Sebelépe udělané stránky obvykle nejsou schopny plnit svůj účel, pokud na ně nepřijdou návštěvníci. V této kapitole si proto shrneme základní metody generování návštěvnosti.
Aby se nový návštěvník poprvé dostal na vaše stránky, musí se o nich někde dozvědět. Nejčastěji se tak stává on-line, tedy na jiných stránkách nebo v rámci komunikace s ostatními uživateli Internetu. Méně často přicházejí noví návštěvníci poté, co se o stránkách dozví z off-line zdrojů, např. z inzerce v tisku, adresy na vizitkách, autech, či dopisních papírech.
Po určité době provozu stránek začnou mít pravděpodobně navrch opakované návštěvy. Ty již zdaleka tolik neovlivňuje propagace v jiných zdrojích, ale především kvalita stránek a způsob, jakým se svými návštěvníky komunikujete.
Metody on-line propagace
Mezi hlavní prostředky on-line propagace stránek, neboli propagace prováděné přímo na Internetu, patří:
- katalogy
- fulltextové vyhledavače
- kontextová reklama
- bannerová reklama
- výměna odkazů
- e-mail marketing
Podívejme se na ně nyní trochu podrobněji.
Katalogy
Všeobecné katalogy stránek, reprezentované např. u nás nejznámnějším Seznamem, mezinárodně pak Yahoo, jistě není třeba představovat. Je-li v nich registrace zdarma, mohou přivést hodně návštěvníků za minimální náklady. Za registraci komerčních stránek se však již ve většině světových katalogů platí a tento trend se jistě brzy projeví i u nás.
Správné zařazení stránek do katalogů nevyžaduje žádné vysoce odborné znalosti. Odkazy se přidávají prostřednictvím jednoduchého formuláře, návod na přidání odkazu je většinou dostupný přímo z titulní stránky každého katalogu. Přesto se vyplatí dodržet pár pravidel:
- Pečlivě zvolte kategorii. Ve stromu kategorií by neměla být ani moc vysoko, ani moc hluboko.
- V titulku odkazu použijte nedůležitější klíčová slova charakterizující vaše stránky, a to nejlépe v základním tvaru.
- Další klíčová slova uveďte v podrobnějším popisu odkazu.
- Pokud váš web postihuje více témat, zařaďte do příslušných kategorií vždy pouze hlavní stránku daného tématu, nikoli titulní stránku celého webu.
- Veďte si evidenci, do kterých katalogů jste web zařadili a jak můžete odkaz později změnit (heslo).
Fulltextové vyhledavače
Zatímco z katalogů přicházejí spíše masoví návštěvníci, fulltextové vyhledavače generují značně cílenou návštěvnost, povětšinou z řad zkušených uživatelů Internetu.
Pokud jste odkaz na svůj web vložili do hlavních katalogů, najdou moderní vyhledavače vaše stránky sami. Nemusíte tedy již nikde nic registrovat. O to víc péče však musíte věnovat samotným stránkám, zejména jejich obsahu a struktuře.
Fulltextové vyhledavače indexují stránky podle klíčových slov, která najdou v jejich textu. K úspěchu je proto potřeba, aby byl textový obsah vašich stránek výrazně tematicky vyhraněný a zároveň stylisticky bohatý.
Návštěvnost generovanou fulltextovými vyhledavači lze cíleně zvyšovat tzv. optimalizací pro vyhledavače. Tu si můžete na základě odborné literatury provést i sami, u větších projektů je však vhodnější se obrátit na specializovaného dodavatele.
Kontextová reklama
V posledních letech prudce stoupá význam kontextové reklamy, zejména ve vyhledavačích. V ČR jsou nejrozšířenější systémy Google AdWords a eTarget, v zahraničí pak ještě Overture. Reklamu kontextově vázanou na vyhledávání nabízejí i největší české portály Seznam, Centrum a Atlas.
Kontextová reklama ve vyhledavačích je pro mnoho projektů tím nejefektivnějším zdrojem návštěvnosti vůbec s náklady okolo tří až pěti korun za návštěvníka. Pro jiné se však hodit nemusí, nebo je třeba její použití co nejpečlivěji připravit. Bude proto vhodnější, když si např. o Google AdWords prostudujete více nebo se poradíte s odborníkem.
Bannerová reklama
K propagaci svých stránek můžete využít i bannerovou reklamu na jiných serverech. V zásadě máte tři možnosti: buď si vyberete konkrétní server(y) a zaplatíte mu za zobrazování svého reklamního proužku přímo, nebo využijete služeb některého reklamního systému, nebo vstoupíte do systému výměnné reklamy. Ve všech případech budete potřebovat reklamní proužek (případně čtverec, či jiný formát), který si můžete udělat sami, nebo nechat navrhnout profesionálem.
