostat do širšího povědomí, získat nové fanoušky, chceme koncertovat i jinde než v místní hospodě.
A nesmíme zapomenout ani na hospodyňku s recepty:
Ráda komunikuji s lidmi a ze všeho nejraději o jídle. Chci se o svou sbírku receptů podělit s ostatními a chci samozřejmě získat recepty další. Když přitom poznám nové přátelé, tím lépe.
Nyní se podívejme na tyto příklady znovu. Jestlipak víte, co jim chybí? Jsou to sice hezké cíle, ale jak se později pozná, zda byly splněny? Až se po půlroce-roce vrátíte ke svému papírku, měli byste být schopni poznat, jak jste uspěli. Každý cíl by proto měl být měřitelný. Například stavitel by tedy mohl poopravit svůj cíl takto:
Chci získat alespoň pět středně velikých zakázek ročně. Abych měl prostor pro cenové vyjednávání, znamená to alespoň 50 vážných poptávek, tj. v průměru jednu poptávka týdně.
Pro koho
Své stránky si asi nebudete prohlížet sami (i když i to byste měli pravidelně dělat). Budou si je prohlížet návštěvníci a, jak už to bývá, některým se budou líbit a budou jim užitečné, zatímco pro jiné budou nezajímavé. Ti první by měli patřit do vaší cílové skupiny. Patří-li do ní ti druzí, není něco v pořádku.
Zjišťovat, koho stránky zajímají a koho ne, když už jsou hotové a veřejně přístupné, je trochu pozdě. Svou cílovou skupinu musíte perfektně znát dřív, než napíšete první <HTML>
a dokonce ještě dříve, než si rozmyslíte, o čem vaše stránky přesně budou.
Cílová skupina je ale pojem dosti abstraktní — hezky se o ní mluví, hůř si ji jde představit a ještě hůře se pro ni navrhují stránky. Proto je lepší si představit konkrétní, modelové návštěvníky.
Takový modelový návštěvník má jméno, věk, pohlaví, vzdělání, zkušenosti. Někdy je důležité jeho zaměstnání, někdy osobní zájmy; vždy bývá důležité, jak dobře to umí s počítači a internetem, zda náhodou není krátkozraký, nebo dokonce nevidomý.
Podstatné také je, kde a proč se na vašich stránkách vzal. Hledá něco konkrétního, nebo jen tak brouzdá sítí? Zná vás odněkud, byl na vašich stránkách už dříve? A v jakém je momentálním rozpoložení — spěchá, porovnává deset konkurenčních nabídek v deseti oknech vedle sebe, nebo naopak relaxuje u kávy a chce si přečíst něco zajímavého?
Připravte si pár kartiček a modelové návštěvníky si na ně popište. Čím výstižněji, tím lépe. Snažte se odhadnout jejich chování na webu. Později, ve fázi realizace projektu, vám to hodně pomůže. Pro inspiraci vám nabízím jeden příklad:
Josef Novák je majitelem staršího rodiného domku na okraji Prahy. Hledá stavební firmu pro celkovou rekonstrukci. Na stránky se dostal přes katalog odkazů a nyní se znaží porovnat nabídky, které nalezl. Důležitá je pro něj cena a dojem spolehlivosti, který firma vzbuzuje. Proto na stránkách hledá příklady cenových kalkulací a ověřitelné reference na spokojené zákazníky. Pokud ho stránky dostatečně přesvědčí pošle email, nebo zavolá.
Připadá vám to legrační? Věřte, že není. Dokázat si představit konkrétní návštěvníky je v průběhu celého projektu neocenitelná výhoda.
Co
Webové stránku musí mít nějaký obsah. Mnoho webdesignérů by se sice bez něj nejraději obešlo, avšak návštěvníci ho nekompromisně vyžadují. Pomineme-li vysloveně zábavní servery (on-line hry, chat, apod.), pak obsah v podstatě znamená informace, byť mohou někdy vypadat spíše jako služby, např. online program pro kalkulaci zakázek.
Při plánování obsahu musíte začít u svých cílů a cílové skupiny. Vezměte si do ruky kartičky, které jste si zatím připravili, a přemýšlejte: co zajímá pana Nováka? Čím ho přesvědčím o tom, že právě moje firma je spolehlivá a cenově výhodná?
Vidíte, jak se vám nyní modeloví návštěvnící hodí? Pokud jste snad jejich soupis v předešlém kroku ošidili, vraťte se k němu. Rozhodně ať vás ani nenapadne navrhovat obsah podle toho, co připadá zajímavé vám. Duležití jsou návštěvníci a to, co skutečně potřebují a hledají.
Na konci této přípravné etapy byste měli mít jasno, co na vašich stránkách bude a jak to přibližně bude uspořádáno. Neuškodí, když si též uděláte představu, kde potřebný obsah získáte a jak ho později budete obměňovat.
Jak
Pokud jste měli pocit, že předešlé otázky byly těžké, pak tato je určitě nejtěžší. Vždyť o tvorbě stránek zatím nic nevíte (jinak byste nečetli tento tutoriál), jak ji tedy máte naplánovat.
Máte pravdu. Bude lepší, když si nejprve přečtete další kapitoly a pak se sem vrátíte. Otázka „jak“ se však zdaleka netýká jen technické stránky věci. Webový projekt je projekt jako každý jiný a pečlivost jeho naplánování musí být úměrná jeho rozsahu a důležitosti.
Určitě vám pomohou zkušenosti s plánováním a řízením jiných typů projektů. V podstatě nejde o nic jiného, než abyste měli jasno kdo, kdy, kde, co a za kolik udělá. Pokud jste na všechno sami, máte to nejjednodušší.