Hlavní navigace

Vybíráme a objednáváme ADSL

Sdílet

Pokud splňujete všechny podmínky pro zprovoznění ADSL, pak nastává nelehký úkol – vybrat poskytovatele, službu a provést objednávku. Tento díl tutoriálu popisuje jaké varianty ADSL jsou na trhu k dispozici, na co se při výběru připojení zaměřit a na co si dát pozor, jakou si vybrat rychlost a co znamená omezení FUP. Popíšeme si také, jak provést internetovou objednávku.

Dostupné varianty

Jak jsme již zmínili v předchozích dílech tutoriálu, je nutné nejprve vybrat variantu ADSL co se technologie týče. Jednou z možností je ADSL pomocí pevné linky společnosti Telefonica O2. Tato varianta je vhodná pro všechny uživatele, kteří si stávající pevnou linku chtějí ponechat. Další možností je opustit cestu pevné linky od O2 a vydat se směrem k ADSL bez hlasových služeb nebo s hlasovými službami jiného poskytovatele. Dlužno dodat, že druhá varianta je často výhodnější než ta první, pouze není dostupná v celé šíři telefonní sítě, ale jen na určitém území, obvykle ve větších městech.

Základní parametry připojení

Jednotlivé typy připojení k Internetu se od sebe liší především rozdílnými parametry služby. A nejde pouze o rychlost, ta je v podobě dnešního ADSL spíše marketingovým tahem obchodních oddělení poskytovatelů. Podívejme se tedy na hlavní parametry připojení, podle kterých byste měli službu vybírat.

1. Dostupnost

Služba musí být pro vaši stávající telefonní linku dostupná. Pokud nemáte telefonní linku, budete si ji muset nejprve zavést, ale než tak učiníte, zjistěte si, zda je pro vaši lokalitu ADSL dostupné. Máte-li telefonní linku, můžete si ověřit dostupnost služby sami v reálném čase. Na stránkách Lupy lze ověřit, zda je možné zavést pro vaši linku ADSL od společností Telefónica O2 a Radiokomunikace. Pokud chcete využít možnosti ADSL připojení bez telefonní linky Telefóniky od jiného poskytovatele, pak navštivte jeho stránky a ověřte dostupnost ADSL přes LLU přímo u poskytovatele. Někteří poskytovatelé nabízejí podobný formulář, jiní vám informaci sdělí na infolince.

2. Rychlost

Rychlosti připojení je připisována celkem neprávem nadměrná důležitost. Opak je pravdou. Důležitější je uvědomit si, na co Internet budete potřebovat. Pokud na občasné procházení stránek a elektronickou poštu, pak vám postačí základní služba ADSL a nemusíte utrácet za rychlejší variantu, kterou nevyužijete. Naopak, pokud chcete využívat Internet skutečně naplno, včetně stahování velkých souborů, sledování online TV a videozáznamů nebo poslouchat internetové rádio, pak sáhněte po rychlejší variantě. Běžným základem nabídky je dnes rychlost 2048/128 kbit/s. Tato rychlost je vhodná pro široké spektrum uživatelů, kteří nejsou příliš nároční. Pokud chcete využívat multimediální obsah, sáhněte raději po rychlosti 4096/256 kbit/s. Vyšší varianty jsou vhodné pouze, pokud chcete stahovat velká data a nechcete zbytečně čekat. Rozdíly při načítání webových stránek jsou u všech rychlostí téměř nepozorovatelné. Je nutné si také uvědomit, že skutečná rychlost bude zhruba o pět až 15 procent nižší, než je rychlost ceníková. Tento rozdíl je daný ztrátami v původní kabeláži a dalšími rušivými vlivy.

Dalším opomíjeným faktorem v souvislosti s rychlostí je nutnost odlišovat rychlost pro stahování dat z Internetu (download) a pro odesílání dat (upload). Poskytovatelé obvykle zdůrazňují rychlost pro download, zatímco upload vedle ní zůstává ve výrazném nepoměru (což vychází z definice ADSL jako asymetrického připojení, onen nepoměr je však často větší, než by technologie dovolovala). To vám nebude vadit, bude-li vaší převážnou činností na Internetu brouzdání, e-mailování a stahování dat. Pokud však hodláte svoji ADSL přípojku využít např. i pro internetové volání, sdílení fotografií či videa a pro jiné služby, náročné na odesílání dat, stane se pro vás rychlost uploadu rázem důležitější. V takovém případě si vybírejte ADSL tarify s vyšší rychlostí uploadu.

