Hlavní navigace

Ano nebo ne pro e-shop?

Sdílet

Stojíte-li před rozhodnutím, zda-li si pořídit internetový obchod, bylo by dobré si uvědomit, co vám toto rozhodnutí může přinést a co můžete ztratit.
Jako u každého podnikatelského záměru můžete tratit na dvou frontách: peníze a čas.

Finance

Na rozdíl od kamenných obchodů, kde jdou prvotní investice do několikařádových cifer, je zřízení internetového obchodu poměrně levnou záležitostí. Levnější je jak získání prostoru – pořizujete si pouze virtuální místo, tak i vybavení obchodu – opět jde pouze o nehmotné statky = software, který se o vše postará.

Cest, jak získat internetový obchod je několik. Některé jsou levnější, některé dražší, ale zcela jistě můžeme říci, že ta nejdražší varianta zřízení e-shopu bude podstatně levnější, než nejlevnější varianta zřízení rozumného kamenného obchodu – tedy za předpokladu, že si z vlastní garáže vyříznutím okénka do dveří nezřídíme trafiku.

Čas

Ten, kdo někdy zařizoval kamenný obchod nám dá jistě za pravdu, že je to práce, jak se říká, „jako na kostele“. Lze jen těžko paušalizovat tuto práci do konkrétních časových jednotek, ale existují zcela evidentní rozdíly: kamenný obchod nezařídíte od svého stolu, pouze s počítačem připojeným k Internetu a telefonem.

Na obranu kamenných obchodů ale musíme říct, že k postavení internetového obchodu, nevyužijete-li profesionálních služeb firem, které se touto problematikou zabývají, je potřeba nemalých odborných znalostí. Pro lepší představu to můžeme přirovnat ke stavbě obchodu. Představme si holou louku = místo na serveru. K louce je potřeba přivést inženýrské sítě = připojení k Internetu. Na louce je potřeba postavit dům se vším všudy = software internetového obchodu. No a ve finále je potřeba v domě poskládat regály, naplnit je zbožím, upravit obchod po marketingové stránce a nakonec přijmout prodavače. Pokud nejste stavební inženýr, zedník, pokrývač, elektrikář, instalatér, malíř pokojů a obchodník / marketér v jedné osobě, doporučujeme se do toho nepouštět. Víte, jak dopadl Pat a Mat…

Co získat?

To, po čem prahne každý obchodník – spokojené platící zákazníky = peníze.
V ideálním světě by se dalo říci, že internetový obchod je zlatý důl. Za relativně nízké náklady (podstatně nižší než na kamenný obchod) máte možnost oslovit několikanásobně větší základnu zákazníků – v podstatě kohokoli z celého světa. Samozřejmě ideální svět je poněkud vzdálen od toho reálného, ale cosi pravdy na tomto výroku je.

Ony zmiňované náklady na postavení a provozování elektronického obchodu jsou ve srovnání s kamenným obchodem opravdu zcela někde jinde. Dnes už jsou vidět i takové spolupráce, kdy si obchodník postaví elektronický obchod, aniž by měl zboží a dohodne se s jiným obchodníkem, že veškeré objednávky bude předávat k vyřízení jemu a sám bude pouze inkasovat provize z prodeje.

Na druhou stranu fakt, že internetový zákazník si může velmi pohodlně a v podstatě za několik málo okamžiků porovnat ceny jednotlivých obchodníků a vzhledem k tomu, že český zákazník zatím neumí ocenit ostatní hodnoty nákupu na Internetu, než jen nízkou cenu (hlavně pohodlí a rychlost nákupu), jsou ceny na Internetu stále stlačovány na minimum a tím pádem i zisky z těchto obchodů.
Doufejme ale, že se tento trend brzy zlomí a my zákazníci pochopíme, že výhodou není jen nízká cena, spíš naopak – budeme ochotni zaplatit i víc, jen proto, že to máme velmi pohodlné.

Co ztratit?

Jako u každého obchodního záměru – vše, co jsme investovali.
Nic méně existují varianty, kdy prvotní investice do e-byznysu jsou opravdu velmi nízké nebo dokonce zcela nulové.