Nákup reklamy přímo na konkrétním serveru bývá nejúčinnější, avšak dlouhodobě nejpracnější. Musíte pečlivě vybrat server, dohodnout podmínky a většinout si sami kontrolovat efekt reklamy. Platí se buď za počet zhlédnutí (zpravidla v násobcích tisíců, tzv. CPT), nebo za počet dní souvislého zobrazování.
Reklamní systémy automaticky rozloží reklamní kampaň na více serverů, jejichž výběr můžete v nastavení systému více, či méně ovlivnit. U placených systémů platíte vždy za CPT. U výměnných neplatíte nic, avšak výměnou musíte na svých stránkách zobrazovat reklamu cizí. Zjednodušeně řečeno pak platí, že kolik cizích proužků zobrazíte u sebe, tolik (nebo o něco méně) se zobrazí vašich jinde.
Při úvahách o proužkové reklamě počítejte s tím, že typický click-through rate, tj. míra prokliknutí (CTR) reklamních proužků většinou nedosáhne ani 0,5 procenta. Při CPT 300 korun tedy za jednoho návštěvníka zaplatíte 60, ale třeba i 120 korun.
Výměna odkazů
Dohodnete-li se s jiným serverem, že na něj na svých stránkách uvedete odkaz a oni na oplátku budou odkazovat na vás, hovoříme o výměně odkazů. Podaří-li se vám dohodnout s hojně navštěvovanými servery, může se jednat o velmi významný zdroj návštěvnosti.
Servery pro výměnu odkazů je třeba vybírat pečlivě, abyste si navzájem nekonkurovali, ale aby se současně cílové skupiny obou serverů co nejvíce překrývaly. Rozdíly v návštěvnosti serverů lze kompenzovat výrazností uvedeného odkazu.
E-mail marketing
Stránky lze velmi efektivně propagovat i elektronickou poštou. Nemám na mysli tzv. spam (nevyžádáná, hromadně rozesílaná pošta), který je z etických i zcela pragmatických důvodů nepřípustný, nýbrž e-mailové newslettery a e-ziny.
E-mailový newsletter je zpráva o novinkách na webových stránkách, rozesílaná elektronickou poštou těm, kteří si jeho příjem vyžádali. Vyžádání (objednání, registrace) se obvykle provádí jednoduchým formulářem přímo na stránkách. Správu newsletterů lze v kombinaci se systémem řízení obsahu (CMS) téměř zcela automatizovat.
Obdobou newsletteru je tzv. e-zine, čili magazín šířený elektronickou poštou. E-ziny představují velmi levný způsob periodického publikování zejména kratších článků, návodů, rad, apod.
Jak newslettery, tak e-ziny mají veliký význam především pro vybudování trvalého vztahu mezi vámi a návštěvníky vašich stránek. Výrazně zvyšují pravděpodobnost, že se z náhodného návštěvníka stane návštěvník pravidelný. Protože si ale lidé zajímavé informace došlé elektronickou poštou často navzájem přeposílají, pomáhají e-ziny získat i nové návštěvníky.
Off-line propagace
Off-line propagace, čili propagace mimo internet, má většinou nižší efekt než on-line metody. Přesto může být vhodné určité projekty inzerovat např. v odborném tisku, prezentovat na souvisejících akcích (např. výstavy a veletrhy), apod.
V případě stránek firmy nebo jiné organizace by mělo být samozřejmé uvádění webové adresy na všech tiskovinách (dopisní papíry, vizitky) a ve všech informačních materiálech.
Doménové jméno
S off-line propagací úzce souvisí doménové jméno. Seriózní projekt musí mít vlastní doménu druhého řádu (často dokonce více než jednu) a jméno této domény je třeba dostat do povědomí potenciálních návštěvníků. Proto je vhodné, když doménové jméno nějak koresponduje se zaměřením stránek a je snadno zapamatovatelné.
V žádném případě se nenechejte přesvědčit, že vlastní doménu nepotřebujete. Doména je vlastně jakási značka webového místa — bez ní seriózní projekt opravdu začínat nejde. Budete-li navíc o doménu dobře pečovat, může se časem stát vaším nejcennějším majetkem.
Relevantní odkazy
- Návštěvnost (Dobrý web)
- Školení internetového marketingu (Dobrý web)
- Další články Marka Prokopa o internetovém marketingu
- Newsletter Firma online