Tip pro snadnější orientaci: rychlosti připojení bývají udávány ve tvaru rychlost_downlo­adu/rychlost_u­ploadu, tj. např. 2048/128 kbit/s znamená, že daná přípojka stahuje rychlostí max. 2048 kbit/s a odesílá data rychlostí max. 128 kbit/s, tedy 16× pomaleji.

Jak zjistit skutečnou rychlost připojení?
Speedmeter
Obousměrnou rychlost připojení, a to nejen u ADSL, lze bez obtíží změřit pomocí specializovaných služeb, dostupných na Internetu. Obrázek ukazuje výsledek měření z populárního speedmeteru na Lupě, který kromě rychlosti umí určit i velikost HTTP odezvy, tj. dobu, po kterou trvá lince i celé přenosové trase zprostředkovat komunikaci mezi vaším počítačem a webovým serverem.


3. Omezení připojení (FUP)

Důležitějším faktorem než je rychlost, je omezení připojení co do povoelené velikosti datového přenosu. Zkratka FUP pochází z anglického Fair Use Policy nebo také Fair User Policy. Tento systém užívají poskytovatelé zejména z marketingových důvodů, aby prodali i dražší služby. Dále jde o odlehčení sítě maskované do roušky zajištění stejného přístupu pro všechny uživatele sítě. Pro vás znamená FUP datovou hranici, kterou máte v ceně služby. Jakmile ji překročíte, sníží vám obvykle poskytovatel rychlost připojení až do konce účtovací periody (nejčastěji do konce měsíce). Hranice FUP je u každé rychlosti ADSL jiná, obecně platí, že čím větší rychlost, tím více dat můžete zaplacenou rychlostí stáhnout. Na běžné surfování postačí i několik gigabajtů (GB) na měsíc, ale při stahování souborů nebo sledování online TV či videa může jít měsíční přenos až do desítek GB. FUP jde zkrátka ruku v ruce s rychlostí a při výběru připojení je nutné sledovat obě čísla. Někteří poskytovatelé praktikují ale i jiný model FUP. Rychlost je stále konstantní, ale za nadlimitní data připlatíte ve formě datových balíčků.

FUP u Internet Expres

Většina poskytovatelů řeší FUP snížením rychlosti připojení

4. Hlasové a doplňující služby

Pokud vyžadujete hlasové služby, studujte nabídky s ohledem na nabídku telefonních služeb daného poskytovatele. Mnozí z nich nabízejí výhodnější volání, než nabízí klasická telefonní služba u Telefóniky O2. Některé z vás mohou zajímat doplňující služby, jako je přenos TV, velká e-mailová schránka, prostor pro váš web či technická podpora. Vybírat poskytovatele můžete i s ohledem na tyto parametry. Důležité je však uvědomit si skutečnost, že doplňkové služby vám nabídne i třetí strana a netřeba se vázat k poskytovateli jen kvůli webovému prostoru nebo e-mailové adrese.

Jak vybrat správný tarif?
Vyber z databaze
Máte-li jasno ve svých preferencích a potřebách, můžete začít vybírat poskytovatele (máte-li ve své lokalitě na vybranou z více z nich) a z jejich tarifů. Protože ceny a parametry ADSL přípojek se často mění, nemělo by smysl zde uvádět jejich příklady. Jako ideální průvodce pro výběr by vám však měla posloužit databáze ADSL připojení na Lupě, která eviduje aktuální nabídky nejvýznamnějších poskytovatelů ADSL v České republice. Jednotlivé tarify si můžete navíc jednoduše třídit podle mnoha kritérií a pokud kromě ADSL pomrkáváte i po jiné technologii, můžete si je porovnávat mezi sebou navzájem.

Jak ADSL objednat

Objednání služby je ve většině případů velmi snadné. Nejprve se na webu daného poskytovatele dostanete do části označované jako „Objednání služby“ nebo „Objednávkový formulář“. Prvním krokem bývá v drtivé většině případů ověření dostupnosti služeb pro vaši telefonní stanici. Dále jsou vám nabídnuty dostupné varianty služeb, vyberete si, kterou variantu chcete objednat a pokračujete dalším krokem. Zde vyplníte formulář s osobními daty, označíte, zda chcete samoinstalační balíček za běžnou nebo zvýhodněnou cenu a objednávku odešlete. Objednávka bude potvrzena buď telefonicky, nebo pomocí elektronické pošty. Pak již stačí počkat na příchod modemu. Obvyklá doba potřebná k zapojení služby (na straně poskytovatele) je 14 dní. O tom, jak zprovoznit ADSL u vás doma po příchodu modemu, si povíme v další části tutoriálu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).