Hlavní navigace

Výhody virtuálních ústředen

Sdílet

Zajímavým trendem, který se prosazuje zejména u integrovaných služeb s jednotnou „datovou“ přípojkou, je virtualizace telefonních ústředen. Dříve si větší firemní zákazníci pořizovali a provozovali vlastní pobočkové telefonní ústředny (PBX), které připojovali pomocí patřičně dimenzovaných „hlasových“ přípojek k síti svého operátora. Vyplatilo se to až od určitého počtu telefonů a linek výše.

Dnes není pořízení vlastní ústředny nutné, protože díky IP telefonii a „datovým“ přípojkám je možné, aby zákazník použil IP telefony (telefony uzpůsobené k použití v datové síti), ty připojil ke své lokální síti, a skrze datovou přípojku ke svému operátorovi je napojil na IP ústřednu, kterou provozuje příslušný operátor.

Tato IP ústředna, kterou zákazník nevlastní ale pouze používá, mu pak může poskytovat stejný (či spíše ještě větší) komfort a rozsah funkcí než skutečná pobočková telefonní ústředna. Zákazník tak má k dispozici „virtuální ústřednu“, do které nemusí nic investovat (to udělal již jeho operátor). Výhodou je i to, že služby „virtuální ústředny“ mohou využívat i menší zákazníci, kterým by se jinak nevyplatilo pořizovat si plnohodnotnou telefonní ústřednu. Další významnou předností je lineární škálování – telefony lze přidávat i po jednom, zatímco upgrade ústředen byl značně komplikovanou a „nelineární“ záležitostí.

Popsané možnosti na českém trhu nabízejí například služby Viphone (od společnosti Unient Communications) a Contactel Forum. Služba Viphone je přitom více zaměřena na hlasové služby jako takové, zatímco Contactel Forum je klasickou integrovanou službou a nabízí současně i datové a internetové služby.