Pokud jste se dostali až sem, mám pro vás špatnou zprávu: ačkoli jsou vaše nové stránky hotové, dodavatelé zaplaceni a vy byste si rádi oddychli, skutečná práce teprve začíná.
Webové stránky totiž nejsou kusem potištěného papíru, ale reálným místem s vlastním životem. Místem, které je otevřeno 24 hodin denně a sedm dní v týdnu; místem, které je třeba kotrolovat, uklízet, udržovat v provozu; místem plným návštěvníků, o které se musíte postarat a se kterým je třeba komunikovat.
Pokusím se vám alespoň stručně naznačit, co vše vás čeká:
Správa obsahu
Obsah stránek musí být aktuální. V prvé řadě to samozřejmě znamená aktuální platnost všech faktických údajů — telefonní čísla, adresy, ceny atd. Ke starostem o aktuálnost vašich vizitek, dopisních papírů a razítek tak přibudou ještě webové stránky. To by ještě šlo. Nicméně prostá správnost informací nestačí. Webové stránky totiž musí být i zajímavé.
Vytvořit obsah, který zaujme vaši cílovou skupinu není snadné. Ještě těžší ale je zajímavý obsah na stránkách udržovat. Až na výjimky budete chtít, aby na vaše stránky chodili návštěvníci opakovaně, čím častěji, tím lépe. Málokdo se ale bude chtít neustále vracet na stránky, na kterých je již třetím rokem totéž.
Co to v důsledku znamená? Nic menšího, než že musíte stále vymýšlet, čím novým návštěvníky zaujmout. Přesvědčit je, že např. jednou měsíčně naleznou na vašem webu nejakou novinku, kvůli které stojí za to přijít. Pokud se vám to nepovede, vrátí se jednou, vrátí se možná i po druhé a pak na vás zapomenou.
Frekvence, s jakou budete obsah stránek aktualizovat, záleží na zaměření stránek a charakteru cílové skupiny. Bezesporu se budou lišit webové noviny od elektronického obchodu s lokomotivami. Nicméně i v případě, že máte obchod se stále stejným sortimentem, snažte se vymýšlet novinky v podobě akčních slev, soutěží pro zákazníky, článků z vašeho oboru atd.
Komunikace s návštěvníky
Pro to, čemu u nás říkáme webové stránky, případně internetová prezentace, se v angličtině vžil název web site, který je mnohem přesnější. Webové stránky totiž ve skutečnosti nejsou žádnými stránkami, ale místem, kam chodí lidé. Přicházejí, aby se něco dozvěděli, aby si koupili nějaké zboží či objednali nějakou službu.
Byť lze mnohé na webu automatizovat, neosobní, automatizovaná komunikace s návštěvníky rozhodně k úspěchu projektu příliš nepřispěje. Lidé se chtějí ptát a měli by mít možnost se ptát způsobem, který preferují oni, nikoli provozovatel stránek. Kromě telefonů a elektronické pošty se proto čím dál více používají různé systémy pro online komunikaci v reálném čase (ICQ, HumanClick atd.). Buďte na to připraveni a u větších projektů raději počítejte s vyčleněním pracovníků jen pro komunikaci s návštěvníky vašich stránek.
Monitorování provozu stránek
V úvodní kapitole jsem vyzdvihl význam měřitelných cílů pro webový projekt. Nyní, když jste své nové stránky spustili, nastal čas plnění cílů opravdu ověřovat. Monitorování a vyhodnocování provozu stránek má pro každý projekt nezastupitelný význam. Bez toho se nedozvíte, zda jste své peníze nevyhodili nadarmo, zda vám a vašim návštěvníkům stránky vůbec něco přinášejí a zda nejde něco vylepšit.
Monitorování provozu stránek je průběžný proces. I když funguje vše uspokojivě dnes, nemusí to fungovat zítra. Svět se neustále mění a internet obzvlášť. Počítejte proto i zde s dostatečnými personálními kapacitami.
Monitorování a analýzu provozu stránek lze rozdělit na tři oblasti — technickou, marketigovou a konečně jakousi syntetickou. Podívejme se na ně podrobněji.
Technická analýza návštěvnosti
Technická analýza je zaměřena především na vytížení serveru a statistiku zařízení, se kterým návštěvníci ke stránkám přistupují. Má tedy význam pro správné dimenzování výkonu serveru a optimalizaci stránek podle prohlížečů. Z těchto důvodů je vhodné svěřit monitorování technických parametrů návštěvnosti stejnému dodavateli, který se vám stará o webdesign a webhosting.
Marketingová analýza návštěvnosti
Marketingová analýza návštěvnosti slouží jako východisko pro propagaci stránek. Většina návštěvníků přijde na vaše stránky tak, že někde na něco klikne. Měli byste vědět na co a kde, které cesty převažují a které naopak chybí nebo přivádí méně návštěvníků, než by bylo možné.
Specifické postavení má analýza klíčových slov, které příchozí hledají ve fulltextových vyhledavačích a které je na vaše stránky přivedou. Promyšlenými úpravami textu stránek totiž můžete nejenom zvyšovat absolutní počet této skupiny návštěvníků, ale i zpřesňovat cílení svých stránek, což se příznivě projeví v jejich výsledném efektu.
Analýza cílových efektů
Z dat získaných monitorováním návštěvnosti lze získat mnoho dalších, velice užitečných informací, např. podklady k vyhodnocení použitelnosti (ergonomie) stránek, účinnosti a srozumitelnosti textového obsahu atd. Významná část analytické práce však leží i mimo stránky samotné.
Máte-li např. elektronický obchod, nebo je-li hlavním účelem stránek propagace vašeho kamenného obchodu, nezáleží v konečném důsledku ani tak na tom, jak dobré se vaše stránky zdají být, ale zda opravdu prodávají, zda prodávají tak, jak jste plánovali a zda by nemohly prodávat lépe.
V takových případech je třeba měřit zejména tzv. response rate, čili podíl návštěvníků, kteří na stránky zareagují nějakou akcí (pošlou dotaz, poptávku, objednávku), a conversion rate, neboli podíl návštěvníků, ze kterých se stanou zákazníci (něco si koupí či objednají). Povšimněte si, že ne vždy lze tyto údaje vyčíst ze statistik webového serveru. Zákazník může pod přímým vlivem stránek zatelefonovat, nebo přijít do vašeho kamenného obchodu. I tyto případy je však třeba v analýzách co nepřesněji postihnout.
Redesign stránek
Nic není navždy a o webových stránkách to platí dvojnásob. Dopředu jde nejenom technologie, ale i vkus návštěvníků a jejich vybavení. Počítejte proto s tím, že za dva až tři roky budete své stránky dělat celé znovu od začátku. Čím víc zkušeností mezitím získáte z jejich provozu a z průběžných úprav, tím lépe.
Konec
Vaše náměty a připomínky nám můžete psát na adresu redakce@lupa.cz.
Marek Prokop
Autor je specialista na tvorbu webových aplikací, internetové obchodní strategie a marketing. Vydává e-zin pro webmastery Sova v síti a od roku 1990 vede společnost PROKOP Software.